2025-11-14, 21:43
Medlem
På kommunens anslagstavla i Husby sticker ett budskap ut. Det är islamistiska Hizb-ut-Tahrir som uppmanar till jihad.

På en anslagstavla handlar det mesta om information från stadsdelsnämnden. Men bredvid budskapen ”Vad vill du ska hända med dansbanan i Akalla by?” och ”Sök föreningsbidrag för 2026!” hänger två affischer som sticker ut. Med stora bokstäver står: ”Endast jihad befriar Palestina” och under det en QR-kod. Avsändare är den fundamentalistiskt islamistiska organisationen Hizb-ut-Tahrir.

https://www.expressen.se/ledare/lind...ana-och-jihad/

När kommer jihad komma till Husby?
Citera
2025-11-14, 21:52
Moderator
Ancistruss avatar
Nu vet jag ju inte om det finns något undantag just där men oftast brukar man behöva kommunens tillstånd för att sätta upp lappar på deras anslagstavlor. Så jag förmodar att kommunen kommer skicka någon som river ner lapparna. Och nu när Expressen skrivt om det lär de dessutom vara ovanligt snabba med att plocka ner det.

Säpo kommer nog möjligen scanna koden och se vad det leder till.

En fundering är om de som möjligen skulle kunna tänkas attraheras av budskapet verkligen är samma personer som brukar läsa lappar på kommunens anslagstavla? Jag är tveksam.
Citera
2025-11-15, 05:37
Medlem
Tranquility Bass avatar
Hur kan detta ens bli någon nyhet? Någon har satt upp en affisch på en plats där vem som helst kan sätta upp något? Varför blev inte affischen från Anders ved och ungporr som satt bredvid någon nyhet? När jag blivit bättre i knät ska jag gå runt och sätta upp affischer om både jihad, ved och porr på allmänna tavlor i området och se vad Expressen kommer skriva om.
Citera
2025-11-15, 10:31
Medlem
Wyrdkins avatar
Jihad fanns i Husby under 00 och 10-talet men det var för kallt för jihadisterna.
Citera
2025-11-15, 11:48
Medlem
För det här är absolut inte en psy-op av en illvillig aktör. Terroristerna har gått från krypterade appar till... affischer?
Jag vet att ni tycker det är kul att hata muslimer men använd hjärnan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in