Flashback bygger pepparkakshus!
  • 2
  • 3
2025-11-17, 21:48
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hitler-gg
Hur bra är geofence? Kan den bromsa om den kör upp på trottoaren?
Lite väl sent att börja bromsa då och jag tror att det kan bli problem med precisionen på "staketet". Men annars funkar det, för tio(?) är sedan gick en testbusslinje (55) genom centrala Göteborg. Den använde geofence till saker som att prioritera eldrift på vissa gator och begränsa hastigheten rejält runt en hållplats intill en "gågata".
Citera
2025-11-17, 22:46
Moderator
Trixtons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neksnor
Lite väl sent att börja bromsa då och jag tror att det kan bli problem med precisionen på "staketet". Men annars funkar det, för tio(?) är sedan gick en testbusslinje (55) genom centrala Göteborg. Den använde geofence till saker som att prioritera eldrift på vissa gator och begränsa hastigheten rejält runt en hållplats intill en "gågata".

Jag vill minnas att Porsche med front axle lift (vad nu det heter på svenska) kan programmeras så att de automatiskt höjer upp fronten när man kommer till kända fartgupp eller hem till sin uppfart. Är det sådan precision så borde det vara enkelt att få en buss till att inte kunna åka in i busskurer.

Men även om man har geofencing och det normalt sett fungerar bra, så kan det ju alltid krångla, så inget skydd är helt och hållet idiotsäkert.
Citera
2025-11-18, 19:34
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Innan man hunnit säkra hälften av landets busskurer har väl bussarna blivit självkörande.

Sen vet jag inte riktigt, men är det verkligen vettigt att bygga bort precis alla risker? Kanske ok att göra det vid större bussterminaler, men knappast vid varje avsides, sällan trafikerad hållplats.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in