2025-11-20, 11:38
Medlem
AutDisceAutDiscedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Det är en olycka om det inte finns ett avsiktligt vållande, villket polis/åklagare anser att det inte gör.

Du kan utgå från att de vid det här laget har rätt mycket på fötterna för den slutsatsen.

Nej, det är ingen ren olycka om busschauffören ex. fipplat med sin mobiltelefon under färden och fram mot platsen där krocken skedde. Då har denne gjort ett aktivt val och därmed borde han dömas för något, men i mesiga Sverige så blir han väl säkerligen hyllad då han är blatte... Ej heller ett sjukdomsfall behöver göra detta till en olycka om busschauffören var medveten om sitt tillstånd innan denne satte sig bakom ratten... Då är dessa scenarion som jag nämnt kalkylerade risker och borde, enligt sunt förnuft, rendera i en fällande dom. Men, jag är inte mer naiv än att jag vet att detta kommer avskrivas såsom en "olycka", vad som än hänt - så länge inte busschauffören medvetet styrt upp mot trottoaren och sedermera busskuren...
Citera
2025-11-20, 11:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av clanton
Det mest pinsamma med alltihop är att Ulf och Magdalena åkte dit för att lägga blommor eller vad fan de nu gjorde och allt är så jättetragiskt och tankarna går till de anhöriga och blabla. man undrar nästan lite när de ska åka till Ryssland och lägga blommor någonstans för de som skjutits ihjäl av våra vapen.
Och nej för er som tänker börja käbbla att jag är ett rysstroll,så tar jag inte ställning för Ryssland, bara en lite ironisk tanke och lite perspektiv på det hela, Sverige är ingen idyll längre ska de börja åka omkring och lägga blommor överallt så hinner de ju inte styra landet vore ju iofs rätt bra det med egentligen,, de har redan lyckats tjata ut mina tankar går till,, så att det bara blir löjligt.
Jag tycker nog att det är en stor skillnad på utländska dödsoffer (även om de dödas av svensktillverkade vapen) och svenska. Men jag har svårt att tänka mig att regeringsföreträdare och liknande politiska höjdare, dyker upp på varje plats där det har dött 3 svenskar.

Störst problem har jag dock med diskussionen om hur lång tid det tar att få ett dödsbesked, kopplat till denna händelse. Varje år dör ju bara i trafiken över 200 personer och det borde ju vara samma process i alla dessa fall, med att identifiera den avlidne och informera de anhöriga. Varför då detta med tiden som detta tar enbart ser ut att ha kommit i fokus i denna olycka samt vid terrordådet på Drottninggatan fattar jag inte riktigt.
Citera
2025-11-20, 11:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2.3
Jag tycker nog att det är en stor skillnad på utländska dödsoffer (även om de dödas av svensktillverkade vapen) och svenska. Men jag har svårt att tänka mig att regeringsföreträdare och liknande politiska höjdare, dyker upp på varje plats där det har dött 3 svenskar.

Störst problem har jag dock med diskussionen om hur lång tid det tar att få ett dödsbesked, kopplat till denna händelse. Varje år dör ju bara i trafiken över 200 personer och det borde ju vara samma process i alla dessa fall, med att identifiera den avlidne och informera de anhöriga. Varför då detta med tiden som detta tar enbart ser ut att ha kommit i fokus i denna olycka samt vid terrordådet på Drottninggatan fattar jag inte riktigt.

Det är väl uppmärksamheten som gör att även tiden att identifiera ett offer uppmärksammas mer i detta fall än andra.

Nu vet inte om polisen har varit i kontakt med de anhöriga innan offren blev formellt identifierade. Jag hade en äldre släktning som dog gör ett par år sedan. Denna person hittades död utanför sin sommarstuga och polisen tog kontakt med hans barn inom någon timme. Dels för att meddela vad som hade hänt men även hämta DNA för den formella identifieringen. Sedan tog den formella identifiering några dagar.
Citera
2025-11-20, 12:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HalHandyman
Varför tycks så i den här tråden behandla olyckan som ett terrordåd? Och efterlysa en fullständig rapport en kvart efter händelsen.
För att många hoppas att det var ett terrordåd.
Citera
2025-11-20, 12:03
Medlem
Citat:
Nej, det stämmer. Men varför skulle platsen göra att man skriver extremt mycket mer om en olycka?

Är din fråga retorisk? Det är alltid "mer hemskt" när människor dör i fina områden. I politikernas och medias ögon.

Ett annat exempel är mordet på Nils Grönberg, känd under artistnamnet Einár, i Hammarby sjöstad. Stadsdelen stod lika handfallen vid det tillfället. Morsor på stan från Rinkeby fick åka ner dit och nattvandra. Vid bussolyckan på Valhallavägen måste Röda korset från södra Stockholm resa upp och stötta eftersom Östermalm inte har någon avdelning.
Citera
2025-11-20, 12:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zapohd
Förundersökningen är inte klar så ingen vet om det var en olycka eller inte.

Vi kan räkan med att förundersökningen kommer att ta rätt så långt tid. Detta beroende på att ingen är frihetsberövad. Polis och åklagare kommer alltid att prioritera utredningar där någon är frihetsberövad. Jag skulle tro att vi får vänta flera månader innan förundersökningen är klar.

Fast dom har ju redan sagt att det är olycka då han blivit utsläppt, alla i tråden säger att det är en olycka. Dom måste ju baserat den på något och det är den information dom bör släppa till allmänheten.
Citera
2025-11-20, 12:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av El-Strutso
När utredningen är klar så gör dom det.
Varför har du så bråttom?

Jag tycker det är konstigt. Dom har ju köpt att det är en olycka annars hade dom inte släppt honom så varför inte berätta då för alla oss andra.
Citera
2025-11-20, 12:15
Medlem
Citat:
För att förundersökningen inte är klar. Chauffören är väl fortfarande brottsmisstänkt om jag förstår det rätt.

Jag trodde det var en olycka och det var därför han blivit släppt. Vi bör få reda på varför dom anser att han borde släppas. Han måste ju gett dom en trovärdig förklaring så varför hålla det hemlighet.
Citera
2025-11-20, 12:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nyfikenpaallt
Jag trodde det var en olycka och det var därför han blivit släppt. Vi bör få reda på varför dom anser att han borde släppas. Han måste ju gett dom en trovärdig förklaring så varför hålla det hemlighet.

Det är nog inte på chaufförens ord de har frisläppt honom. Så lätt går det inte. Nej, jag tänker mig att de har mer uppgifter att gå på. Han tycks dessutom ha varit inlagd på sjukhus, så något mer har de men det tillhör utredningen.
Citera
2025-11-20, 12:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av clanton
Drottninggatan som spökar samt alla dåd i Europ folk går och tänker att förr eller senare kommer något att hända här igen.

Men då är det väl av högsta intresse att man inte börjar sprida rykten och kalla en spade för en sopskyffel. Säger polisen att det här var en oavsiktlig händelse så får vi gå på det.
Citera
2025-11-20, 12:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nyfikenpaallt
Fast dom har ju redan sagt att det är olycka då han blivit utsläppt, alla i tråden säger att det är en olycka. Dom måste ju baserat den på något och det är den information dom bör släppa till allmänheten.

I juridiken skiljer man på oaktsamhets brott, det som vanligtvis kallas för olyckor, och brott med uppsåt. Men i det som vanligtvis kallas för olyckor har ofta någon gjort något "fel" och kan därmed straffas. En brottsrubricering som innehåller vållande är ett oaktsamhetsbrott och även det behöver utredas. När det gäller trafikolyckor så är det oftast någon som har gjort något fel och kan fällas för det.

Att den misstänkte är släppt är inte konstigt. I lagen finns det ett antal kriterier för att någon ska kunna häktas och det är sällan dessa uppfylls vid en trafikolycka men det innebär inte att utredningen är klar.
Citera
2025-11-20, 12:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zapohd
I juridiken skiljer man på oaktsamhets brott, det som vanligtvis kallas för olyckor, och brott med uppsåt. Men i det som vanligtvis kallas för olyckor har ofta någon gjort något "fel" och kan därmed straffas. En brottsrubricering som innehåller vållande är ett oaktsamhetsbrott och även det behöver utredas. När det gäller trafikolyckor så är det oftast någon som har gjort något fel och kan fällas för det.

Att den misstänkte är släppt är inte konstigt. I lagen finns det ett antal kriterier för att någon ska kunna häktas och det är sällan dessa uppfylls vid en trafikolycka men det innebär inte att utredningen är klar.

Är han inte inlagd på sjukhus?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in