2025-11-15, 00:13
Medlem
Mercedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mamsiboll
Tack, jisses vad irrar han runt inne i bussen för? Verkar ju mer va ett mentalt "sjukdomstillstånd" i så fall om ens något
Polisen hade sagt åt honom att gå bak i bussen, så kom en annan polis o sa att han skulle gå fram i bussen.
Har för mig att det var på SVTs livesändning de pratade om det

Edit: de sa ju det i klippet du länka till och med.
Citera
2025-11-15, 00:15
Medlem
BombaySaphires avatar
Citat:
Ja o detta irrande inne i bussen, konstigt beteende

Ja han rör sig obehindrat bakåt i bussen, till bakdörrarna, när den civila kvinnliga polisen är vid bussen. Det tyder väl på att han inte var akut sjuk i alla fall. Suspekt.
Citera
2025-11-15, 00:15
Medlem
Cocaine-Cowboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av senapslamm
Flyktrisk till Bosnien alternativt vill man säkerställa att medicinsk undersökning kan göras inom tid. Narkotika etc går ur blodet. Skulle han hålla sig undan kan den delen av utredningen försvåras.
Tror Bosnien och Sverige har utlämningsavtal mellan länderna så det är nog låg risk.

Citat:
Tack, jisses vad irrar han runt inne i bussen för? Verkar ju mer va ett mentalt "sjukdomstillstånd" i så fall om ens något
Det kallas chock. Bevittnade ett tillstånd en gång där två cyklister krockade med varandra. Den ena cyklisten kramade den andra cyklisten och vägrade släppa på en minut eller så, tills personen i fråga insåg att den personen som blev kramad tyckte det var obekvämt. Chocktillstånd får folk att reagera olika.
Citera
2025-11-15, 00:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av joxmoose
Så för att sammanfatta
* Polisen anser det är högst osannolikt att det var avsiktligt
* Åklagaren har nedskrivit rubriceringen från grovt vållande till endast vållande. Det är också rutin att göra sådan rubricering oavsett hur hög misstanke det är att brott har begåtts vid sådana här yrkesolyckor.
* Bussföraren är för närvarande på sjukhus och inte i häkte

Ändå ska det konstant tramsas om terrordåd och islamist hit och dit och fan och hans moster. Nivån...

Om det nu är en olycka pga sjukdomsfall eller tekniskt fel eller liknande så hoppas jag att de medier som nu mest tryckt upp rubriker om att busschauffören är gripen även lyfter detta med lika stora rubriker (och likaså om det skulle komma fram att det var avsiktligt att så då är fallet). För just nu känns det som att dessa rubriker som använts hittills bara eldat på och sänkt nivån på inläggen i tråden här.

Likaså skulle man ju då även kunna hoppas att om detta nu är en mardrömslik olycka och inget attentat att modsen här på Flashback kör en storrensning av inlägg i tråden för alla drabbades skull, både chauffören och även offren för det är ju en fruktansvärt ovärdig "diskussion" som förts här.
Citera
2025-11-15, 00:16
Medlem
"• Bussen i fråga är en dubbeldäckare från företaget Transdev. Den ska inte ha varit i tjänst vid tillfället och det ska bara ha varit busschauffören ombord."

Om bussen inte ens var i tjänst varför körde han in till busshållplatsen då?
Citera
2025-11-15, 00:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pluttis
Det som förbryllar är inte hastigheten utan faktum att när bussen krängt till och stannat så gasar han ju på nytt.

Det kommer att klarna vartefter. Mkt talar för att han svimmat eller fått en TIA eller liknande, finns ju kamera i bussarna + som sagt massor med vittnen. Chauffören såg rejält chockad ut, vaknar upp av att en polis står med draget vapen och hans buss har sopat in i ett träd/stolpe. Medicinsk undersökning borde ju också kunna bekräfta åtminstonde en TIA
Citera
2025-11-15, 00:18
Medlem
BombaySaphires avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maria222
"• Bussen i fråga är en dubbeldäckare från företaget Transdev. Den ska inte ha varit i tjänst vid tillfället och det ska bara ha varit busschauffören ombord."

Slutstation. Han hade precis avslutat rutten och skulle på rast. Inga konstigheter.
Citera
Medlem
Cocaine-Cowboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maria222

Han var på väg tillbaka till ”depån” från ett pass. Inget ovanligt i kollektivtrafikvärlden.
Citera
Medlem
fernebos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eldey
Framför allt de samstämmiga vittnesmålen om att bussen inte accelererade, utan snarare tappade hastighet. Det är klart svårförenliga uppgifter med teorin att det skulle vara ett medvetet dåd. Snarare talar uppgiften för att föraren, av okänd anledning men sjukdomsfall förefaller rimligt, tappat medvetande eller kontroll över fordonet med växel i.

Ja, jag tror inte att det var ett medvetet dåd, men det finns väl mängder av skäl till varför en förare kan tappa kontrollen över ett fordon utan att det handlar om sjukdom? Om det skulle handla om sjukdom, så måste det handla om nåt högst tillfälligt. Jag säger inte att det inte kan vara så, men jag förstår inte hur folk kan påstå att det mesta pekar på sjukdom. Jag menar att inget särskilt pekar på just sjukdom.
Citera
2025-11-15, 00:19
Medlem
JagSkaFixaDigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vildhane
Hmm. Ja kanske det? Ser ut som det faktiskt..

Han heter S*nad B*ric vilket tyder på att han är bosnier/serb"

Och som alla vet så är bosnier muslimer...

Här är en video på gubben... Vilken någon har försökt att klippa ut en bild på tidigare så att han ska se lite extra Svensk ut... :
https://streamable.com/isoj1m?src=player-page-share

Och här är några bilder på hans fru: https://postimg.cc/0r9vKJwQ

Extremislamister alltså.

Jag är än mer övertygad om att det är ett islamistiskt terrordåd.
Citera
2025-11-15, 00:19
Medlem
qrillls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Förstår hur du menar, men jag tror inte det var fallet med dagens "olycka".
Har sett filmer på mannen efter händelsen. Han går obehindrat.
Tror möjligen att han var berusad eller påverkad av något annat.
Sen utesluter jag inte att han gjorde detta medvetet. Kan vara terrordåd, eller så har han bara fått en knäpp. Kanske beroende på substanser han haft i kroppen. Jag tror inte dagens händelse beror på sjukdomstillstånd.

Jag är varken läkare eller innehavare av egna upplevda erfarenheter av stroke. Men förstår att det kan ske i olika grader och tänker då att beroende på scenario kommer det utspela sig annorlunda. Det kan absolut vara substansrelaterat men där har jag nästen ännu mindre erfarenhet så kan knappt spekulera.
Citera
2025-11-15, 00:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kolgrill-ftw
Mycket spekulativt. Men om vi ändå ska vara sådana,,,
Tror inte du förstår hur radikala muslimer (ca 600.000 i Sverige) tänker och agerar.

Jag hoppas att det är en olycka.
Tror inte du förstår hur många svenskar tänker efter åratal av sprängningar, skjutningar och andra våldsdåd från människor som fått en fristad i vårt land. Därför lär inte sanningen komma fram mer än möjligen lite i taget om det visar sig att det inte fanns några fel på vare sig buss eller chaufför.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in