Citat:
Ursprungligen postat av
DickeFix
EU är ingen stormakt som Ryssland. Vi är bara en patetisk svans till USA.
Definiera stormakt, i så fall. EU har en mycket större befolkning, mycket större ekonomi, bättre teknologi, större industriell bas och även starkare konventionell krigsmakt totalt sett - och då har vi bara precis börjat rusta upp.
Då är jag ändå starkt emot när man försöker utmåla ryssarna som obetydliga och inkompetenta över hela linjen. Det är de inte, de har flera strategiska fördelar framför EU också och är just därför ett reellt hot. Men här gör du ju motsatsen, och det är ännu mer stendumt. Är Ryssland en stormakt så är även EU en stormakt. Tyvärr en stormakt med väldigt lite kärnvapen eftersom vi förlitat oss på Onkel Sams beskydd alltför länge, tyvärr en stormakt där politikerna bedrivit en djupt skadlig politik med massinvandring och wokefjantande, men en stormakt icke desto mindre.
Är din definition av stormakt "ett land med stora resurser som är fiende till USA"? "Ett land med stora mängder kärnvapen"? Något annat? Nyfikna väntar på svar.
Citat:
Sverige har efter DCA-avtalet blivit en vasallstat som inte har rätt att uttala sig i utrikespolitiska frågor utan att först ringa till Bryssel och sedan till Washington och fråga vad man ska säga.
Även jag är emot DCA-avtalet - vi gav USA en massa rättigheter i Sverige utan att få något i utbyte som vi inte kunnat få via Nato och andra avtal - men du får faktiskt hänvisa till paragrafen där det stadgas att Sverige inte får uttala sig utrikespolitiskt utan att få lov från Bryssel (som inte ens är en part i DCA-avtalet) och Washington. Annars påstår jag att du ljuger.
Citat:
Det är därför Sverige inte skulle protestera om Trump nu skulle invadera Venezuela trots att det vore samma brott mot folkrätten som när Ryssland invaderade Ukraina.
Jo, det hade Sverige gjort. Men inte lika högljutt, naturligtvis, eftersom det är långt från oss, inte i vårt närområde, inte kommer att innefatta ett fullskaligt erövringskrig, inte innebär en massa döda européer, samt att den aggressiva parten inte är en skurkstat som hotar oss själva. När Ryssland anföll Georgien ledde det inte heller till stora protester och vapenskrammel från Sverige/Europa, av till stor del samma orsaker. Ukraina är en annan sak och
ska vara en annan sak.
Citat:
Jag är som svensk förbannad över detta svansande efter USA och att våra makthavare gett bort vår utrikespolitiska och säkerhetspolitiska suveränitet. Det borde alla svenskar vara.
Vi har suttit i Onkel Sams knä alltför länge och glömt bort att bygga egen styrka. Men det börjar vi ju göra nu. Och det är bra.