Citat:
Ursprungligen postat av
Hovslättsmannen
Den som gjort videon önskar förståss att det finns en "djupare psykologi", men det gör det givetvis inte.
Min erfarenhet är att de allra bästa och mest långvariga förhållanden inleds när människor är unga och dumma. Den absolut viktigaste faktorn för ett långvarigt förhållande, är att man bestämt sig för att vara kvar i förhållandet, och att man är beredd att göra uppoffringar för det.
Den som letar efter sin "perfect match" är egentligen inte intresserad av att vara i ett förhållande, och kommer aldrig vara en bra livspartner. Hela föreställningen om en "perfect match" är narcissistisk till att börja med. Det innebär att man tänker på sig själv som felfri, solid och konstant, och att den andra (dvs en tänkt partner) ska vara flytande och flexibel. Hen ska anpassa sig till dina egenheter, och till din person.
Det är ofta där narcissisten hamnar - ensam, vandrande i världen i väntan på den perfekta partnern, bättre vänner eller en chef som inte ger dig tillsägningar. Då är självsmekande, pop-psykologiska youtube-videos självklart något som kan lindra smärtan och tvivlet.

Alltså det behöver ju inte vara en perfect match, men det är väl helt rimligt att önska något som i alla fall är ens like lite grann. Om både finner varandra fysiskt tilltalande. Om de kan sparra intellektuellt och få ut något av det. Om de båda känner att den andra är en bra och främst pålitlig person.
Inte för mycket att begära.
Är man då hög på samtliga staplar då blir det svårare att hitta någon eftersom det naturligt blir så att det finns färre av de individerna. Man skall vara precis medelmåttlig på allting, då har man jättemånga potentiella lämpliga partners.
Alltså de där unga. Jag har jättemånga sådana vänner. Ofta är de ganska ojämna de där paren.
Alltså det är som att en av dem borde höjt kraven lite.
Det är också samma par som jag känner där de går årtionde efter årtionde och tänker den tanken att dom "settled". Nöjde sig. Lite för snabbt. Vissa säger tom. det rakt ut. Andra märks det på.
En av dem minns jag sa "Jag hade gått singel för länge. Vi träffades på en pubrunda. Han får duga. Fan vad naiv jag var".
En annan sa. "Han var den enda som var troende på den arbetsplatsen." Alltså de var båda kristna.
Så hon tog liksom den här mannen för att på just den arbetsplatsen var han den enda troende personen. I en världs med hundratals miljoner troende. Det paret är jävligt olyckliga idag. Hon är professorsmaterial. Han är både otrevlig dum som få.
Sett motsatsen också. Män som köper ner sig rejält.
Det kan bli väldigt synd om både kvinnan och mannen. Tänk att spendera sitt liv med någon man någonstans i bakhuvudet tycker är sämre än vad man kunde fått. Den ena kanske är supersmart, vacker, moraliskt kongruent osv. Den andra bara super och bedrar och köper smink eller kollar fotboll.