Citat:
Men vad är problemet med att gamla trådar väcks upp? Finns det ett intresse hos användarna att börja diskutera i tråden igen så gör man det, annars återgår tråden till dvala. Om användaren som citeras är aktiv så kommer kanske ett svar, annars gör det inte det. Vad är så farligt med det?
Flashback är redan övermodererat något så in utav helvete så det finns absolut inga skäl att göra att det blir ännu krångligare att diskutera, såvida det inte är ett outtalat syfte att minska aktiviteten på forumet genom att krångla till debatten in absurdum. Isåfall kanske nästa steg är att alla trådstarter måste godkännas av en moderator innan de publiceras? Är det nästa idé som presenteras?
Flashback är redan övermodererat något så in utav helvete så det finns absolut inga skäl att göra att det blir ännu krångligare att diskutera, såvida det inte är ett outtalat syfte att minska aktiviteten på forumet genom att krångla till debatten in absurdum. Isåfall kanske nästa steg är att alla trådstarter måste godkännas av en moderator innan de publiceras? Är det nästa idé som presenteras?
Att alla trådstarter måste godkännas av en moderator? -Nej för helsike!
I ett så pass stort forum som Flashback trots allt är och där alla, t.o.m. fullständiga blådårar, tillåts medverks är det tyvärr nödvändigt med mycket regler och moderering för att det öht ska fungera. Och därtill finns lagar att följa, och dessa lär inte bli liberalare med tiden heller tyvärr.
Men jag personligen är tvärtom för ökade befogenheter för de användare som är aktiva och varit med länge (och är någorlunda seriösa). Kanske tex. att de själva ska kunna starta omröstningar, ändra en felstavad rubrik eller kanske t.ex. detta förslag om att låsa upp gamla trådar när/om ny viktig information kommer. Men det känns som en annan diskussion vi kanske kan ta i någon annan tråd någon annan gång.
Fast jag tror tvärtom att aktiviteten skulle öka med detta då det skulle medföra fler nya trådar då de gamla är låsta. Och nya trådar brukar få fler inlägg än gamla så m.a.o. tror jag därför det tvärtom kommer postas fler inlägg än nu.
Därtill tar det ju bort det som många användare (felaktigt) påstår att vi moddar hela tiden gör, alltså låser och korgar nya trådar på löpande band och hänvisar användarna att istället posta i någon tråd ingen postat i sedan Dackefejdens dagar.
Citat:
Att gamla trådar bumpas är knappast ett stort problem för oss användare. Att rutinmässigt (vilket i praktiken blir godtyckligt) låsa gamla trådar låter som en dum idé eftersom det är upplagt för maktmissbruk.
Det är bra att gamla trådar lever kvar och kan väckas upp igen av skäl som flera andra framfört. Ytterligare ett skäl är spårbarheten i aktiviteten hos de konton som sprider rysk propaganda.
OM säger om det alls behövs en lösning så föreslår jag att trådar slås samman, med en för oss användare lätt funnen notering om när trådarna sammanfogades, av vem och varför.
Det är bra att gamla trådar lever kvar och kan väckas upp igen av skäl som flera andra framfört. Ytterligare ett skäl är spårbarheten i aktiviteten hos de konton som sprider rysk propaganda.
OM säger om det alls behövs en lösning så föreslår jag att trådar slås samman, med en för oss användare lätt funnen notering om när trådarna sammanfogades, av vem och varför.
Fast användares inlägg syns lika bra i stängda som öppna trådar och försvinner inte när man söker på dem för att en tråd låses. Så i det avseendet blir det ingen skillnad.
Fast kan du utveckla hur det skulle vara som upplagt för ett maktmissbruk? (Jag säger inte att du har fel du kanske tvärtom har rätt, men jag förstår inte riktigt hur du menar.)
När trådar sammanfogas brukar det alltid tydligt noteras (även om nog någon missat det någon gång). Fler sammanfogade trådar? Kanske det, jag har personligen inget principiellt emot samlingstrådar. Men jag vet att många andra är väldigt kritiska till det, t.ex. Admin, så jag tror inte det kommer bli så utan nog snarare tvärtom.
Citat:
Jag känner stor respekt och tacksamhet för det arbete som ni mods lägger ner, förstår också det du skrev i ett tidigare inlägg gällande merarbete vid hänvisningar till "gamla trådar".
Men jag tror ändå att forumet och vi användare mår bra av att gamla trådar, i vissa forumdelar, ändå tillåts vara öppna om ingen särskild anledning finns att låsa dom.
Tror att man lätt skiter i att skriva något om man först måste "be om lov" att få en tråd öppnad igen. Det ska väl i så fall också finnas ett hållbart argument för att öppna tråden, så det är inte självklart att den öppnas bara för att man ber om det, om jag förstått det rätt?
Men jag tror ändå att forumet och vi användare mår bra av att gamla trådar, i vissa forumdelar, ändå tillåts vara öppna om ingen särskild anledning finns att låsa dom.
Tror att man lätt skiter i att skriva något om man först måste "be om lov" att få en tråd öppnad igen. Det ska väl i så fall också finnas ett hållbart argument för att öppna tråden, så det är inte självklart att den öppnas bara för att man ber om det, om jag förstått det rätt?
Tusen tack!
Min poäng var att svara alla de som postade olika varianter på att det i så fall kommer det bli fullständigt omöjligt att posta ett inlägg med ny viktig information i en gammal tråd. Detta förefaller baseras på något märkligt missförstånd om att det är fullständigt omöjligt att låsa upp en tråd som en gång låsts. Men det är precis tvärtom väldigt enkelt och tar bara några sekunder att göra.
Skillnaden från nu kommer bara vara att om man vill posta I en gammal tråd måste man spendera en minut med att skicka ett PM till någon mod och be denna öppna tråden igen. Men exakt vad som kommer krävas för att denna mod ska hörsamma önskemålet att öppna tråden vet jag inte, det är inte jag som startat denna tråd och kommit med förslaget. Men personligen tycker jag inte det ska vara så höga krav.
Men som du förefaller vara inne på varierar det mellan forumen. Min inställning baserar jag på min erfarenhet från de politiska forumen. De som är kritiska förefaller tänka mer på Aktuella brott och kriminalfall. Så om det är positivt eller negativt beror nog helt på vilket forum man tänker på, så just därför är det nog bra om detta är en funktion som införs i vissa forum, men inte i alla.