• 4
  • 5
2025-11-14, 14:47
Medlem
SoulOfSophias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Om någon gått hårt inför offerrollen kanske de ser sig som offer i allt. Jag vet inte, jag är inte i deras huvuden. Men ja, det kan bli rörigt, t ex kritiserade jag en sådan, för att hen sagt något som var rätt elakt till mig, som grundades i hens bitterhet. Hen hade inte fått kritik från mig tidigare men jag tänkte inte bli trampad på. Då försökte hen med att jag visste att jag inte fick kritisera, för jag visste ju hur känslig hen var. Medan jag menade att hur känslig man än är, får man inte säga elaka saker till folk sådär. Lite förenklat.

Jag tänker då att denna person självklart visste att det var fel att sätta sig själv som offer, när det inte var sant att denne faktiskt var ett offer. Det i sig var ett toxiskt beteende för att kunna fortsätta komma undan med ännu mer toxiskt beteende.
Citera
2025-11-14, 15:00
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SoulOfSophia
Jag tänker då att denna person självklart visste att det var fel att sätta sig själv som offer, när det inte var sant att denne faktiskt var ett offer. Det i sig var ett toxiskt beteende för att kunna fortsätta komma undan med ännu mer toxiskt beteende.

Jag tror ändå inte det, för när hen sa andra saker som hen gjorde som jag uppfattar som 100 % omoraliskt och stalkarbeteende, så gjorde hen det med samma ton som att jag har druckit kaffe. Så där fattade inte hen att stalkande är fel.
Citera
2025-11-14, 15:08
Medlem
SoulOfSophias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Jag tror ändå inte det, för när hen sa andra saker som hen gjorde som jag uppfattar som 100 % omoraliskt och stalkarbeteende, så gjorde hen det med samma ton som att jag har druckit kaffe. Så där fattade inte hen att stalkande är fel.

Jag förstår precis vad du menar. Min personliga teori om det där är att personer i ett sådant fall utför toxiskt beteende på ett psykologiskt plan av många, men alltså inte på alla. Därför yttrar det sig som att personen inte alls förstår eller vet vad den gör, i min och dennes delade verklighet. Vilket också är sant att den inte gör, men bara på ett av många psykologiska plan som sagt.

Kanske låter väldigt flummigt, men det är ju bara min hobbyteori så då kan det få vara så.
Citera
2025-11-14, 15:17
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SoulOfSophia
Jag förstår precis vad du menar. Min personliga teori om det där är att personer i ett sådant fall utför toxiskt beteende på ett psykologiskt plan av många, men alltså inte på alla. Därför yttrar det sig som att personen inte alls förstår eller vet vad den gör, i min och dennes delade verklighet. Vilket också är sant att den inte gör, men bara på ett av många psykologiska plan som sagt.

Kanske låter väldigt flummigt, men det är ju bara min hobbyteori så då kan det få vara så.

Jag förstår inte riktigt, men ändå bra att du förstod mig.
Citera
2025-11-14, 21:57
Moderator
pbos avatar
Tråden berör psykisk hälsa och inte främst relationer.

Relationer och samlevnad --> Psykisk hälsa
/Moderator
Citera
  • 4
  • 5

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här