• 4
  • 5
Igår, 15:58
Medlem
MagisterBisters avatar
Kan tänkas att det är samma mentalitet som drivit den här presentationen som den misslyckade dockningen i rymden som orsakade kosmonaut Vladimir Komarovs död. Alla visste att det var åt helvete, rymdkapseln Soyuz 1 var inte färdigutvecklad, Vladimir Komarov visste att han skulle dö. Men Brezhnev hade bestämt att rymdresan skulle ske just då och ingen vågade berätta för honom att det inte gick.

Nu kan det vara Putin som bestämt att roboten skulle presenteras just nu och ingen har vågat berätta för honom att den var långt ifrån färdig. Nu var det iofs ingen kosmonaut som brändes till en oformlig bit kol, bara en halvfärdig robot som gick i bitar när den dråsade omkull. Men förmodligen kommer någon tekniker ganska snart drabbas av plötslig yrsel just när han råkar stå bredvid ett öppet fönster på tionde våningen. Eller bli av sin läkare rekommenderad ett trettioårigt motionspass med frisk luft och stärkande kroppsövningar på Gułag Winter Resort femtio mil norr om polcirkeln.
Citera
Igår, 16:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hras
Testar man inte roboten i förväg?
- Gå fram
- Vinka
- Gå tillbaka
Som minimum liksom. Vad skiljde från deras testmiljö? Att det satt massa publik där?

Till och med robotens ansiktsuttryck visar att det kommer gå åt pipan

Jag kommer bli så grymt besviken när det avslöjas som en AI-genererad film. Om det här är på riktigt är det årets höjdpunkt för oss som älskar att se idioter misslyckas.
Citera
Igår, 17:26
Medlem
Threadkillers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 45Lokar
Jag ifrågasätter starkt dina påstående.
Visst Hexagons huvudkontor ligger i Sverige, men betyder det då att roboten är svensk?
Vad jag kan se så klingar de ansvarigas namn för deras robot division inte direkt svenskt.
Ligger ens deras robotenhet i Sverige?
Idag är allt multinationellt och man kanske inte direkt kan säga att en specifik produkt är utvecklad av ett visst land.

Att ett företag i Ryssland misslyckades (?) med sin presentation är ett temporärt bakslag.
Sedan kan man undra om det var medvetet eller inte.
Många är det nog som kommer ihåg när Windows 95 skulle presenteras och fick blåskärm.
Det var bra reklam och alla hörde talas om Windows 95.
Kanske är det samma idé bakom det här? För den går helt felfritt först, för att plötsligt börja stappla omkring o välta.

Har sett en robothund här i Sverige som kunde hoppa runt o göra kullerbyttor i luften o allt möjligt. Men när barn skulle gå fram o klappa den så välte den av sig själv. Bara tur att ingen blev skadad för den lät väldigt tung när den välte.

Det är maskiner o sådant kan fela. Kan man dra någon slutsats av just det här framträdandet? Nej!

Aha, du var ute efter att försvara pissryssarna. Jag som trodde att du var ärligt okunnig om att det görs framsteg inom robotiken även i Europa.

Hexagons robot är naturligtvis inte helsvensk, men du frågade ju om Sverige och Europa. Ska jag ha en lång utläggning om vilka länder som varit med på ett hörn i utvecklingen för att posta några informativa länkar? Upplysningsvis har svenska forskare hjälpt till med utvecklingen av åtminstone en av de andra robotarna också, gissningsvis flera. Det kallas samarbete, en rätt häftig grej som man kan ha med sina grannländer istället för att invadera dem.

Och nej, pissryssarna fick knappast sin robot att välta med flit för att göra reklam för den. Det kallas att gripa efter halmstrån, en rätt pinsam grej som man kan göra ifall man står på ryssens sida.
Senast redigerad av Threadkiller Igår kl. 17:28.
Citera
Igår, 18:02
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av c.diver
Ja den påminde om ett ryskt gruvfyllo! Vlad Solo fick frispel i rysk statstelevision och krävde att VD:n för bolaget som tagit fram roboten skulle gripas och avrättas för att ha skämt ut Ryssland.
Det går bra nu

https://bsky.app/profile/antongerash.../3m5hhnnlh3s22

Ahh...riktigt, "vintage" ryskt motiverande på gång..

Detta garanterar fortsättningsvis de teknologiska framstegen.
Citera
Igår, 18:15
Medlem
Harald.Guldhatts avatar
Ryssland är nog inte den mest kreativa miljön att jobba i. Men den var rolig.
Citera
Igår, 18:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bassplay
Nae då vi säger så

https://youtube.com/shorts/IFlWaOQP7...makdsZ3aXSPQQr

Men men , dom verkade ändå bättre än ryssarnas skräp.

https://youtu.be/O5--ZJwX6bI?si=sQcwapqoAJU0arF5
Citera
Igår, 18:53
Medlem
Regeringsbildares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Abetterworld
https://www.youtube.com/watch?v=UuUSR8TyZDE

https://www.youtube.com/watch?v=upqx...b2wgcm9ib3Q%3D

Den ryska roboten Aidol går stappligt och har problem med balansen för att sedan ramla.

"Russia’s humanoid robot, AIdol, toppled just seconds after its debut at a technology event in Moscow."
"Developed by the company AIdol, it is described as Russia’s first anthropomorphic robot powered by artificial intelligence, unveiled on Tuesday."
"Rysslands försök på robot". Varför försöker du få det att låta som om det vore Rysslands statliga robot, när det i själva verket är ett litet startupbolag som har skapat den? Humanoida robotar har dessutom än så länge mycket begränsade användningsområden
Citera
Igår, 22:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Threadkiller
Aha, du var ute efter att försvara pissryssarna. Jag som trodde att du var ärligt okunnig om att det görs framsteg inom robotiken även i Europa.

Hexagons robot är naturligtvis inte helsvensk, men du frågade ju om Sverige och Europa. Ska jag ha en lång utläggning om vilka länder som varit med på ett hörn i utvecklingen för att posta några informativa länkar? Upplysningsvis har svenska forskare hjälpt till med utvecklingen av åtminstone en av de andra robotarna också, gissningsvis flera. Det kallas samarbete, en rätt häftig grej som man kan ha med sina grannländer istället för att invadera dem.

Och nej, pissryssarna fick knappast sin robot att välta med flit för att göra reklam för den. Det kallas att gripa efter halmstrån, en rätt pinsam grej som man kan göra ifall man står på ryssens sida.

Jag tycker hela trådstarten är rätt larvig. Att man dömer ett helt land efter ett tillfälligt fel hos ett privat(?) företag.
Jag har inte förnekat att det görs framsteg inom robottekniken. Däremot så ifrågasatte jag hur svensk Hexagons robot faktiskt är. Som jag skrev så är allt multinationellt numera.

Varför blandar du in kriget i det hela? Vad har det med något överhuvudtaget att göra?

Ryssland samarbetar bland annat med USA när det kommer till rymden.
Idag blåser de politiska vindarna åt ett visst håll, imorgon kan det vara en helt annan riktning.

Fast du vet ju inte varför roboten välte. Intressant då att du ändå kan svara på det.
Är ryska staten ens inblandad i denna robot som TS handlar om?
Citera
Idag, 00:39
Medlem
llundberg57s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Duvlort
Ryssarna hade redan för många år sedan en protyp av AIdol fast med levande vävnad över metall-endoskelett.

https://youtu.be/6w3j3ov6YYQ?si=QSTHlFz0Fzy4jXap
Terminator T700
Citera
  • 4
  • 5

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här