Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2025-11-13, 12:00
Vi åkte till en seriös uppfödare som föder upp Labbradoodle. Vi är båda uppväxta med hundar, mest hanhundar så vi hade riktat in oss på en tik, ja om vi blev godkända o allt kändes bra rent ömsesidigt med uppfödaren då. Vi ville ha en mörk valp, inte svart utan mörkbrun eller typ rödbrun.
För att göra historien kort så fick vi veta att vi inte själva fick välja valp, varesig kön eller färg…Är det vanligt förekommande numera? Och isf varför? Uppfödaren sa att dom väljer ut valp utifrån var man bor o vad man har för intressen. För att? Vad har det för betydelse vilken färg/kön man får om man bor i den djupaste av skogar Småland lr mitt inne i centrala Göteborg?
Citera
2025-11-13, 12:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mekkomari
Vi åkte till en seriös uppfödare som föder upp Labbradoodle. Vi är båda uppväxta med hundar, mest hanhundar så vi hade riktat in oss på en tik, ja om vi blev godkända o allt kändes bra rent ömsesidigt med uppfödaren då. Vi ville ha en mörk valp, inte svart utan mörkbrun eller typ rödbrun.
För att göra historien kort så fick vi veta att vi inte själva fick välja valp, varesig kön eller färg…Är det vanligt förekommande numera? Och isf varför? Uppfödaren sa att dom väljer ut valp utifrån var man bor o vad man har för intressen. För att? Vad har det för betydelse vilken färg/kön man får om man bor i den djupaste av skogar Småland lr mitt inne i centrala Göteborg?
Finns inga seriösa uppfödare av blandraser. Rekommenderar er att köpa en rasren hund av uppfödare ansluten till SKK.
Citera
2025-11-13, 12:08
Medlem
Låter i högsta grad märkligt. Det är du som ska avgöra köpet. Det är du som ska ha hunden 10-15 år. Det är du som ska leva med den. När jag köpte min första hund så hade jag en kull att välja ifrån. Jag valde den valp jag tyckte var sötast och som jag tyckte, i övrigt, passade mig bäst.
Citera
2025-11-13, 12:12
Medlem
Reverend.Camdens avatar
De två gångerna jag köpt valp har uppfödaren valt ut valpen. Dock har jag alltid fått välja om det ska vara tik eller hane.
Citera
2025-11-13, 12:20
Citat:
Ursprungligen postat av Sasha4life
Finns inga seriösa uppfödare av blandraser. Rekommenderar er att köpa en rasren hund av uppfödare ansluten till SKK.

Så du menar att det endast finns seriösa människor som är kopplade till SKK? Skärp dig.
Svenska Australian Labradoodleklubben (SALK) är lika seriösa som SKK. Herregud så insnöad du är. Usch.
Citera
2025-11-13, 12:22
Citat:
Ursprungligen postat av inuit11
Låter i högsta grad märkligt. Det är du som ska avgöra köpet. Det är du som ska ha hunden 10-15 år. Det är du som ska leva med den. När jag köpte min första hund så hade jag en kull att välja ifrån. Jag valde den valp jag tyckte var sötast och som jag tyckte, i övrigt, passade mig bäst.

Exakt så har våra familjer också alltså gjort. Man vill ju välja själv, sen kostar en labradoodlevalp 50k så.
Citera
2025-11-13, 12:23
Citat:
Ursprungligen postat av Reverend.Camden
De två gångerna jag köpt valp har uppfödaren valt ut valpen. Dock har jag alltid fått välja om det ska vara tik eller hane.

Ah, där ser man, men varför undrar man ju och antar att du blivit nöjd oavsett vad.
Citera
2025-11-13, 12:31
Medlem
SoulOfSophias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mekkomari

Köp från en annan uppfödare.

Jag valde själv min valp när jag köpte henne utifrån hur jag tyckte att hennes personlighet matchade bra med mig. Uppfödaren uppmuntrade mig att jag skulle välja den valp jag "klickar bäst" med.

Den uppfödaren du har besökt kanske vill bli av med någon valp som är ovanligt skygg och inte så kelig och så gör dom på detta sätt för att den inte ska bli över när alla känner att just den valpen inte är riktigt rätt för dom... Sånt hade i alla fall jag oroat mig över och valt en annan uppfödare
Citera
2025-11-13, 13:04
Medlem
Taufatts avatar
Det är väl för att uppfödaren tror sig vara en bra hund och människokännare så de försöker pussla ihop alla potentiella köpare med en valp de tror passar. Du är troligen inte den enda köparen utan det finns kö och någon först till kvarn att välja tillämpas inte. Man vill helt enkelt få alla valpar sålda till bra kunder. Du kan ju alltid tacka nej och försöka hos någon annan.
Citera
2025-11-13, 13:18
Medlem
sebastian66s avatar
Om en seriös uppfödare skulle påpeka detta till mig att du INTE kan välja färg eller kön.
Då skulle jag bara tack för visat intresse, Hur faan tänker man som uppfödare är mer frågan.
Om jag går in på en bilfirma så väljer jag väl vilken bil jag vill
Om jag handlar på Ica Lidl eller Citygross. Då ska väl inte personalen påpeka saker för mig.
Jag kan väl köpa blandfärs istället för fläskfärs.
Nej för helvete bara kasta in handduken i denna affär.
Citera
2025-11-13, 13:45
Citat:
Ursprungligen postat av SoulOfSophia
Köp från en annan uppfödare.

Jag valde själv min valp när jag köpte henne utifrån hur jag tyckte att hennes personlighet matchade bra med mig. Uppfödaren uppmuntrade mig att jag skulle välja den valp jag "klickar bäst" med.

Den uppfödaren du har besökt kanske vill bli av med någon valp som är ovanligt skygg och inte så kelig och så gör dom på detta sätt för att den inte ska bli över när alla känner att just den valpen inte är riktigt rätt för dom... Sånt hade i alla fall jag oroat mig över och valt en annan uppfödare

Ja, vi ska nog kolla vidare, fast valparna (6 veckor) verkade må bra o va nyfikna. Grejen är nog att det endast fanns en mörkbrun/röd och två tikar och 4 vita/beiga hanar. Men oavsett så borde uppfödaren tala om ifall den tik vi önskade redan va tingad när vi var där.
Citera
2025-11-13, 13:50
Citat:
Ursprungligen postat av Taufatt
Det är väl för att uppfödaren tror sig vara en bra hund och människokännare så de försöker pussla ihop alla potentiella köpare med en valp de tror passar. Du är troligen inte den enda köparen utan det finns kö och någon först till kvarn att välja tillämpas inte. Man vill helt enkelt få alla valpar sålda till bra kunder. Du kan ju alltid tacka nej och försöka hos någon annan.

Absolut, men frågan återstår hur uppfödaren gör sitt val av ägare utifrån på färg/kön på valpen.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in