Citat:
Ursprungligen postat av
Mekkomari
Vi åkte till en seriös uppfödare som föder upp Labbradoodle. Vi är båda uppväxta med hundar, mest hanhundar så vi hade riktat in oss på en tik, ja om vi blev godkända o allt kändes bra rent ömsesidigt med uppfödaren då. Vi ville ha en mörk valp, inte svart utan mörkbrun eller typ rödbrun.
För att göra historien kort så fick vi veta att vi inte själva fick välja valp, varesig kön eller färg…Är det vanligt förekommande numera? Och isf varför? Uppfödaren sa att dom väljer ut valp utifrån var man bor o vad man har för intressen. För att? Vad har det för betydelse vilken färg/kön man får om man bor i den djupaste av skogar Småland lr mitt inne i centrala Göteborg?
Köp från en annan uppfödare.
Jag valde själv min valp när jag köpte henne utifrån hur jag tyckte att hennes personlighet matchade bra med mig. Uppfödaren uppmuntrade mig att jag skulle välja den valp jag "klickar bäst" med.
Den uppfödaren du har besökt kanske vill bli av med någon valp som är ovanligt skygg och inte så kelig och så gör dom på detta sätt för att den inte ska bli över när alla känner att just den valpen inte är riktigt rätt för dom... Sånt hade i alla fall jag oroat mig över och valt en annan uppfödare