2025-11-12, 19:07
Medlem
Vitiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BernardLoutre
Heter det inte Vita Arkivet?

Öh, jo.
Helt rätt, my bad.
Citera
2025-11-12, 19:24
Medlem
Vitiss avatar
Jag hade en kollega som av sina anhöriga hittades död i sin säng.
De var helt vilsna var gällde allt och stod som fiskmåsar.

Efter det satte jag upp en lapp på spegeln med koden till mitt bankID, telefon och lösenord till mail m.m.
Jag hänvisade även till Vita Arkivet.
Citera
2025-11-12, 19:33
Avstängd
Merwinnas avatar
Jag tycker inte att någon annan ska ta upp ämnet i alla fall, det är oförskämt och ger intrycket av att den som tar upp det bara VÄNTAR på att den gamle/sjuke ska dö. Men om personen själv tar upp det så kan man ju prata om det. Det bästa skulle vara om alla skulle fylla i "Vita arkivet". De anhöriga måste inte anlita Fonus för det (de är dyra), de kan använda sig av de önskemålen ändå.

Har man inte pratat om det, så får man försöka tänka sig in i vad den avlidne skulle ha velat (och inte vad man SJÄLV helst skulle vilja). Var han privat och tillbakadragen eller gillade han att stå i centrum för stora folkmassor? Var han extravagant eller sparsam? O.s.v.. Och naturligtvis om personen var troende eller ateist, det är det viktigaste.
Citera
2025-11-12, 20:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nyfikenpaallt
Jag kan tycka att det är lite osmakligt och obehagligt när man pratar med en levande person om dennas begravning. Hur mår denna när man pratar om det känner jag?

Men trots det är det nödvändigt måste känner jag. Man måste ordna upp sådant innan personen dör. Göra det smidigt för efterlevnaden.

Hur ska man resonera? Ska man prata om begravningar och sådant med äldre människor som kanske snart är påväg att dö? För att förbereda eller ger det fel intryck?

Jag blir så där kluven ibland. Hur hade du mått om någon börja planera för din död? Hade du haft förståelse eller hade du blivit besviken på personen.

Står du personen nära har den redan tagit upp det med dig eller skrivet ett testamente många använder också vita arkivet!
Citera
2025-11-12, 20:28
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Ruskigbuss
Personligen har jag sagt till min fru - som jag är äldre än och rent statistiskt borde jag dö innan henne - att hon får bestämma helt vad hon vill göra med min kropp när jag inte längre använder den. Vill hon kasta den i skogen så är det ok, vill hon bygga en pyramid över den så är det också ok.
Mannen på din avatar fick sin hjärna inkapslad i en behållare efter sin död. Ok då antar jag?

Själv känner jag spontant för att bli kremerad.
Citera
2025-11-12, 20:28
Medlem
Grodaifickans avatar
Aldrig förstått varför det är så viktigt för vissa. Vad som händer på min begravning kvittar för mig, kommer ju liksom inte uppleva den ändå.
Citera
2025-11-12, 20:53
Avstängd
BombaySaphires avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nyfikenpaallt
Jag kan tycka att det är lite osmakligt och obehagligt när man pratar med en levande person om dennas begravning. Hur mår denna när man pratar om det känner jag?

Men trots det är det nödvändigt måste känner jag. Man måste ordna upp sådant innan personen dör. Göra det smidigt för efterlevnaden.

Hur ska man resonera? Ska man prata om begravningar och sådant med äldre människor som kanske snart är påväg att dö? För att förbereda eller ger det fel intryck?

Jag blir så där kluven ibland. Hur hade du mått om någon börja planera för din död? Hade du haft förståelse eller hade du blivit besviken på personen.

Ännu viktigare är att prata om arv och testamente medan vederbörande är i livet.
Citera
2025-11-12, 21:36
Medlem
Man ska nog inte utgå från att alla uppskattar att det tas upp utan att personen själv tagit initiativ till att prata om saken. Har de inte meddelat hur de vill ha det får man tänka sig in i vad personen hade velat helt enkelt.
Citera
2025-11-12, 21:47
Medlem
cebejs avatar
Om det är en livspartner så kan man ju fråga, men annars blir det väl kanske lite väl obehagligt.
Jag själv har planerat allting för egen del så ingen behöver bry sig efter mig och inte fråga mig före heller.
Citera
2025-11-12, 21:58
Medlem
bellusorcas avatar
Om det är en väldigt gammal person eller en väldigt sjuk person känns det helt rimligt. Man ska inte vara så rädd för att prata om döden hur jobbigt det än är. Kan väl till och med vara fint att få planera tillsammans hur begravningen ska se ut.
Citera
2025-11-12, 22:03
Moderator
evilhoneys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ruskigbuss
Det är väl självklart att man kan prata om vad som händer när man dör? Det är liksom ingen överraskning att man dör, förr eller senare, och ju mer som är förberedd innan desto lättare är det för de efterlevande som utöver ev sorg också måste fixa med massa praktiska saker.

Ett tips är att skriva testamente eller i alla fall nån form av instruktioner om hur man vill att det ska vara, och göra det innan man blir så svag eller dement att man inte kan eller orkar.

Personligen har jag sagt till min fru - som jag är äldre än och rent statistiskt borde jag dö innan henne - att hon får bestämma helt vad hon vill göra med min kropp när jag inte längre använder den. Vill hon kasta den i skogen så är det ok, vill hon bygga en pyramid över den så är det också ok.
Jag kan förstå din tanke med att "vad ni än gör så kan det inte bli fel" men det är också att lämpa över ansvaret på nån annan, i värsta fall fler om det tex finns barn med i bilden.

Jag satt i en sådan situation med en nära anhörig och personen hade inte skrivit något alls utan bara lämnat det öppet för anhöriga att bestämma helt själva med vilket ledde till konflikter och beslut som togs lite ogenomtänkt istället för att personen kunde ha lämnat efter sig något själv.
För egen del ämnar jag skriva något kort så det finns på pränt vad jag önskar.
Citera
2025-11-12, 22:03
Medlem
Dom vet också att dom är på g att dö.
Jag tror det är vettigt att snacka om både som anhörig och döende.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in