Citat:
Ursprungligen postat av
Ruskigbuss
Det är väl självklart att man kan prata om vad som händer när man dör? Det är liksom ingen överraskning att man dör, förr eller senare, och ju mer som är förberedd innan desto lättare är det för de efterlevande som utöver ev sorg också måste fixa med massa praktiska saker.
Ett tips är att skriva testamente eller i alla fall nån form av instruktioner om hur man vill att det ska vara, och göra det innan man blir så svag eller dement att man inte kan eller orkar.
Personligen har jag sagt till min fru - som jag är äldre än och rent statistiskt borde jag dö innan henne - att hon får bestämma helt vad hon vill göra med min kropp när jag inte längre använder den. Vill hon kasta den i skogen så är det ok, vill hon bygga en pyramid över den så är det också ok.
Jag kan förstå din tanke med att "vad ni än gör så kan det inte bli fel" men det är också att lämpa över ansvaret på nån annan, i värsta fall fler om det tex finns barn med i bilden.
Jag satt i en sådan situation med en nära anhörig och personen hade inte skrivit något alls utan bara lämnat det öppet för anhöriga att bestämma helt själva med vilket ledde till konflikter och beslut som togs lite ogenomtänkt istället för att personen kunde ha lämnat efter sig något själv.
För egen del ämnar jag skriva något kort så det finns på pränt vad jag önskar.