Citat:
Ursprungligen postat av
Merwinna
Ja, det verkar vara så att barn som inte får de normala barnsjukdomarna, i stället ofta utvecklar autoimmuna sjukdomar. Det är som att kroppen vänder sitt immunförsvar emot sina egna celler, när det inte finns tillräckligt många och allvarliga sjukdomsorganismer att kämpa emot.
...sedan finns förstås en annan tolkning också, nämligen att de ovaccinerade barn som var svaga överlag helt enkelt inte överlevde tills den här studien gjordes... så det är de starka och friska som är kvar.
Båda påståendena ovan kan ockås vara sanna på samma gång.
NÅGONTING måste det ju bero på att autoimmuna sjukdomar och även allergier mot vanliga saker - som djur, växter, pollen, bär, nötter, damm - har ökat så mycket. När jag var barn kände jag bara ett enda barn under alla år som hade diabetes, och jag tror två som var allergiska, varav en gravt (mot pälsdjur). Det var jätteovanligt. Men nu är det var och varannan... så något måste ju ha hänt. Det kan vara barnvaccinationerna, men det kan också vara stressen av att de flesta barn lämnas bort på dagis så tidigt och så långa dagar. Det är barn inte heller skapta för. Och kropp och själ samverkar ju.
Men det är väl ändå konstaterat att när vi var barn hade inte samhället blivit så överbeskyddande och sterilt som det är idag så barnen utsattes för betydligt mer "skit" och fick alltså en naturlig immunitet mot allergier o.dyl.
Ungar som växer upp i hem där allt är onaturligt rent och som spenderar sin ungdom inomhus utsätts inte för några allergiframkallande ämnen innan det är för sent.
Inte olikt isolerade stammar på avlägsna öar eller i Amazonas regnskogar som drabbas av dödliga epidemier så fort dom kommer i kontakt med omvärlden.