2025-11-11, 17:04
Medlem
Tänkte kolla lite med er hur detta funkar, har sagt upp lägenheten slutet av Augusti om jag minns rätt och är utflyttad ur lägenheten (har dock lägenheten kvar till sista november) vi har inte fått information om förbesiktning på lägenheten överhuvudtaget så har ingen aning om vad som behöver åtgärdas utöver det vi redan vet om så som spackel och måla samt två felanmälan (vilket skulle åtgärdas vid utflytt av dom som jag fattade det)

Vi har sagt till två gånger om besiktning av lägenheten och fått bara till svar vi återkommer om det, nu fick vi att hyresvärden ville boka in en städbesiktning av lägenheten. Så min fråga är nu, kan dom komma i efterhand och påtala brister, som vi behöver stå för när vi inte har fått en förbesiktning? Hur går man så fall tillväga om det nu skulle bli en tvist? Är inte med i hyresgästföreningen överhuvudtaget men funderar på att gå med nu ifall det skulle uppstå något nu när flytten är snart helt klar.
Citera
2025-11-11, 17:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RavyBaby
Tänkte kolla lite med er hur detta funkar, har sagt upp lägenheten slutet av Augusti om jag minns rätt och är utflyttad ur lägenheten (har dock lägenheten kvar till sista november) vi har inte fått information om förbesiktning på lägenheten överhuvudtaget så har ingen aning om vad som behöver åtgärdas utöver det vi redan vet om så som spackel och måla samt två felanmälan (vilket skulle åtgärdas vid utflytt av dom som jag fattade det)

Vi har sagt till två gånger om besiktning av lägenheten och fått bara till svar vi återkommer om det, nu fick vi att hyresvärden ville boka in en städbesiktning av lägenheten. Så min fråga är nu, kan dom komma i efterhand och påtala brister, som vi behöver stå för när vi inte har fått en förbesiktning? Hur går man så fall tillväga om det nu skulle bli en tvist? Är inte med i hyresgästföreningen överhuvudtaget men funderar på att gå med nu ifall det skulle uppstå något nu när flytten är snart helt klar.

Det är en slutbesiktning de kommer inte flera gånger och det är nu du kommer få reda på vilka brister du måste åtgärda! Hyresgästföreningen kan du inte få hjälp av retroaktivt, du borde ha gått med när du sa upp din lägenhet!
Citera
2025-11-11, 17:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FallerIfallerA
Det är en slutbesiktning de kommer inte flera gånger och det är nu du kommer få reda på vilka brister du måste åtgärda! Hyresgästföreningen kan du inte få hjälp av retroaktivt, du borde ha gått med när du sa upp din lägenhet!
"Nej, en städbesiktning och en förbesiktning av en lägenhet är inte samma sak. En förbesiktning kontrollerar lägenhetens fysiska skick och eventuella skador eller onormalt slitage, medan en städbesiktning specifikt kontrollerar att en lägenhet är ordentligt städad, till exempel efter en utflyttning. "
Är vad jag hittar när jag googlar
Citera
2025-11-11, 17:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RavyBaby
"Nej, en städbesiktning och en förbesiktning av en lägenhet är inte samma sak. En förbesiktning kontrollerar lägenhetens fysiska skick och eventuella skador eller onormalt slitage, medan en städbesiktning specifikt kontrollerar att en lägenhet är ordentligt städad, till exempel efter en utflyttning. "
Är vad jag hittar när jag googlar

Så fungerar det inte de kommer bara en gång!
Citera
2025-11-11, 18:26
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FallerIfallerA
Så fungerar det inte de kommer bara en gång!

Så kan man inte svara generellt och speciellt inte utan att veta vad det är för hyresvärd.

Faktum kvarstår, en lägenhetsbesiktning och en städbesiktning är två olika saker, dock kan lägenhetsbesiktningen inkludera städbesiktningen men det kan inte skrivas i sten att den gör det om än troligt i det här fallet när datumet nu närmar sig.
Citera
2025-11-11, 18:36
Medlem
Dom måste ju gett dig dig anvisning vad du ska göra när du sa upp lägenheten.

Att bara börja spackla igen sina håll och måla är inte så omtyckt av hyresvärden.

Ofta kan spackling och målningen bara göra det värre.

Bästa man gör är att man gör som dom säger och gör man inget så gör man inget.

Du har 3 månader uppsägning och hyresvärden bör besikta skyndsamt så du har möjligheten eller dom har möjlighet att åtgärda fel.

Hyresgästföringen är en försäkring. Du kan inte teckna den i efterhand. Kostar typ inget ju. Varför är man inte med?
Citera
2025-11-11, 20:08
Medlem
skoputss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hateuu
Dom måste ju gett dig dig anvisning vad du ska göra när du sa upp lägenheten.

Att bara börja spackla igen sina håll och måla är inte så omtyckt av hyresvärden.

Ofta kan spackling och målningen bara göra det värre.

Bästa man gör är att man gör som dom säger och gör man inget så gör man inget.

Du har 3 månader uppsägning och hyresvärden bör besikta skyndsamt så du har möjligheten eller dom har möjlighet att åtgärda fel.

Hyresgästföringen är en försäkring. Du kan inte teckna den i efterhand. Kostar typ inget ju. Varför är man inte med?

Det fetade. Därför att man inte behöver, det finns en Hyresnämnden om tvist uppstår.
Citera
2025-11-11, 20:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skoputs
Det fetade. Därför att man inte behöver, det finns en Hyresnämnden om tvist uppstår.

Absolut eller så kan man ta det i tingsrätt.

Du får dock ta det i egen logi med dina egna kostnader fall du kör ärendet själv till hyresnämnden.

Rätt lätt om fallet är glasklart. Men är det tvetydigt kan det bli dyrt. I nämnden står båda parterna för sina egna kostnader så skiljer sig lite emot en vanlig domstol. Dock företräder hyresgästföringen dig så kostar det ju inget. Och generellt är dom inte blyga för att ta upp det i hyresnämnden.

Där av förespråkare jag hyresgästföreningen som är lite som ett fack.

Nu har inte jag en hyresrätt själv. Äger dock fastigheter som jag hyr ut så borde inte förespråka om dom men gör det ändå.
Senast redigerad av Hateuu 2025-11-11 kl. 20:51.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in