2006-09-05, 19:01
Medlem
När det gäller HMF, får jag länka till diskussioner i andra forum som innehåller helt solklara HMF-uttalanden? Hur ser ni på reglerna i en sådan situation?
Om jag inte citerar något utan bara länkar/hänvisar till en tråd i annat forum? (givetvis som en del av ett inlägg, inte bara länkspam) Ibland får jag lust att göra sådant men jag vet ju inte om jag får?

Och en annan sak, man får inte ha ett hakkors som avatar eller hur? Det tror jag att jag har listat ut. Men, får man ha något som liknar ett hakkors? Vad räknas som ett hakkors mera exakt? Räcker det att det ser ut som ett hakkors? Att det kan tolkas som ett hakkors?

Och, om jag kan få svar på dessa frågor i någon annan tråd så ber jag om ursäkt.
Citera
2006-09-05, 20:13
Medlem
Fet-Everts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av belzebubb
När det gäller HMF, får jag länka till diskussioner i andra forum som innehåller helt solklara HMF-uttalanden? Hur ser ni på reglerna i en sådan situation?
Om jag inte citerar något utan bara länkar/hänvisar till en tråd i annat forum? (givetvis som en del av ett inlägg, inte bara länkspam) Ibland får jag lust att göra sådant men jag vet ju inte om jag får?
Svår fråga!

Vi moderatorer är skyldiga att ta bort sådant som uppenbart är hets mot folkgrupp. Jag kan inte tänka mig att det uppenbart är hets mot folkgrupp att enbart länka till ett annat inlägg och detta har mig veterligen aldrig prövats i svensk domstol. Du kan inte möjligen ge ett exempel på hur du kan tänka dig att skriva i ett inlägg med länkning? (Det är inte HMF att föra en metadiskussion om det ).

Ett tips kan vara att du själv för en saklig diskussion, för om du t.ex. bara skriver "precis så här känner jag" och länkar till ett inlägg på ett annat forum där skribenten gör gällande att "chimpanser är såväl intelligentare som renligare än negrer som f.ö. aldrig borde lämnat träden" så kanske saken kommer i ett annat läge

Du bör dock absolut vara försiktig om du väljer att citera inlägget du länkar till. Om ditt syfte är att missakta en folkgrupp så klarar du dig inte genom att klistra in något som någon annan skrivit.
Citera
2006-09-05, 21:08
Medlem
Pellefants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fet-Evert
[...]Jag kan inte tänka mig att det uppenbart är hets mot folkgrupp att enbart länka till ett annat inlägg och detta har mig veterligen aldrig prövats i svensk domstol. [...]
Frågan har väl ganska nära anknytning till sådana fall där någon citerat texter i exempelvis predikningar (jfr. ex. åtalet mot Åke Green men även fall där JK bedömt huruvida Ulf Ekmans predikningar ansetts som HMF). JK har uttalat följande som kan vara intressant (väl medveten om att JK endast har rätt att föra talan i de fall det rör sig om tryckfrihets- och yttrandefrihetsbrott):

Citat:
[...]"I den nu aktuella predikan citerar UE flera olika bibelavsnitt i vilka homosexualitet framställs som en synd. Även om bibeltexterna i objektiv mening är sådana att de isolerat kan anses innefatta missaktning mot homosexuella kan inte enbart citerandet av texterna leda till ansvar för hets mot folkgrupp (se a. prop. s. 41 (prop. 2001/02:59 min anm) och jfr JK:s beslut den 21 januari 2003 i ärende med dnr 16-03-30). Om texterna däremot används på ett sätt som är nedvärderande mot eller kränker homosexuella som grupp kan bedömningen ibland bli en annan.
JK:s beslut 2004-08-20, Dnr 2900-04-31

Dvs. avgörande är enligt mitt personliga synsätt på vilket sätt som citaten används.
Citera
2006-09-05, 23:20
Medlem
Ok jo fast jag menar just om jag inte citerar något utan bara ger en länk till en text som innehåller HMF? Räknas det även som citat bara genom att jag ger andra åtkomst till informationen genom en länk?

Och kanske mera specifikt, inte att jag länkar till en text vars enda syfte är HMF, det skulle jag heller aldrig göra det tycker jag är plumpt och kontraproduktivt. Utan jag menar snarare om jag länkar till en tråd i ett annat forum där jag menar att det diskuteras något läsvärt men ett flertal inlägg i tråden är solklara HMF enligt svensk lagstiftning?

Jag tänkte ge ett trådexempel från forumet Stormfront men det är väldigt segt och knackigt nu så jag orkar inte vänta, jag hoppas ändå det framgått hur jag menar. I USA verkar det vara ganska fritt fram att uttrycka sig "värre" än här.

Men om jag har förstått er båda rätt så är det ändå mest en tolkningsfråga beroende på situationen?
Då vågar jag ju inte göra länkar om det inte kan sättas exakta gränser
Jag är laglydig! Även mot lagar jag ogillar.

Och ja, hur är det med hakkors?
Får jag ha något lite konstnärligt som ser ut som ett hakkors som avatar? I stil med en konstigt formad grönsak eller nåt?
Låter kanske som en tramsfråga men jag är seriöst nyfiken.
Citera
2006-09-06, 14:01
Medlem
Pellefants avatar
Citat:
Ok jo fast jag menar just om jag inte citerar något utan bara ger en länk till en text som innehåller HMF? Räknas det även som citat bara genom att jag ger andra åtkomst till informationen genom en länk?

Och kanske mera specifikt, inte att jag länkar till en text vars enda syfte är HMF, det skulle jag heller aldrig göra det tycker jag är plumpt och kontraproduktivt. Utan jag menar snarare om jag länkar till en tråd i ett annat forum där jag menar att det diskuteras något läsvärt men ett flertal inlägg i tråden är solklara HMF enligt svensk lagstiftning?

Jag tänkte ge ett trådexempel från forumet Stormfront men det är väldigt segt och knackigt nu så jag orkar inte vänta, jag hoppas ändå det framgått hur jag menar. I USA verkar det vara ganska fritt fram att uttrycka sig "värre" än här.

Men om jag har förstått er båda rätt så är det ändå mest en tolkningsfråga beroende på situationen?
Då vågar jag ju inte göra länkar om det inte kan sättas exakta gränser
Jag är laglydig! Även mot lagar jag ogillar.
Hänvisa till artiklar och sådant är enligt min mening OK, men observera att det är min personliga åsikt och att admin givetvis kan vara av annan åsikt. Så länge du inte skriver "Här är en länk och jag håller med om allt som står på den sidan" skulle jag tycka att det var OK.

Citat:
Och ja, hur är det med hakkors?
Får jag ha något lite konstnärligt som ser ut som ett hakkors som avatar? I stil med en konstigt formad grönsak eller nåt?
Låter kanske som en tramsfråga men jag är seriöst nyfiken.
HD har varit restriktiv vad gäller offentliggörande av symboler som kan kopplas till nazistiska organisationer, det är det enda jag kan säga.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in