2025-11-10, 21:59
  #1
Medlem
UppmarksamhetsHoras avatar
Vilka länder har färre än 5 dagars arbetsvecka?
Citera
2025-11-10, 22:03
  #2
Medlem
Inga, men Danmark har en veckoarbetstid på 37 timmar, Nederländerna 32. Beroende på bransch fördelar du dem i samarbete med arbetsgivaren. Inte ens i Sverige har alla 5-dagars arbetsvecka.
Finns ingen lagstiftning någonstans, som nämnder att du ska jobba fem dagar per vecka.
Citera
2025-11-10, 23:06
  #3
Avslutad
I EU Nederländerna. Men man pratar ofta timmar och inte dagar.

Nederländerna ligger typ på 28 timmar i snitt.
Citera
2025-11-10, 23:09
  #4
Medlem
UppmarksamhetsHoras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iq32
I EU Nederländerna. Men man pratar ofta timmar och inte dagar.

Nederländerna ligger typ på 28 timmar i snitt.

och det räknas som 100 % heltid?
Full lön?
Citera
2025-11-10, 23:15
  #5
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av UppmarksamhetsHora
och det räknas som 100 % heltid?
Full lön?

Timlön. Det är snittet för hela landet i helhet.
Citera
2025-11-10, 23:19
  #6
Medlem
UppmarksamhetsHoras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iq32
Timlön. Det är snittet för hela landet i helhet.

Ok, men på 28 timmar tjänar de lika mycket som vi gör på 40? Eller mer eller mindre?
Citera
2025-11-10, 23:20
  #7
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av UppmarksamhetsHora
Ok, men på 28 timmar tjänar de lika mycket som vi gör på 40? Eller mer eller mindre?

Mindre.
Citera
2025-11-10, 23:20
  #8
Avslutad
Mindre
Citera
2025-11-10, 23:28
  #9
Medlem
zombie-nations avatar
Så konstigt att man inte får ned arbetstiden mer än så här. Det känns extremt omodernt, och även med tanke på vad AI kommer ersätta. Om man nu vill ha ett samhälle som snurrar på, borde man vilja ha in fler i arbete så de kan konsumera. De som arbetar mest hinner ju inte riktigt konsumera, så det måste man dela på. Men det handlar väl om något ännu djupare än vinst för kapitalet.
Citera
2025-11-10, 23:36
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Så konstigt att man inte får ned arbetstiden mer än så här. Det känns extremt omodernt, och även med tanke på vad AI kommer ersätta. Om man nu vill ha ett samhälle som snurrar på, borde man vilja ha in fler i arbete så de kan konsumera. De som arbetar mest hinner ju inte riktigt konsumera, så det måste man dela på. Men det handlar väl om något ännu djupare än vinst för kapitalet.

Va?!

Finns ett talesätt.

Du finns för jobbet. Och jobbet finns inte för dig.

Kortfattat att man kan inte ställa för mycket krav för jobbet anpassas inte för man ska ha det så bra som möjligt.

Klart behövs du bara 50% får du betalt för 50%.
Citera
2025-11-10, 23:38
  #11
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hateuu
Va?!

Finns ett talesätt.

Du finns för jobbet. Och jobbet finns inte för dig.

Kortfattat att man kan inte ställa för mycket krav för jobbet anpassas inte för man ska ha det så bra som möjligt.

Klart behövs du bara 50% får du betalt för 50%.

Tror inte du har en aning om vad jag menade. Skitsamma egentligen.

Men för att svara på ditt inlägg so inte är ett svar på mitt. Jo, vi hade något som kallades arbetarrörelsen. Den ställde och fick igenom en jävla massa krav.
Citera
2025-11-10, 23:42
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Tror inte du har en aning om vad jag menade. Skitsamma egentligen.

Men för att svara på ditt inlägg so inte är ett svar på mitt. Jo, vi hade något som kallades arbetarrörelsen. Den ställde och fick igenom en jävla massa krav.

Misstänkte det. Jay arbetarrörelsen den är omodern.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in