Citat:
Ursprungligen postat av
zombie-nation
Så konstigt att man inte får ned arbetstiden mer än så här. Det känns extremt omodernt, och även med tanke på vad AI kommer ersätta. Om man nu vill ha ett samhälle som snurrar på, borde man vilja ha in fler i arbete så de kan konsumera. De som arbetar mest hinner ju inte riktigt konsumera, så det måste man dela på. Men det handlar väl om något ännu djupare än vinst för kapitalet.
Va?!
Finns ett talesätt.
Du finns för jobbet. Och jobbet finns inte för dig.
Kortfattat att man kan inte ställa för mycket krav för jobbet anpassas inte för man ska ha det så bra som möjligt.
Klart behövs du bara 50% får du betalt för 50%.