2026-09-08, 14:51
Medlem
cokehyenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av QuantumQuill
Bra fråga Pancev.
Tekie är en av allsvenskans bästa innermittfältare. Punkt.

Men svaret är nog nej, han blir för dyr givet hans ålder. Visst, det uppstår en risk att man träffar fel med en ersättare jämfört med det säkrare kortet att förlänga med Tekie, men jag har numera så mycket förtroende för Hjelmberg, AvH och processen att jag hellre ser att man försöker lägga dom pengarna på en undervärderad yngre spelare istället.

Vill ha in lite fysik i laget, framför allt på mittfältet. Tekie, Madjed och Besara har lite för lite av den varan. Mackan och Lind lite mer, men fortfarande inte tillräckligt för att kompensera helt. Boudri har en otrolig förmåga att vinna närkamper given hans kroppshydda, men han har fortfarande inte längden i nickduellerna.
Så jag vill ha in en Hammar/Erik Israelsson som dessutom har det bästa Tekie också hade, om jag får önska. Skall det kosta 30-40 mille så får det göra det.
Är Besara slut?
Citera
2026-09-08, 15:00
Medlem
QuantumQuills avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cokehyena
Är Besara slut?
Allt tyder på att han skall fortsätta starta på bänken.
Citera
2026-09-08, 15:03
Medlem
cokehyenas avatar
Citat:
Allt tyder på att han skall fortsätta starta på bänken.

Det gick fort när Mange tappade. Från MVP till halvbänkad på en säsong. Det går fort i den åldern.
Citera
2026-09-11, 15:28
Medlem
En fråga, vad tycker folket i denna tråd om värderingarna på Transfermarkt?
Citera
2026-09-11, 15:48
Medlem
QuantumQuills avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TMScout
Dom är objektiva och går att använda i relation till varandra. Men går inte på något sätt att tyda vad en spelare kostar att köpa eller sälja, med tanke på att det inte tar hänsyn till kontraktslängd och andra mjuka värden.

Tror att uppgifter kring vad spelare HAR sålts för har varit ganska träffsäkra, även om bonusar och klausuler inte är inkluderade.
Citera
2026-09-11, 16:01
Medlem
.NateHiggers.s avatar
Citat:
En bajare som basar över Allsvenskans TM så du får gissa själv.
Citera
2026-09-11, 16:22
Medlem
Citat:
Dom är objektiva och går att använda i relation till varandra. Men går inte på något sätt att tyda vad en spelare kostar att köpa eller sälja, med tanke på att det inte tar hänsyn till kontraktslängd och andra mjuka värden.

Tror att uppgifter kring vad spelare HAR sålts för har varit ganska träffsäkra, även om bonusar och klausuler inte är inkluderade.

Så äre faktiskt, systemet är lite fyrkantigt på den fronten, jag är faktiskt den person som basar över värderingar för Allsvenskan och Superettan.

Vi utgår trots allt mycket runt potentialen och form, innan jag tog över värdesättningen fick vi dessutom bara 2 uppdateringar per år jämfört med de 4 vi ger ut idag!
Senast redigerad av TMScout 2026-09-11 kl. 16:27.
Citera
2026-09-11, 16:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av .NateHiggers.
En bajare som basar över Allsvenskans TM så du får gissa själv.

TMs Hammarby har dock absolut ingenting att göra med värderingarna han sköter allt annat runt om kring ligorna i Sverige och cupen. Jag är Allsvensk neutral och skulle argumentera att Hammarby är det lag som bör ligga i toppen över värderingen.
Senast redigerad av TMScout 2026-09-11 kl. 16:27.
Citera
2026-09-11, 16:35
Medlem
QuantumQuills avatar
Citat:
Så äre faktiskt, systemet är lite fyrkantigt på den fronten, jag är faktiskt den person som basar över värderingar för Allsvenskan och Superettan.

Vi utgår trots allt mycket runt potentialen och form, innan jag tog över värdesättningen fick vi dessutom bara 2 uppdateringar per år jämfört med de 4 vi ger ut idag!
Hur värderar man en sådan som Yohanna, Lahdo eller Bergvall jämfört med Pavey, Steinke eller Kalifa Jawla?
Citera
2026-09-11, 16:50
Medlem
Citat:
Hur värderar man en sådan som Yohanna, Lahdo eller Bergvall jämfört med Pavey, Steinke eller Kalifa Jawla?

Bra fråga! Bergvall var lite förre min tid som marknads sättare men drar vi honom till likheten med Siltanen så har det mycket att göra med intresset från större klubbar. Yohanna hade bl.a. detta lägre grund värde från hans första sättning då det fanns väldigt lite att gå på därav att han fick börja på €500k därefter kom Brighton övergången och då flög värdet.

Skillnaden i hur man värderar är främst utifrån hur mycket spelaren spelar, i Jawlas fall spelade han bra i Nordic United men där får man dra in att han spelar i Superettan därav ett lägre värde. Pavey är lite högre pga av England kopplingarna där England länkar drar upp en spelare generellt likt Parker i ÖIS.

Steinke ser jag som en spelare som lika gärna hade kunnat legat runt €500k om bara mer speltid fanns där, för potentialen finns där men speltiden måste stödja upp för att värdet verkligen ska kunna höjas till den nivån
Citera
2026-09-11, 20:15
Medlem
QuantumQuills avatar
Citat:
Bra fråga! Bergvall var lite förre min tid som marknads sättare men drar vi honom till likheten med Siltanen så har det mycket att göra med intresset från större klubbar. Yohanna hade bl.a. detta lägre grund värde från hans första sättning då det fanns väldigt lite att gå på därav att han fick börja på €500k därefter kom Brighton övergången och då flög värdet.

Skillnaden i hur man värderar är främst utifrån hur mycket spelaren spelar, i Jawlas fall spelade han bra i Nordic United men där får man dra in att han spelar i Superettan därav ett lägre värde. Pavey är lite högre pga av England kopplingarna där England länkar drar upp en spelare generellt likt Parker i ÖIS.

Steinke ser jag som en spelare som lika gärna hade kunnat legat runt €500k om bara mer speltid fanns där, för potentialen finns där men speltiden måste stödja upp för att värdet verkligen ska kunna höjas till den nivån

Abdoulaye Doumbia är värderad till €700k. Borde väl vara värd en bra bit över €3M?
En spelare som skulle kunna ersätta Tekie för dom (€3M) summorna.
Citera
2026-09-11, 21:02
Medlem
cokehyenas avatar
Citat:
TMs Hammarby har dock absolut ingenting att göra med värderingarna han sköter allt annat runt om kring ligorna i Sverige och cupen. Jag är Allsvensk neutral och skulle argumentera att Hammarby är det lag som bör ligga i toppen över värderingen.
Med andra ord borde du inte syssla med värderingar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in