2025-11-09, 23:28
Medlem
Keldons avatar
Vad betyder det för dig?

Är det publik? Meriter? Maratontabellen? Ålder ? Eller annat? Kanske kombinationer av dessa? För mig framstår begreppet närmast flytande när folk säger att Trelleborgs FF är en klassisk klubb. Men IFK Trelleborg är t.ex. 16 år äldre än TFF. Vad är minimikravet för att vara en klassisk klubb?
Citera
2025-11-09, 23:33
Medlem
burialhexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Keldon
Vad betyder det för dig?

Är det publik? Meriter? Maratontabellen? Ålder ? Eller annat? Kanske kombinationer av dessa? För mig framstår begreppet närmast flytande när folk säger att Trelleborgs FF är en klassisk klubb. Men IFK Trelleborg är t.ex. 16 år äldre än TFF. Vad är minimikravet för att vara en klassisk klubb?

lag som haft många säsonger i allsvenskan?
Citera
2025-11-09, 23:36
Medlem
Ilimitados avatar
En klassisk klubb tycker jag är en klubb som gjort ett så pass stort avtryck att folk decennier senare kommer ihåg det även om klubben tappar mark. Trelleborg är jag faktiskt tveksam till om jag skulle kalla klassisk. Degerfors däremot och Åtvidaberg.
Citera
2025-11-09, 23:44
Medlem
Hallbarhetnollas avatar
Kan ett lag bli klassiskt om deras fans har gamla klassiska trummor på läktarna och sjunger i takt till klassiska melodier som ackompanjeras med deras fina trummor?
Citera
2025-11-09, 23:56
Medlem
Stiert-Munnings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ilimitado
En klassisk klubb tycker jag är en klubb som gjort ett så pass stort avtryck att folk decennier senare kommer ihåg det även om klubben tappar mark. Trelleborg är jag faktiskt tveksam till om jag skulle kalla klassisk. Degerfors däremot och Åtvidaberg.
Trelleborg är en riktig tråkklubb men man kan inte ta ifrån dem att de har en jävla massa säsonger i Allsvenskan, så avtryck har man gjort. Jag tycker inte att det ska behövas ett SM-guld för att kvala in som klassisk klubb. Det finns ett hyggligt antal klubbar som i mina ögon är klassiska som aldrig vunnit Allsvenskan. Brage, ÖSK, J-Södra, Degerfors, Landskrona osv. Åtminstone för oss som var med på 90-talet tillhör Trelleborg den här gruppen av klubbar. För tidigare/senare generationer kan det säkert variera. Sånt här är ju subjektivt. Så det är lite trist att TFF ramlade ur. Å andra sidan var det TFF eller Örebro och båda har liksom samma klassiska aura så det blir en förlust oavsett. Samtidigt är Utsikten kvar och United IK FC Nordic eller vad fan dom heter på väg upp. Tråkig utveckling.
Citera
2025-11-10, 11:53
Medlem
Keldons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av burialhex
lag som haft många säsonger i allsvenskan?
Hur många är många i detta fallet? Fler än fem? Fler än tio? Ännu fler?
Citera
2025-11-10, 13:53
Medlem
burialhexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Keldon
Hur många är många i detta fallet? Fler än fem? Fler än tio? Ännu fler?

runt 20 kanske?
Citera
2025-11-10, 20:25
Medlem
Needs.more.brandys avatar
Jag tror att jag för egen del associerar begreppet "klassiskt lag" med klubbar som var bra, samt hade bra supportrar, när jag började gå på fotboll. Detta var på början utav 00-talet. Framför allt var det då HIF, AIK, IFK Göteborg och kanske Djurgårdens IF. Först i nästa kategori kommer Hammarby (mästare 2001) och malmö ff (mästare 2004).

Exempel på lag som är ganska bra för tillfället, men som var urusla på den gamla goda tiden är Mjällby, Häcken och GAIS. Samtidigt är det orättvist att jag går så mycket på min magkänsla. Det vet jag om.

Edit: Ja, Degerfors är ju verkligen heller inte ett klassiskt lag.
Senast redigerad av Needs.more.brandy 2025-11-10 kl. 20:29.
Citera
2025-11-11, 06:45
Medlem
needAlifes avatar
Tror som brandy skriver att det är ganska subjektivt beroende på nostalgi från barndomen och de lagen som åtminstone spelade i AS då. För någon riktigt gammal kan säkert lag som IFK Malmö te sig klassiskt. För mig är klubbar som Giffarna, ÖSK och kanske även Gefle, Landskrona och Trelleborg klassiska i den bemärkelsen. Kalmar är dock inte en klassisk klubb för mig av någon anledning medan brukslagen i Degerfors och Åtvidaberg känns väldigt klassiska, men det är ju en helt subjektiv bedömning på någon känsla bara.

Dessa läggs till de klubbar som nog de flesta skulle ha med på sin lista:

Malmö FF, Helsingborg, Halmstad, Öster, GAIS, IFK Göteborg, Örgryte, Elfsborg, Norrköping, de tre stockholmslagen, Örebro kanske ska in där också.

Men intressant att läsa hur andra ser på det och vilka klubbar de anser kvalar in som klassiska.
Citera
2025-11-11, 18:11
Medlem
CasualCapybaras avatar
Klassiska lag är GAIS, Öis, Blåvitt, MFF, Helsingborg, Örebro, Dif, Bajen, AIK, Elfsborg, Norrköping, Halmstad, Öster.

Alltså lag som har haft många säsonger i Allsvenskan och satt avtryck.
Senast redigerad av CasualCapybara 2025-11-11 kl. 18:14.
Citera
2025-11-11, 18:15
Avstängd
Snusfris avatar
Av någon konstig anledning tycker jag Halmstad är ett klassiskt lag. vet ej varför. Vet inget om laget mer än känslan är att det är ett klassiskt lag.
Citera
2025-11-11, 18:26
Medlem
CasualCapybaras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snusfri
Av någon konstig anledning tycker jag Halmstad är ett klassiskt lag. vet ej varför. Vet inget om laget mer än känslan är att det är ett klassiskt lag.

Sm guld på 70 talet med Roy Hodgson som tränare
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in