Flashback bygger pepparkakshus!
2025-11-08, 16:31
Medlem
Ja, jag har några i min närhet som jag definitivt klassar som har ADHD. Om jag ser från period när de gått från äldre medelålders till mycket gammal eller yngre medelålder till äldre medelålders. Dvs över en period på mer än 10 år. Ja, då uppfattar jag att symptomen blivit värre. Från gått till prata hela tiden och svåra avbryta till prata extremt mycket och ännu svårare avbryta. Ännu mer ostrukturerade. De har svårare spela med i ”normala” människors sätt att vara. Samt att jag tycker de blir mer nedstämda lättare. Nu talar jag om de som inte ens klassats som adhd och inte får några mediciner men där man som utomstående är säker på att det är nånting annorlunda i sättet att vara.
Ni som har ADHD eller observerar de med den diagnosen, stämmer det?
Citera
2025-11-08, 16:40
Medlem
Ja, jag tror att man med åren blir mindre smidig på att anpassa sig till samhällsnormer, umgängen, lägga band på sig m.m. och därför träder denna typen av drag fram i större utsträckning med mindre skam.
Citera
2025-11-08, 16:45
Medlem
zombie-nations avatar
En del lever ett liv där de inte behöver skärpa sig. De kan bete sig hursomhelst mot sina barn och barnbarn.

Sedan är man inte lika energisk som när man är ung, man kunde kontrollera sig bättre för att man orkade. La massa kraft på att uppföra sig normalt. När man blir äldre så får man ransonera kraften.

Blivit värre än värst på att hålla snyggt omkring mig. Det är fan saker överallt!
Citera
2025-11-08, 16:52
Medlem
OneTaps avatar
för min egen del så tycker ja mina adhd traits blir värre med ålder. får typ hjärn dimma o saknar fokus förmåga i större grad. vet dock inte va de beror på :P oxå tror ja adhd fasoner uppfattas som allvarligare med åldern eftersom man undermedvetet förväntar sig ett visst beteende från en vuxnare person. man lägger ingen större vikt i om en 18 åring e lite dampig men en 50 åring med samma fasoner kanske sticker folk i ögonen lixom :P
Senast redigerad av OneTap 2025-11-08 kl. 16:57.
Citera
2025-11-08, 19:15
Medlem
HBTKuks avatar
Tvärtom har det varit för mig. Men man lär sig att hantera sin hjärna med åldern också.
Citera
2025-11-08, 19:56
Medlem
dwgs avatar
ADHD med utagerande, mycket som gick sönder som ung och mängder av slagsmål mellan 15-25 år (typ varje helg) polarna vise om de och självklart hjälpte dom en på traven 😅

Men de har jag lärt mig att leva med, så nu vänder jag ryggen eller så kokar hjärnan
Skulle se lite konstigt ut om jag pucklar på nån med barnen bredvid eller sliter sönder skåpluckan för att skeden ramlade ut eller hamnade på fel ställen (de lilla kunde trigga fort)

Men kastade sopkvasten genom dörren för ett tag sen, var ensam hemma . Satt som ett spjut genom dörren
Frun var väldigt imponerande 🤣
Vad som hände var väl att en fastnade under soffan två gånger.

Men märker att nu när man är äldre så glömmer man ofta ”vart la jag de”
Citera
2025-11-09, 12:11
Medlem
kyrkstockens avatar
JA herregud så fel.

ADHD så väl som autism (man lär sig hantera) är känt för att avta med ålder. Framför allt ADHD där hyperaktiviteten går ner normalt.

Det är inte så att det du diskuterar är missbrukare? JA man kan utveckla ADHD-liknande symptom av missbruk.

När folk sedan blir gamla så blir en väldigt stor del narcissistiska. Det är bara en del av att åldras och är naturligtvis inte ADHD.

Man kanske först skall förklara vad man menar? Är de mer "frånvarande"? (attentio deficit AD i adhd)

Sedan har ensamma en tendens att babbla på när de träffar folk.
Senast redigerad av kyrkstocken 2025-11-09 kl. 12:15.
Citera
2025-11-09, 20:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DrGiggles
Ja, jag har några i min närhet som jag definitivt klassar som har ADHD. Om jag ser från period när de gått från äldre medelålders till mycket gammal eller yngre medelålder till äldre medelålders. Dvs över en period på mer än 10 år. Ja, då uppfattar jag att symptomen blivit värre. Från gått till prata hela tiden och svåra avbryta till prata extremt mycket och ännu svårare avbryta. Ännu mer ostrukturerade. De har svårare spela med i ”normala” människors sätt att vara. Samt att jag tycker de blir mer nedstämda lättare. Nu talar jag om de som inte ens klassats som adhd och inte får några mediciner men där man som utomstående är säker på att det är nånting annorlunda i sättet att vara.
Ni som har ADHD eller observerar de med den diagnosen, stämmer det?

Nej det är väldigt individuellt hur människor fungerar likadant med de som har ADHD!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in