Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2025-11-07, 22:24
Medlem
Har läst om det här flera gånger genom åren och tycker det är rätt fascinerande. Det handlar alltså om när några personer lyfter någon bara med fingertopparna - ibland kallat "light as a feather, stiff as a board".

Varje gång jag stött på det (ofta i gamla berättelser) så har det låtit ganska trovärdigt. Nu såg jag en video där det verkligen ser ut som att det funkar - personen lyfts upp som om den väger nästan ingenting.

Hur funkar det egentligen? Är det bara perfekt timing och fördelning av kraft, eller är det något mer psykiskt inblandat? Någon här som faktiskt testat det själv och kan bekräfta om det går på riktigt?

VIDEO
https://we.tl/t-3yHkBRV3w6
Senast redigerad av Cryptoking 2025-11-07 kl. 22:26.
Citera
2025-11-07, 22:38
För att visa videon krävs registrering vilket knappast lär betraktas som en godkänd trådstart.

Den närmaste liknelsen jag kan komma på är den som Darth Vader använder för att med fingrarna lyfta upp folk. Det hör dock närmast tillhörandes sagornas värld.
Citera
2025-11-07, 22:47
Medlem
Onaniprodukts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cryptoking
Har läst om det här flera gånger genom åren och tycker det är rätt fascinerande. Det handlar alltså om när några personer lyfter någon bara med fingertopparna - ibland kallat "light as a feather, stiff as a board".

Varje gång jag stött på det (ofta i gamla berättelser) så har det låtit ganska trovärdigt. Nu såg jag en video där det verkligen ser ut som att det funkar - personen lyfts upp som om den väger nästan ingenting.

Hur funkar det egentligen? Är det bara perfekt timing och fördelning av kraft, eller är det något mer psykiskt inblandat? Någon här som faktiskt testat det själv och kan bekräfta om det går på riktigt?

VIDEO
https://we.tl/t-3yHkBRV3w6

Vad tycker du själv låter mest trovärdigt: Att man (eller ett par personer) kan lyfta en människa med enbart de muskler som styr fingrarna eller att en video på internet är manipulerad?
Är du manipulerad?
Citera
2025-11-07, 22:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onaniprodukt
Vad tycker du själv låter mest trovärdigt: Att man (eller ett par personer) kan lyfta en människa med enbart de muskler som styr fingrarna eller att en video på internet är manipulerad?
Är du manipulerad?

Jag har noterat att detta ämne har diskuterats flitigt under en längre tid, från diverse källor. Dessutom har jag observerat ett stort antal kommentarer i samband med denna video, där individer vittnar om att de själva har upplevt detta, både inom skolmiljö och militärtjänst. Detta väcker naturligtvis frågor.
Citera
2025-11-07, 22:55
Medlem
Onaniprodukts avatar
Citat:
Jag har noterat att detta ämne har diskuterats flitigt under en längre tid, från diverse källor. Dessutom har jag observerat ett stort antal kommentarer i samband med denna video, där individer vittnar om att de själva har upplevt detta, både inom skolmiljö och militärtjänst. Detta väcker naturligtvis frågor.

Det har diskuterats på internet. Du har sett en del kommentarer. Hör du hur du själv låter? Jag vill verkligen inte vara elak, men herregud människa - du måste visa på högre integritet än detta.
Citera
2025-11-07, 23:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onaniprodukt
Det har diskuterats på internet. Du har sett en del kommentarer. Hör du hur du själv låter? Jag vill verkligen inte vara elak, men herregud människa - du måste visa på högre integritet än detta.

Varför skulle detta kunna vara omöjligt? Mer anmärkningsvärda händelser har inträffat.
Citera
2025-11-07, 23:05
Medlem
Onaniprodukts avatar
Citat:
Varför skulle detta kunna vara omöjligt? Mer anmärkningsvärda händelser har inträffat.

Faktiskt inte. Det har aldrig inträffat något mer anmärkningsvärt än att helt frångå biomekaniska och fysiska principer. Det du beskriver är omöjligt och det har aldrig (och kommer aldrig) att inträffa något som är omöjligt (i det här universumet).
Citera
2025-11-08, 03:44
Medlem
Detta är inte omöjligt. Min mamma kom hem lyrisk en kväll för många år sedan efter föreläsning på jobbet. Där hade hon och några kollegor fått flytta en annan kollega från en stol till en annan med denna "metod". Handflatorna ihop och fingrarna under knävecken och under armhålorna.
Citera
2025-11-08, 07:42
Medlem
Här var första träffen som förklarar tricket:
https://blog.donders.ru.nl/?p=12234&lang=en
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in