Citat:
Ursprungligen postat av
Imnsho
Jag dricker kaffe för att jag är beroende och för att det är jävligt gott. Speciellt gifter sig kaffet med en smarrig ostmacka till. Dessutom är kaffe hälsosamt. Bryggkaffe minskar all cause mortality med ca 10%-20%.
Problemet är att det inte finns tillräckligt vetenskapligt stöd för såna slutsatser, så gott som hela befolkningen i Sverige dricker bryggkaffe.
I grunden härstammar detta från en bias inom forskningen, historiskt har det lagts enorma belopp på att bevisa alkoholens skadliga effekter, har förmodligen gjorts tusentals experiment och studier. Gissningsvis har miljardbelopp lagts på forskning med syfte att bevisa alkoholens skadliga effekter.
Missförstå mig inte, jag tror absolut att alkohol är skadligt!
Men ingen vet om det är mindre skadligt att dricka 3 koppar kaffe om dagen än att dricka två glas vin i veckan. Jag är absolut inte övertygad om det och det kan ingen vara då forskningsunderlaget kring kaffekonsumtion är så litet.
Vilket också förstärker min poäng med hela tråden och inlägget, varför har man i Europa och USA lagt miljarder på att bevisa alkoholens skadliga effekter? Medans man på andra livsmedel ex kaffe lagt ut en promille av resurserna?