Citat:
Ursprungligen postat av
IMBILDEN
Kommer ni ihåg 90-talet? Det rånades banker, postkontor och värdetransporter på löpande band. Varje vecka kunde man läsa om spektangulära rån.
Hände något hela tiden.
Nu kommer jag inte ens ihåg när jag läste om att en bank blivit rånad senast.
Kanske något växlingskontor möjligen, men är ju oftast bara småpengar.
När blev en regelrätt bank rånad på 1 mkr eller mer senast? även värdetransportrånen tycks helt gått ur tiden.
Finns det någon bank idag som har kontanthantering? Där har du svaret. En "vän" till mig arbetade på Swedebank i Karlstad i början på 00 talet och blev rånad av en skitzad man hög på panodil och utrustad med k-pist snubben fick med sig runt 80k. Det är en månadslön.
Att råna en bank var för låg-intelligenta blattar de yrkeskriminella fokuserade på välbärgade villor med konst, busschaufförer/konduktörer och riggade enarmade banditer. En kväll innan skiftbyte i valfri storstad +/- 5-10k 8 bussar och du var uppe i samma summa som en normal bank. Drog man nitlotten blev det 200kr. På den tiden kostade en biljett 4-10kr, kontant, inte fan orkade någon köpa ett pappers månadskort och stämpla även om detta var en konst i sig att fuska med med hjälp av ett suddgummi och tattarna kunde röra sig gratis från norr till söder.
Edit: Hon går tydligen fortfarande i terapi för detta 20 år senare.