• 1
  • 2
2025-11-06, 11:12
Medlem
IMBILDENs avatar
Kommer ni ihåg 90-talet? Det rånades banker, postkontor och värdetransporter på löpande band. Varje vecka kunde man läsa om spektangulära rån.

Hände något hela tiden.

Nu kommer jag inte ens ihåg när jag läste om att en bank blivit rånad senast.
Kanske något växlingskontor möjligen, men är ju oftast bara småpengar.

När blev en regelrätt bank rånad på 1 mkr eller mer senast? även värdetransportrånen tycks helt gått ur tiden.
Citera
2025-11-06, 11:21
Medlem
BaronAfTrosas avatar
Citat:
Det anmäldes 2 bankrån under 2024, men inga vare sig 2022 eller 2023. Under den senaste tioårsperioden har det som mest anmälts 23 bankrån, vilket var 2015. Mellan 2016 och 2019 anmäldes mellan 11–13 bankrån per år, och 5 respektive 4 bankrån under 2020 och 2021

https://bra.se/amnen/ran#:~:text=Det...0%20och%202021.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...-ar-helt-forbi

Vet inte vad summorna var på rånen. Men förmodligen inte i miljonklassen.
Senast redigerad av BaronAfTrosa 2025-11-06 kl. 11:24.
Citera
2025-11-06, 11:25
Medlem
Gorbis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Kommer ni ihåg 90-talet? Det rånades banker, postkontor och värdetransporter på löpande band. Varje vecka kunde man läsa om spektangulära rån.

Hände något hela tiden.

När blev en regelrätt bank rånad på 1 mkr eller mer senast? även värdetransportrånen tycks helt gått ur tiden.

Jag tror inte bankkontoren ute i landet har en 1 miljon i hela banken, inte ens i de säkraste kassaskåpen numera.

Om man idag skall ta ut mer än 10.000 har jag för mig skall man förvarna bankkontoret så de kan ta hem kontanter.

Med dagen idiotsamhälle blir man säkert då också flaggad som misstänkt penningtvättare och en stor hemlig utredning påbörjas bakom kulisserna.
Citera
2025-11-06, 11:32
Medlem
holmiums avatar
Det är väl ett tecken på att banker idag saknar allt av värde.
Citera
2025-11-06, 11:42
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:

Hände något hela tiden.

På 70-80-talet så var post- och bankrån vanliga, började att försvinna på 90-talet, tror att bankerna slutade med kontanthantering helt på 2010-talet. I alla fall storbankerna.

90-talet fanns maskeradligan etc. som "skärpte till" bankerna rejält.
Kontanter finns i bankomater numera, knappt.. Bovar rånar vanligt folk som tar ut pengar på bankomat och tar kort och kod på det viset i stället. Eller så har de "internet" och lurar på detta vis. (Tänk "sossarnas Kombilotteri" som lurar pensionärer via Spanien..)
Citera
2025-11-06, 11:48
Medlem
Ichwills avatar
Det var väl förra året på Södermalm i Stockholm som någon påtänd stackare försökte råna en kontantlös bank. Den stackars rånaren hade nog inte läst nyheterna om att alla banker är kontantlösa sedan ett par år sedan.
Citera
2025-11-06, 12:19
Medlem
Jag blev utsatt ett par gånger men det gick inte så bra för rånarna, de åkte dit båda gångerna. Kul att sitta i rätten och peka ut den skyldige. Den senaste bad ja att han skulle sitta ner och vänta så skulle jag hämta pengarna. Jag ringde polisen och de tog killen som satt och väntade.
Citera
2025-11-06, 12:21
Medlem
Någon som minns Sveriges mest rånade postkontor? Det låg i södra Stockholm i botten på ett hyreshus med ingång från baksidan.
Citera
2025-11-06, 12:30
Medlem
Råna en bank är för losers. Råna små till medelstora företag digitalt är väl sånt gentleman gör.
Citera
2025-11-06, 12:32
Medlem
Citat:

Hände något hela tiden.

Senast en värdetransport blev rånad vad jag kan hitta va 2020. Dom rånen peakede väl i mitten av 2000-talet och dog snabbt ut då man började köra med mindre kontanter.

Risk vs reward är alldeles för stor för att bankrån och värdetransport rån ska va lönsamt.

Bästa sättet enligt mig för snabba och ganska stora belopp är inbrott. Antingen snor lan elektronik eller verktyg. Ganska låg risk att man åker fast också.
Citera
2025-11-06, 12:36
Medlem
Citat:

Hände något hela tiden.

Finns det någon bank idag som har kontanthantering? Där har du svaret. En "vän" till mig arbetade på Swedebank i Karlstad i början på 00 talet och blev rånad av en skitzad man hög på panodil och utrustad med k-pist snubben fick med sig runt 80k. Det är en månadslön.

Att råna en bank var för låg-intelligenta blattar de yrkeskriminella fokuserade på välbärgade villor med konst, busschaufförer/konduktörer och riggade enarmade banditer. En kväll innan skiftbyte i valfri storstad +/- 5-10k 8 bussar och du var uppe i samma summa som en normal bank. Drog man nitlotten blev det 200kr. På den tiden kostade en biljett 4-10kr, kontant, inte fan orkade någon köpa ett pappers månadskort och stämpla även om detta var en konst i sig att fuska med med hjälp av ett suddgummi och tattarna kunde röra sig gratis från norr till söder.

Edit: Hon går tydligen fortfarande i terapi för detta 20 år senare.
Senast redigerad av Nittiotva 2025-11-06 kl. 12:50.
Citera
2025-11-06, 12:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av crille132
Någon som minns Sveriges mest rånade postkontor? Det låg i södra Stockholm i botten på ett hyreshus med ingång från baksidan.
Vilket var det? Vet att Västberga var ganska utsatt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in