2025-11-06, 08:36
Medlem
Kaffebitens avatar
Igår råkade jag klanta mig och missbedömde hur stort utrymme jag hade att svänga när jag skulle in på en trång parkeringsplats.
Råkade därför TYVÄRR skrapa emot bilen som var parkerad på min högra sida, skrapade emot på vänster bak med min höger fram. Haft körkort 10+ år och har aldrig varit med om detta förut.

Jag klev ur direkt och fotade den andra bilen och dess skada/regnr, gjorde sen mitt korta ärende på någon minut och åkte hem.
Väl hemma ca 10 minuter senare så ringde jag polisen direkt samt anmälde till försäkringsbolaget. Kollade med hjälp av regnumret om jag kunde hitta något telefonnummer, men nej. Polisen kunde inte heller hitta telefonnummer till ägaren av den andra bilen.

Ca en halvtimme senare kommer det två personer och börjar banka satan och härjar utanför min dörr om att jag ska polisanmälas, vi vet vad du har gjort, det finns vittnen osv. De verkligen skriker utanför dörren så det ekar i hela trapphuset. Ca 40-45 minuter höll de på. Inte svenskar ska även tilläggas.
Jag ensam kvinna vågar såklart inte öppna dörren pga deras beteende.

Är detta något jag kan polisanmäla dem för?
Citera
2025-11-06, 08:40
Medlem
Ja absolut. Vem vet vad de kommer göra härnäst? Fy fan vad läskigt för dig
Citera
2025-11-06, 08:50
Avstängd
67arigGubbes avatar
Ja anmäl.

Men du kansle skulle öppnat brevlådan o sagt att du redan anmält skadan?
Till nästa gång så kan du ju lämna ditt nummer på en lapp, eller vänta tills föraren kommer dit
Citera
2025-11-06, 09:18
Medlem
Varför ringde TS inte 112 direkt?
Står de o bankar i 40 minuter så skall nog polisen blandas in.
Polisanmäla efteråt?

Varför lämnade du inte en lapp på bilen?
Kan inte vara svårt att trolla fram en lapp o skriva ett meddelande.
Citera
2025-11-06, 11:06
Medlem
MaarekSteles avatar
Skedde dörrbankningen före eller efter att du kontaktade polisen?
Citera
2025-11-06, 11:10
Medlem
Japhys avatar
Man skriver såklart en lapp med kontaktinfo.
Citera
2025-11-06, 15:50
Medlem
Så här gjorde jag när jag klantade mig ock backade in helt lätt i en annan bil förra sommaren:

Jag skrev en lapp med mitt namn och telefonnr och fäste under torkarbladet p den påkörda bilen.
När jag kom hem kontaktade jag mitt försäkringsbolag och meddelade vad som hänt bilen siochså med det reg.nr och plats samt tidpunkt.

Allt reglerades av försäkringsbolaget och jag betalade självrisken på min trafikförsäkring - mina egna obetydliga repor har jag inte gjort något åt = endast färgskrap på bakre kofångaren.

Dom 2 som backade på min frus bil var inte lika ärliga.
Båda försäkrade hustrun att "det inte blev något".
Väl hemma konstaterade vi bucklor på bakluckorna.
Hustrun tog inte ens regnr - än mindre fotograferade motparten.
Citera
2025-11-06, 15:59
Medlem
Varför kommunicerade du inte med dem att du anmält dig till polisen? Att det hela kommer klaras upp med försäkringsbolagen. Faktiskt så hade du redan begått ett brott genom att avvika från trafikolycka utan att ge dig tillkänna. Kanske klarar du dig genom att du tog kontakt med polis innan de gjorde det. Du borde lämnat en lapp på bilen med dina uppgifter och att det var du som kört på. Varför skulle du polisanmäla dem vars bil du skadat?
Citera
2025-11-06, 16:04
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaffebiten
gjorde sen mitt korta ärende på någon minut och åkte hem.
Väl hemma ca 10 minuter senare så ringde jag polisen direkt samt anmälde till försäkringsbolaget.
Tekniskt sett gjorde du dig förmodligen skyldig till "smitning från olycksplats" när du åkte iväg och gjorde ditt ärende innan du kontaktade polisen.
Citat:
Ursprungligen postat av Kaffebiten
Är detta något jag kan polisanmäla dem för?
Nej, det är inte olagligt att enträget försöka få tag på personen som skadat ens bil och sedan vägrar kommunicera när man ringer på.
Citera
2025-11-06, 22:38
Medlem
Väldigt förnuftigt att inte öppna dörren

Men lämna även en lapp i påse på vindrutan nästa gång så kan man inte anklagas för nåt
Citera
2025-11-07, 12:51
Moderator
Bilar --> Juridik
/Moderator
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in