2025-11-05, 13:39
Medlem
Upplyftens avatar
Jaha, nu var det dags igen. Glada cyklister hänger på värstingstrålkastare som bländar precis all mottrafik på cykelvägarna sabbar mörkerseendet på mottrafikanter och ser momentant inte vart de cyklar eftersom man ser inte vad som händer framför en på cykelvägen. D.v.s. man blir en trafikfara för andra då man kör förblindat i sin cykelfil.
Dessvärre har dessutom många matbud på moped gjort samma sak. Man har hängt på en extra strålkastare som bländar precis alla som åker/går i motsatt riktning

Är dom inte medvetna om det ?

Så, ni som har den här typen av belysning vinkla ner belysningen mot cykelvägen bort från andra cyklisters ögon.

Tack
Senast redigerad av Upplyften 2025-11-05 kl. 13:41.
Citera
2025-11-05, 13:42
Medlem
bogerts avatar
Det är för att jag ska se dig bättre
Citera
2025-11-05, 13:44
Medlem
Upplyftens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bogert

Fram tills du får böter kanske, sedan är nog inte så roligt längre.

Den typen av strålkastare ska ha halvljusfunktion, den får inte lysa med helljus konstant. Det fattar du väl. Har du inte den funktionen då har du inte godkänt belysning
Citera
2025-11-05, 13:48
Medlem
Kapitalistkalles avatar
Jag har varit duktig och vinklat ned. Men jag möter ofta cyklister som inte fattat.
Citera
2025-11-05, 13:52
Medlem
HerrTragisks avatar
Ja, man bör rikta lyset neråt, ställa in det rätt.

Jag själv använder Olight ficklampa på cykeln när jag kör. 2500 lumen konstant.
Dock är lyset rätt riktat.

Det ger bättre säkerhet att se bra.
Citera
2025-11-05, 13:53
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bogert

Du är ett icke-tänkande mongo.

Om man vinklar upp den är det för att andra ska se dig. Inte för att se.

Vissa gör så medvetet just för att de vill synas - egoistisk och utan hänsyn till andra som blir bländade.

MEN: Man måste inte psykstirra in i mötandes strålkastare. Många verkar inte kunna motstå den instinkten att göra det. Samma med bilar. Det gnälls för mycket så snart mörka årstiden kommer att andra BLÄNDAR. Men ge fan i att psykostirra rakt in i ljuset då för fan!
Citera
2025-11-05, 13:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Upplyften
Fram tills du får böter kanske, sedan är nog inte så roligt längre.

Den typen av strålkastare ska ha halvljusfunktion, den får inte lysa med helljus konstant. Det fattar du väl. Har du inte den funktionen då har du inte godkänt belysning

Finns det en övre gräns? Vet att det finns gränser för minimum men aldrig hört någon som straffats för att den varit för stark.

Så vid vilken gräns får man böter?
Citera
2025-11-05, 13:59
Avslutad
Finns det cykellampor som bländar av automatiskt?
Citera
2025-11-05, 14:08
Medlem
Upplyftens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KalasPerifras
Finns det en övre gräns? Vet att det finns gränser för minimum men aldrig hört någon som straffats för att den varit för stark.

Så vid vilken gräns får man böter?

Finns nog ingen övre gräns på ljusstyrka eller så. Det som avgör är om din strålkastare inte har avbländningsfunktion. Det verkar de flesta inte ha , vilket är ganska så märkligt då extra strålkastare nuförtiden fläskar på duktigt med bländande ljus .

Polisen har ju annat att göra än att kontrollera cykelutrustning. Då gäller gatans lag . Jag har gormat och gestikulerat på cyklister som helt oblygt bländar precis allt i sin framfart.
Så jag tror inte att dom här extramojängerna går att ställa om till halvljus.

Helljus är bra att ha, men i stan finns så jäkla mycket ljus omkring en så det är knappast nödvändigt. Det kommer till pass i beckmörkrer inte mitt i stan
Citera
2025-11-05, 14:08
Medlem
skivsamlarens avatar
Håller med om de bländande jättestrålkastarna.

Och vill även komplettera med att det också är störande med alla dessa blinkade strobe-framlampor (som jag vill minnas är olagligt).
Citera
2025-11-05, 14:11
Medlem
bogerts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hurt-Åke
Du är ett icke-tänkande mongo.

Om man vinklar upp den är det för att andra ska se dig. Inte för att se.

Vissa gör så medvetet just för att de vill synas - egoistisk och utan hänsyn till andra som blir bländade.

MEN: Man måste inte psykstirra in i mötandes strålkastare. Många verkar inte kunna motstå den instinkten att göra det. Samma med bilar. Det gnälls för mycket så snart mörka årstiden kommer att andra BLÄNDAR. Men ge fan i att psykostirra rakt in i ljuset då för fan!

(vinklar upp upp lyset lite så man ser längre och sätter på blinkfunktionen)
Citera
2025-11-05, 14:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Upplyften
Finns nog ingen övre gräns på ljusstyrka eller så. Det som avgör är om din strålkastare inte har avbländningsfunktion. Det verkar de flesta inte ha , vilket är ganska så märkligt då extra strålkastare nuförtiden fläskar på duktigt med bländande ljus .

Polisen har ju annat att göra än att kontrollera cykelutrustning. Då gäller gatans lag . Jag har gormat och gestikulerat på cyklister som helt oblygt bländar precis allt i sin framfart.
Så jag tror inte att dom här extramojängerna går att ställa om till halvljus.

Helljus är bra att ha, men i stan finns så jäkla mycket ljus omkring en så det är knappast nödvändigt. Det kommer till pass i beckmörkrer inte mitt i stan

Haha polisen ägnar sig allt åt cyklister med. Det har jag fått erfara med ett trasigt lyse bak. Men aldrig böter för att det bländar. Det är en sådan bedömning att det jag fått höra från andra är att polisen rekommenderat att vinkla om ibland. Inte ens som ett krav.

Sen ska man ju visa hänsyn även om något inte nödvändigtvis olagligt.

Jag cyklar på landsvägar i Norrland. Ofta utan lampor så har starkt ljus på cykeln plus pannlampa. Vill inte få böter i onödan för stark styrka. Men tack för infon!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in