Citat:
Ursprungligen postat av
GrevenFB
Men herregud, jag kan lära min 10-åriga son att administrera läkemedel. Det innebär inte att han har medicinsk utbildning eller har koll på farmakologi.
Nej, det kan du inte på IVA. Uttalandet signalerar en påtagligt bristande utbildningsnivå.
Därimot är det både lagligt och lämpligt att delegera viss administration av läkemedel till undersköterskor. Jag syftar då främst på läkemedel som administreras via sond.
(Nattetid är det ofta andra informella och olagliga spelregler och undersköterskor ger även läkemedel intravenöst. Garanterat.)
Det är möjligt för en ohederlig undersköterska att missbruka delegationen, inte utföra ordinationen och i stället samla på sig läkemedel för senare bruk.
Istället för att ge fulldos av läkemedlet kan den ohederlige dela tabletten i hälften eller vad det nu är och bygga upp ett eget apotek.
Det finns för övrigt mera läkemedel eller gifter ute i samhället än vad som finns i avdelningens läkemedelsrum.
- Det finns ett dygnet runt öppet apotek på Sergelstorg i Stockholm.
- Har du kontakter kan du få saker hemkörda till dig.
- Har du kontakter i utlandet kan du få saker skickade hem till dig.
- Jobbar du extra i hemtjänsten kommer du att träffa äldre personer som har mängder med läkemedel som de inte använder och inte saknar.