2025-11-05, 00:55
Medlem
går inte googla detta utan att AI ska tjata hål i hövet på en att det tillkommer andra avgifter.

jag skiter i andra avgifter. jag vill bara veta om min elhandelsräkning som enbart är på 39kr fast avgift + (- hehe) elhandel kan betala ut pengar till mig?

någon som testat ?

jag är offgrid förutom på vintern då jag köper el men jag värmer med ved så min elförbruknong är låg. Har ställt in mitt elsystem att bara ladda mitt batteri mellan 22 och 06 samt när det är minuspriser och med max 1kw. Ska bli intressant att se hur novembers elhandelsräkning ser ut

elnätsräkningen med alla hittepåavgifter som effekttariff och skatt på skatt kommer vara förjävlig dock jag vet
Senast redigerad av PontusVonPluring 2025-11-05 kl. 00:58.
Citera
2025-11-05, 08:46
Medlem
Något påslag på spotpriset har de väl?

De gånger jag sett att det varit negativt så har det bara varit några ören men om du har möjlighet att använda mycket just då så kan du säkert sluta på en negativ faktura på några kronor. Sen betalar de nog inte ut det utan vidare utan krediterar det på nästa månads faktura.
Citera
2025-11-05, 10:23
Medlem
JohannesSnajdares avatar
Jag har rörligt med kvartspris hos Vattenfall (jag vet, jag vet) och på senaste räkningen från dem så finns det två påslag som inte är skatt:

Såhär ser det ut:
Kod:
Spotpris                  2025-10-01 - 2025-10-31 680 kWh 59,77 öre/kWh  406,42 kr
Rörliga kostnader         2025-10-01 - 2025-10-31 680 kWh 4,44 öre/kWh   30,19 kr
Fast påslag spot          2025-10-01 - 2025-10-31 680 kWh 7,00 öre/kWh   47,60 kr
Fast påslag elcertifikat  2025-10-01 - 2025-10-31 680 kWh 1,40 öre/kWh   9,52 kr
Årsavgift                 2025-10-01 - 2025-10-31 31 dygn 432,00 kr/år   36,69 kr
Moms 25 % av 530,42 kr                                                   132,61 kr

Det är alltså de där "Rörliga kostnader" (4.44öre/kWh) och "Fast påslag spot" (7öre/kWh) som man ändå inte kommer undan. Antar att de andra elhandelsbolagen har motsvarande påslag på spotpriset.
Citera
2025-11-05, 10:42
Medlem
Waterlilys avatar
Elpriset måste vara ganska mycket negativt om du ska gå på plus. Det räcker inte som hos mig (SE3) i natt då elpriset mellan kl 22 och 06 låg på mellan blygsamma -3 till -4 öre/kWh. Hos mig tillkommer det ca 8 öre (inklusive moms) per kWh i påslag. Så mitt nettopris låg i natt omkring +4 öre/kWh.

Jag har Fortum som elhandelsbolag och jag har solpaneler. Då jag säljer el till dem så blir det en kreditering som under sommaren under flera månader är högre än vad jag köper av dem. Så då har jag tillgodo och det är först nu detta tillgodo har tagit slut och jag måste betala elräkning till dem.

Sen har jag Ellevio som nätägare och där får jag betala för överföring, elskatt, effektavgift plus moms. Hos dem är det bara några ören/kWh som de drar av för att jag levererar el. Så hos Ellevio får jag alltid betala.

Vänligen Näckrosen
Citera
2025-11-05, 11:30
Medlem
RostigHinks avatar
Spotpriset var som lägst -5,3 öre/kWh natten som gick här i SE4. Inte mycket att hänga upp sig på. De tillkommande rörliga avgifterna hos mig är exklusive moms 19,3 öre/kWh genomsnittlig överföringsavgift och 43,9 öre/kWh skatt hos nätägaren. Elhandlaren tar utöver spotpriset i medel 4,8 öre/kWh i diverse avgifter.

Således 63,2 öre/kWh + moms till nätägaren och med ovan spotpris fick jag 0,5 öre/kWh - moms av elhandlaren. Hur elhandlaren gör om månadens saldo är negativt vet jag inte, det har ändå aldrig inträffat.

Just under de kvartarna priset klev under -5 öre skickade jag in 9 kW i bilen. Det blev totalt 27 kWh laddat medan spotpriset var negativt. Brukar inte ladda mitt i veckan men det är en principsak att ladda vid dessa tillfällen.

I somras var det tillfällen då spotpriset kröp ner mot närmare -50 öre/kWh. Det var då som passade på att tvätta, torka, diska och ladda för att slippa köra ut överskottet från solpanelerna på nätet.
Citera
2025-11-05, 16:59
Medlem
Waterlilys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RostigHink

…klipp..

Således 63,2 öre/kWh + moms till nätägaren och med ovan spotpris fick jag 0,5 öre/kWh - moms av elhandlaren. Hur elhandlaren gör om månadens saldo är negativt vet jag inte, det har ändå aldrig inträffat.

…klipp…

Min elhandlare Fortum skapar en krediteringsfaktura. Säger att den är betald och skapar en pott med tillgodo som sen dras på nästa månads faktura.

Jag får fakturor med minuskostnad under flera månader eftersom jag har solpaneler och säljer överskottet under de ljusa sommarmånaderna.

Vänligen Näckrosen
Citera
2025-11-05, 18:17
Medlem
RostigHinks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Waterlily
Min elhandlare Fortum skapar en krediteringsfaktura. Säger att den är betald och skapar en pott med tillgodo som sen dras på nästa månads faktura.

Jag får fakturor med minuskostnad under flera månader eftersom jag har solpaneler och säljer överskottet under de ljusa sommarmånaderna.

Vänligen Näckrosen
Det jag får för såld el skickar min elhandlare till mitt bankkonto. Varför de gör så i stället för att kvitta mot köpt el vet jag inte heller.
Citera
2025-11-11, 16:23
Medlem
Roidberts avatar
De gånger min elräkning har varit för låg har den blivit ihopbakad med nästa månads elräkning. Så min gissning är att du får tillbaka pengarna på nästa elräkning om du lyckas gå plus.
Citera
2025-11-11, 16:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Roidbert
De gånger min elräkning har varit för låg har den blivit ihopbakad med nästa månads elräkning. Så min gissning är att du får tillbaka pengarna på nästa elräkning om du lyckas gå plus.

Hur låg har den varit då? Har själv aldrig kommit under en hundralapp.
Citera
2025-11-11, 17:19
Medlem
Roidberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Hur låg har den varit då? Har själv aldrig kommit under en hundralapp.

66kr för januari 2025. Men då var jag bortrest under större delen av månaden för att träffa min fru och dotter i Gambia.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in