2025-11-05, 00:27
Medlem
Westgoethes avatar
Halloj tänkte dra till Irland nästa år, rundtrip i bil, ska köra landvägen hela vägen och färja.

Det lär ta 2-3 veckor i min takt, stannar gärna och utforskar.

När är det bäst att åka, verkar vara mycket turister maj-augusti. Jag var på Skottland för ett år sen, då var det riktigt knivigt att hitta boende spontant på dagen, fick köra långt ibland och betala mycket - allt bokat eller inte säsongen igång. Var i mitten på maj.

Gillar inte att boka boenden i förväg, tycker dagen ska få bestämma var jag hamnar och vill bo. Är det osmart? Brukar försöka boka kvällens boende vid frukost på dagen, gjorde så i Skottland och det sket sig nästan 2 gånger. 2400kr för ett rum Air BNB när inget annat fanns på någon app...

För övrigt, nåt ni tycker jag inte ska missa? Jag har inte bråttom.
Citera
2025-11-05, 03:10
Medlem
Riksreptilens avatar
Jag spanade på kartan och killgissar att situationen nog är lite liknande det du skrev i motsvarande Skottlandstråd. Svårt hitta något att boka i norr p g a lite area och nära till Brexitdeltagare Nordirland (ofrivilliga).

I övriga delar skulle jag föreslå en f d tältade motorcyklist plan:
hitta "basläger" att stanna i 2-3 dagar för dagsturer efter kusten.
En riktigt sevärd väg skall köras i bägge riktningar.

Limerik, Cork, Waterford och Drogheda är de jag spontant skulle satsa på för att kunna variera pub/restauranger på kvällen.

Dublin... tja i storstadsregionerna bor 1,9 miljoner av totalt 5 miljoner irländare verkar det som så låna guidebok på biblioteket att läsa på vad du vill ha ut av några, dagar där förutom https://www.guinness-storehouse.com/en/home

samt https://www.stpatrickscathedral.ie/
... det finns fler äldre byggnader men denna är för helgonet som såg till ön inte har sådana där benlösa ödlor som vi kallar huggorm m m.
Citera
2025-11-05, 05:32
Medlem
Helt negativ till att tälta när du inte hittar husrum? Det är rätt trevligt att varva fricamping med att bo på B&B.
Citera
2025-11-05, 07:22
Medlem
Du får inte missa Kilkenny. Trevliga pubar och mycket musik på kvällarna.

Ring of Kerry är också trevligt. Ta en guidad tur.

Kör inte in i Dublin, trafiken är hemsk.
Citera
2025-11-05, 10:46
Avstängd
Talking-Donkeys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Westgoethe
Halloj tänkte dra till Irland nästa år, rundtrip i bil, ska köra landvägen hela vägen och färja.

Det lär ta 2-3 veckor i min takt, stannar gärna och utforskar.

När är det bäst att åka, verkar vara mycket turister maj-augusti. Jag var på Skottland för ett år sen, då var det riktigt knivigt att hitta boende spontant på dagen, fick köra långt ibland och betala mycket - allt bokat eller inte säsongen igång. Var i mitten på maj.

Gillar inte att boka boenden i förväg, tycker dagen ska få bestämma var jag hamnar och vill bo. Är det osmart? Brukar försöka boka kvällens boende vid frukost på dagen, gjorde så i Skottland och det sket sig nästan 2 gånger. 2400kr för ett rum Air BNB när inget annat fanns på någon app...

För övrigt, nåt ni tycker jag inte ska missa? Jag har inte bråttom.
Varför inte bädda ner dig i kombin eller tälta när du inte hittar överkomligt boende?
Citera
2025-11-05, 22:11
Medlem
Westgoethes avatar
Tack för bra tips, jag Skottland var en höjdare, nästan veckor kuskade jag runt där. Undvek alla större städer, blir samma på Irland - folk har jag runt mig hela tiden i vardagen genom mitt arbete, så får jag vara ifred väljer jag det.

Bra idé med bilcamping. I min ålder börjar man ha råd att köpa bekvämligheten i ett boende. Visst var det dyrt med Arbnb när inget annat fanns, men blotta tanken på att ha behövt övernatta i nåt dike eller busskur får man nu att må fysiskt illa... min kropp tål inte vad den tålde förr

Jag noterar på listan allt jag behöver se och undviker att köra i Dublin.
Jag återkommer med rapport, inte klar över om jag ska ta min bil, hyra en eller rent av ta motorcykeln.
Citera
2025-11-06, 23:05
Medlem
Snapcounts avatar
Har aldrig själv besökt Irland dessvärre..., men de lär själv faktiskt vara stolta över deras förmåga att röka lax !

Såg tidigare en video om ngt ställe i Irland som i det närmaste bums säljer ut sina produkter. Kan vara värt att ta med sig på en sido-tur.., om du finner platsen..och gillar rökt lax.

Ha en fin resa !
Citera
2025-11-10, 00:07
Medlem
Westgoethes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Har aldrig själv besökt Irland dessvärre..., men de lär själv faktiskt vara stolta över deras förmåga att röka lax !

Såg tidigare en video om ngt ställe i Irland som i det närmaste bums säljer ut sina produkter. Kan vara värt att ta med sig på en sido-tur.., om du finner platsen..och gillar rökt lax.

Ha en fin resa !

Tack det blir som sagt till sommaren, kanske våren om vädret ser OK ut, så kanske man slipper de mesta turisterna.. ska notera bra ställen för havsmat och lax!
Citera
2025-11-10, 10:31
Medlem
Om du gillar sport, se en Hurling match. Finns inget liknande någon annanstans. Deras fotboll med.
Gillar du mat, ät white pudding till frukost. Skitgott!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in