Citat:
Ursprungligen postat av
tjanska
Mer grönska som tar hand om mer co2?
Problemet är att det blir mindre och mindre grönska i takt med att man skövlar skog osv. Samtidigt så hade det behövts mer grönska än vad som får plats med tanke på att oljan man pumpar upp kommer från miljoner år gamla växter och djur. Det har aldrig funnits liv på planeten samtidigt som all denna co2 varit frigjord.
Citat:
Ursprungligen postat av
Upplyften
Det stör mig oerhört att inget görs åt det. Om vi räknar med ett kärnkraftshaveri vart 50.e år med ett antal tusen döda, så är det ändå ett effektivt sätt att slippa kvadda en planet med miljarder människors kommande problem med livsmedel
Exakt detta. Även om kärnkraft inte varar förevigt och att det innebär en del risker så är det helt sjukt hur man inte ställer om till kärnkraft omedelbart och därefter letar långsiktiga lösningar.
Citat:
Ursprungligen postat av
EttTillKonto2
Tvärtom. Alla prognoser har visat sig vara mycket exakta. Däremot har förnekarnas förvrängningar av prognoserna ofta varit fel. Typexempel: "Greta sa att jorden skulle gå under 2025 om vi inte gör något! Hon hade fel för hon är cepeeee!!" I verkligheten sa inte Greta att jorden skulle gå under 2025.
Finns ju mängder av prognoser och spådomar som inte alls varit exakta. Kika exempelvis på vissa av påståendena I den mycket uppmärksammade dokumentären med Al Gore. Ozonlagret hade man helt fel om också. Den bakomliggande forskningen är korrekt men man presenterar det på ett överdrivet sätt I stil med "hela skiten kommer hamna under vatten" men nämner inte tidshorisonten. "alla kommer svälta" "det kommer bli en ny istid" osv.
Jag är fullt införstådd i att klimatet ändras och att det inte är bra. Däremot så uppskattar jag om vi håller oss till fakta även när någon haft fel. Att överdriva och vrida på forskningen för att skapa en ännu större hysteri ger bara förnekare något att kontra utan större bekymmer. "hela skiten hamnade ju inte alls under vatten", "vi välter inte mer än innan" "det är ju fortfarande kallt, vadå uppvärmning".
Mycket bättre att säga som det är istället för att överdriva och framstå som fanatiker.