2025-11-04, 18:05
Medlem
Jag har lite bråttom att sälja bilen och har fixat dom sista småsakerna. Jag hade precis bilen hos en vän och när vi var nästan färdiga skulle vi bara smörja högra motorhuvlåset som tidigare krävt att en håller ner huven när den andra drar i vajern inne i kupén.

Nu går den inte att öppna alls. Vi har testat att dra i vajern genom grillen, och lirka genom att trycka på huven och dra i vajern samtidigt. Jag misstänker att mekaniken på något sätt har låst sig, eller om vajern kan ha hoppat ut på något sätt?

Har någon varit med om detta tidigare och har något tips på hur man löser detta när huven inte går att få upp öht?
Citera
2025-11-05, 08:39
Medlem
Jag hade kollat om man kommer åt huvlåset om grillen skulle vara borta

Och isåfall slaktat grillen

Säkert billigare med en beggad grill än rikt/lack av motorhuv mm

skulle aldrig försöka bryta upp den, är som att bryta upp sin ytterdörr hemma...
Citera
2025-11-05, 12:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eken_iz
Jag hade kollat om man kommer åt huvlåset om grillen skulle vara borta

Och isåfall slaktat grillen

Säkert billigare med en beggad grill än rikt/lack av motorhuv mm

skulle aldrig försöka bryta upp den, är som att bryta upp sin ytterdörr hemma...

Jag fick denna skickad till mig, han verkar ha fått loss huven på något sätt, frågan är om den höll sig hel eller om han var tvungen att förstöra den.

https://www.reddit.com/r/Volvo/comments/14mggjl/2013_volvo_xc60_hood_not_opening_on_one_side_this/?tl=sv&seeker-session=true

Jag ska ringa runt till lite verkstäder och Volvo och se om jag kan få något tips. Att dra i vajern verkar inte hjälpa, det har hängt sig inne i låset, precis som att något ligger emot.
Citera
2025-11-05, 16:17
Medlem
Vet inte om det är tillämpbart på Volvo 60 - men så här har jag gjort på andra bilar:

En metallstång 5 mm diameter(jag hade silverstål) och cirka 70 - 100 cm lång.
I ena änden kröker man den 1 till 2 cm lång vinkelrät del mot stången.
I andra änden gör man i princip samma sak men låter det vinkelräta delen vara runt 10 till 20 cm.
Den lilla biten/tappen är till för att kroka i huvlåsets vajerinfästning.
De andra änden ska tjänstgöra som handtag så man med den lilla biten/tappen kan kroka i huvlåset och förhoppningsvis få huvlåset att öppna sig.
En hel del lirkande med metallstången, men till slut kan man lyckas.
Man för alltså in stången mellan huven och strålkastarens ovansida.

Lycka till!
Citera
2025-12-11, 20:05
Medlem
En follow-up för andra som kanske söker på samma problem i framtiden.

Jag (min kusin) fick upp huven genom att lossa grillen. Genom att föra in tunnare plastbitar så kan man lossa clipsen till grillen utifrån och sedan få bättre tillgång till låskistan och på så vis få upp huven.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in