2025-11-04, 15:40
Medlem
Kundalinis avatar
Frankrikes finaste litteraturpris utdelades idag till Laurent Mauvignier för hans romas Le Maison Vide (Det tomma huset; huruvida romanen finns översatt till svenska är oklart, men det verkar inte så).

Romanen är en 750 sidor familjekrönika.

"Hans roman La Maison vide är en av höstens viktigaste litterära verk, med ett rikt och känsligt språk som återuppväcker historiens osynliga. Ett litterärt monument som utforskar överföringen av familjetrauman och ställer den svindlande frågan: hur fortsätter såren från det förflutna att forma oss, flera generationer senare?"

https://www.sortiraparis.com/sv/nyhe...la-maison-vide

De tidigare Goncourtpristagarna jag läst - Houellebecque och Jonathan Littell (den första mottagaren som inte haft franska som modersmål om jag minns rätt) - har hållit högsta klass.

Mauvigniers stil ska vara någon slags blandning mellan "Style Minuit" och "Nouveau Roman", vilket jag efter lite googlande tolkar som något slags modernare avsteg från traditionellt berättande: "minimalist formalism mixed with an elaborated style".

Det låter inte nödvändigtvis så lockande, men utgår från att litteraturforumets kulturelit läst honom och kan berätta om huruvida Mauvignier är nåt att ha och vilka verk som eventuellt rekommenderas?
Citera
2025-11-04, 17:01
Medlem
Krapulants avatar
Kanske bara är jag som tycker, men det ska mycket till för att läsa familjekrönikor. Jag kommer att avvakta till dess det eventuellt kommit översvallande recensioner.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in