2025-11-04, 14:58
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RobbanUC
Stackars pappa som inte får veta.

Ur verkligheten:
Det började helt fel på detta sätt med ett telefonsamtal från ett sjukhus:

-Er släkting X är intagen på sjukhus och ni är den som angetts som närmaste person.
Ojdå, berätta var och varför så jag kan besöka X?
-Det har ni inte rätt att få veta.
Varför ringer ni och meddelar mig detta om jag inte får veta var eller vilken orsak?
-Det är vår standardprocedur.
Vad är då meningen med att ringa mig?
-Som jag sade tidigare så är det vår standardprocedur.
Tack så mycket, ni behöver inte ringa mig mer. Klick.

Släktingen som råkat ut för en olycka kom sedan efter en tid ut från sjukhuset och kunde inte själv begripa varför detta samtal gjordes då ingen information fick eller kunde delges.

Är du "närmaste person" är det ju du som förväntas avblåsa polisinsatser, Missing people och vara den (eller kan antas vara den) som meddelar andra intresserade att X är intagen på sjukhuset. Informationen du fick var ju just detta. Du ville (helt begripligt) ha mer, det fick du inte.

Det KAN ju tänkas (ta inte illa upp) att X absolut inte vill ha besök på psykakuten eller drogavgiftningen eller på BB, efter en sen abort... (Bara som illustration till "goddag-yxskaft-strategins värde, i alla fall emellanåt.)
Citera
2025-11-04, 15:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Det är en rimlig slutsats.

Annars går det ju alldeles utmärkt för pappan att kontakta ansvarig läkare för ett samtal, där valda, relevanta delar kan förmedlas.

Någon absolut rätt för föräldrar till myndiga barn att betraktas som någon sorts "partsintresse" (eller vad man skall kalla det) då det formella föräldraansvaret/vårdnadshavaransvaret har upphört.

Har det gjorts en obduktion finns det en anledning (den kan vara klinisk (medicinsk), till exempel att följa upp en behandling) eller rättsmedicinsk (polisiär, brottsmisstanke, t ex). Då kan det naturligtvis uppstå en konflikt mellan sekretess å den avlidnes vägnar och föräldrarnas begripliga önskan att få en förklaring. I det kliniska fallet gäller vårdens sekretess, i det rättsmedicinska fallet FU-sekretess.

Det är här yrkesmannen (läkaren, åklagaren) kommer in och kan göra en avvägning.

Tack för ett mycket utförligt och tydligt svar!
Citera
2025-11-04, 15:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av thebyebyeman
Jag hade en kompis i 20-års åldern detta året som avled i sömnen p.ga hjärtstillestånd som i smyg använde anabola steroider och tunga droger som ett mycket fåtal invidider visste. Han hade utåt sätt ett bra jobb och helt vanligt svensson liv. I sådana fall kan det vara bättre att låta det vara kanske?
Det är så viktigt hur det ser ut UtÅt SeTt för er jävla svennar alltså herregud

Om TS: Fullständigt efterblivet beslut. Självklart ska en förälder få information om hur sonen dog, jag har aldrig hört att en närstående inte kan få den informationen.
Citera
2025-11-04, 15:35
Medlem
Jahbrahs avatar
Kan ju bara tycka. Tycker att man bör få veta dödsorsak typ hjärtstillestånd eller huvudtrauma, blodförlust, syrebrist osv...behöver ju inte gp in ol detaljer för att bespara privatliv och integritet.

Man kan delge fadern att sonen dött av syrebrist. Inte att han stryprunkat sig själv till döds medan han tittade på japansk tentakelporr.
Citera
2025-11-04, 15:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Extremefly
https://www.dagensjuridik.se/nyheter...ktionsrapport/

Rätt eller fel av kammarrätten att neka pappan att få veta vad sonen dog av? Personligen känns det väl nästan som att någon mörkar något när man inte kan berätta vad sonen dog av? Borde väl vara av vikt för pappan att få veta, speciellt om de är bakomliggande sjukdom som kan vara ärftligt.

Är sonen myndig ska inga föräldrar har rätt att läsa obduktionsrapport man äger inte sina barn!
Citera
2025-11-04, 15:58
Medlem
Running_mans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BalleAnka
Förr i tiden (åtminstone på 80-talet) registrerades dödsorsak i folkbokföringen och kunde väl begäras ut av vem som helst.
Det är ju en jävla stor skillnad på dödsorsak och en komplett obduktionsrapport med bilder och allt.
Citat:
Ursprungligen postat av FallerIfallerA
Är sonen myndig ska inga föräldrar har rätt att läsa obduktionsrapport man äger inte sina barn!
Framgår ju inte hur gammal sonen är, artikeln är ju bakom en betalvägg.

Är han 9 eller 29? Det gör ju stor skillnad...
Citera
2025-11-04, 16:04
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RudyardKipling
Har det skett någon lagändring senaste decennierna vilka villkor som gäller för att utlämna obduktionsprotokoll på en myndig person?

Det kan det säkert ha gjorts, eftersom sekretessreglerna för vården uppdateras litet då och då. Men vårdsekretessen förfaller inte därför att patienten är död - det har nog inte ändrats på rätt länge.

Men vårdsekretessen stöder sig på gällande "Offentlighets- och sekretesslag" från 2009 (med ändringar) och avser sk "kliniska obduktioner".

Rättsmedicinska obduktioner lyder under den allmänna FU-sekretessen och har sitt lagstöd i Offentlighets- och sekretesslagen (OSL), också från 2009. Här finns stöd för att bibehålla sekretess avseende enskildas personliga förhållanden, men då genom yppandeförbud - vid åtal kan inget som åberopas hållas hemligt, såklart.
Citera
2025-11-04, 16:08
Medlem
RudyardKiplings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Det kan det säkert ha gjorts, eftersom sekretessreglerna för vården uppdateras litet då och då. Men vårdsekretessen förfaller inte därför att patienten är död - det har nog inte ändrats på rätt länge.

Men vårdsekretessen stöder sig på gällande "Offentlighets- och sekretesslag" från 2009 (med ändringar) och avser sk "kliniska obduktioner".

Rättsmedicinska obduktioner lyder under den allmänna FU-sekretessen och har sitt lagstöd i Offentlighets- och sekretesslagen (OSL), också från 2009. Här finns stöd för att bibehålla sekretess avseende enskildas personliga förhållanden, men då genom yppandeförbud - vid åtal kan inget som åberopas hållas hemligt, såklart.

Jag frågade eftersom jag tidigare beställt och fått utlämnat obduktionsprotokoll på avliden vuxen.
Citera
2025-11-04, 16:12
Medlem
bogerts avatar
Han måste få till stånd av sonen först!
Senast redigerad av bogert 2025-11-04 kl. 16:17.
Citera
2025-11-04, 16:18
Medlem
Bockstensmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Running_man
Det är ju en jävla stor skillnad på dödsorsak och en komplett obduktionsrapport med bilder och allt.

Framgår ju inte hur gammal sonen är, artikeln är ju bakom en betalvägg.

Är han 9 eller 29? Det gör ju stor skillnad...

Absolut. I de fall det rör sig om ett omyndigt barn så torde det väl vara en självklarhet att föräldrar får ta del. Faktiskt även när det gäller vuxna människor (enligt min personliga erfarenhet), om man är en nära anhörig.

Dock kan det ju vara så att förälder och vuxet barn inte haft någon aktiv relation på många år och då blir det mer rimligt att vara återhållsam med vad en förälder får ta del av. Min gissning är således att det i detta fall rör sig om något i den stilen.

För övrigt är det inte alla obduktionsrapporter som har bilder.
Citera
2025-11-04, 16:29
Medlem
pestloppans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RudyardKipling
Jag frågade eftersom jag tidigare beställt och fått utlämnat obduktionsprotokoll på avliden vuxen.

Fick du ut det formella obduktionsprotokollet?

För min del har jag följande erfarenhet: Efter att en mig närstående vuxen person hade avlidit så mottog jag, på min egen begäran, någon form av skrivelse/rapport från ansvarig institution. Där förklarade ansvarig läkare vilken dödsorsaken var, samt att han skrev några ytterligare kommentarer om vad han hade sett i samband med obduktionen. Detta var till stor hjälp för mig i den situation jag befann mig i just då, och jag ringde dessutom upp läkaren för att få hjälp med ytterligare funderingar kring dödsfallet.

Jag tror dock inte att det jag fick hemskickat var det formella obduktionsprotokollet. Ett sådant hade nog innehållit många fler medicinska termer och begrepp som nog ingen utanför läkarkretsar hade begripit så mycket av!
Citera
2025-11-04, 16:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Extremefly
https://www.dagensjuridik.se/nyheter...ktionsrapport/

Rätt eller fel av kammarrätten att neka pappan att få veta vad sonen dog av? Personligen känns det väl nästan som att någon mörkar något när man inte kan berätta vad sonen dog av? Borde väl vara av vikt för pappan att få veta, speciellt om de är bakomliggande sjukdom som kan vara ärftligt.
Du får nog citera något mer från artikeln det är en låst artikel omöjligt att veta orsaken. Barnet hatade kanske pappan, han kanske misshandlade barnet eller utsatte barnet för andra hemskheter
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in