Flashback bygger pepparkakshus!
2025-11-04, 20:22
Medlem
mikaelss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
Anna råkade få jobb innan artikeln publicerades, men DN får du gärna straffa.
Och likt DN missade du faktakollen, och skapade en upprörd tråd om något som inte var ett problem, liksom DN skrev en artikel om något icke-existerande.
Och Anna och S ler och säger ’mission accomplished’.
Frågan är om ni är idioter, eller bara nyttiga idioter för S-troll?
Patetiskt.
Citera
2025-11-04, 20:40
Medlem
Varför är döljer det sig en sosse bakom varenda snyftartikel av denna sort.
Man börjar ju nästan tro att sossemedia är oärliga.
Citera
2025-11-04, 20:45
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mikaels
Och likt DN missade du faktakollen, och skapade en upprörd tråd om något som inte var ett problem, liksom DN skrev en artikel om något icke-existerande.
Och Anna och S ler och säger ’mission accomplished’.
Frågan är om ni är idioter, eller bara nyttiga idioter för S-troll?
Patetiskt.
Jag skapade utan att vara upprörd en tråd om ungdomsarbetslösheten och DN-artikeln var bara en ingress. Det har under såväl S som Tidö varit nästan 25% arbetslöshet för 15-24-åringar och DNs slarv ändrar ingenting: alltfler ungdomar får inga jobb och man kan misstänka att de inte får jobb därför att de är arbetslösa eller för att de inte hintar om att de går med på låg lön.

Idiot är jag men inte ett troll som du.
Citera
2025-11-04, 21:14
Medlem
mikaelss avatar
Citat:
.

Ett rätt av två.
Jag redovisar fakta när du sprider propaganda och felaktigheter. Det gör dig till en idiot men knappast mig till ett troll.

Ungdomsarbetslösheten är hög bland blattar som knappt kan svenska, än mindre skriva. Inte bland högutbildade svenska tjejer som ditt felaktiga exempel.

Släpp det nu och inse att du är en idiot.
Citera
2025-11-04, 21:16
Medlem
Tittar man närmare på hennes bakgrund, så verkar hon vara en av dessa ,99 av 100, ”artister” som inte lyckats. Sverige är fullt av människor som följde sina drömmar istället för satsa på jobb som behövs.
https://www.musikindustrin.se/2016/03/31/musikbolag-anna-mosten-hos-woah-dad/
Citera
2025-11-04, 21:27
Medlem
mikaelss avatar
Citat:
Det är många som får erfara en annan verklighet än din lögn.
Du blev trollad av en propagandatjej från S, och likt DN svalde du hela betet.
En högutbildad tjej från en rik familj med skivkontrakt, examen och anställning på S propagandatidning är din representant för ’ungdomsarbetslösheten’?

Suck, du är alltså inte bara en nyttig idiot för henne och S, utan en riktig idiot, som faktiskt inte fattar bättre.
Citera
2025-11-04, 21:35
Medlem
WeMadeYous avatar
Citat:
Jag skapade utan att vara upprörd en tråd om ungdomsarbetslösheten och DN-artikeln var bara en ingress. Det har under såväl S som Tidö varit nästan 25% arbetslöshet för 15-24-åringar och DNs slarv ändrar ingenting: alltfler ungdomar får inga jobb och man kan misstänka att de inte får jobb därför att de är arbetslösa eller för att de inte hintar om att de går med på låg lön.

Ungdomsarbetslöshet är ett helt värdelöst sätt att mäta på.
Man skickar ut enkäter och frågar om man sökt jobb.
En gymnasieelev som sökt jobb som barnvakt på helger men inte fått det räknas som arbetslös.
De som inte söker jobb, vilket är rätt vanligt under gymnasium och högskoletiden hamnar utanför statistiken och gör att det ser ännu värre ut.

Det enda vettiga är att mäta de som varken är i utbildning eller i jobb bland unga. Där är Sverige näst bäst i EU efter Nederländerna.

https://ec.europa.eu/eurostat/statistics-explained/index.php?title=Statistics_on_young_people_neither _in_employment_nor_in_education_or_training
Citera
2025-11-04, 21:49
Medlem
Citat:
Är Anna 27 år med examen i medie- och kommunikationsvetenskap oanställbar?
Till en början sökte hon jobb som var kopplade till hennes utbildning, men den tanken fick hon till slut överge.
– Jag har sökt inom alla sektorer: statligt, kommunalt och hos privata företag. Till slut sökte jag rena serviceyrken eftersom jag började bli desperat, men de tjänsterna fick jag inte heller.
(...)
– Jag trodde att det skulle vara mycket lättare. Till exempel på Ica, där var det rena Robinson-uttagningarna. Man skulle göra kognitiva tester och allt möjligt för att få en kassatjänst.
https://www.dn.se/insidan/anna-28-sokte-over-100-jobb-fick-flytta-hem-till-foraldrarna-igen/

Hur har det kunnat bli så här? Bortsett då från AI och att produktion flyttas till låglöneländer. Det är som att hon sitter i en bilkö som inte ens avancerar framåt.

Går jobben i första hand till dem som redan har jobb men som vill byta? Ska hon hinta om att hon är beredd att jobba nästan gratis? Eller att hon är beredd att betala svart för att bli anställd?

Hon är ju inte ensam. Många är de som förgäves står till arbetsmarknadens förfogande. Hela samhället är uppbyggt kring arbetsmarknaden och mängder av skattepengar går till åtgärder för att förbättra situationen. Men varför är samhället så kravlöst gentemot företagen? Borde inte företagen tvingats stå till samhällets förfogande?

Är framtiden en bluff och inrikespolitiken en transport mot..., ja mot vad, krig?

Lågkonjuktur.
Citera
2025-11-04, 21:54
Medlem
Citat:
Är Anna 27 år med examen i medie- och kommunikationsvetenskap oanställbar?
Till en början sökte hon jobb som var kopplade till hennes utbildning, men den tanken fick hon till slut överge.
– Jag har sökt inom alla sektorer: statligt, kommunalt och hos privata företag. Till slut sökte jag rena serviceyrken eftersom jag började bli desperat, men de tjänsterna fick jag inte heller.
(...)
– Jag trodde att det skulle vara mycket lättare. Till exempel på Ica, där var det rena Robinson-uttagningarna. Man skulle göra kognitiva tester och allt möjligt för att få en kassatjänst.
https://www.dn.se/insidan/anna-28-sokte-over-100-jobb-fick-flytta-hem-till-foraldrarna-igen/

Hur har det kunnat bli så här? Bortsett då från AI och att produktion flyttas till låglöneländer. Det är som att hon sitter i en bilkö som inte ens avancerar framåt.

Går jobben i första hand till dem som redan har jobb men som vill byta? Ska hon hinta om att hon är beredd att jobba nästan gratis? Eller att hon är beredd att betala svart för att bli anställd?

Hon är ju inte ensam. Många är de som förgäves står till arbetsmarknadens förfogande. Hela samhället är uppbyggt kring arbetsmarknaden och mängder av skattepengar går till åtgärder för att förbättra situationen. Men varför är samhället så kravlöst gentemot företagen? Borde inte företagen tvingats stå till samhällets förfogande?

Är framtiden en bluff och inrikespolitiken en transport mot..., ja mot vad, krig?

haha. Robinson-uttagningar. Vem kan undvika godis och chips sektionen BÄST?
Citera
2025-11-04, 22:06
Medlem
solstrålars avatar
Har hon hört talas om Onlyfans?
Citera
2025-11-04, 22:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av grungewhore
Har bekanta, alltid unga kvinnor, som gick dessa utbildningar för 10-15 år sedan. Redan då var marknaden sådan att utbildningen i sig var så pass teoretisk att företagen hävdade att de inte kunde anställa någon direkt från skolan. Däremot fick man gärna göra en s k internship hos dem helt gratis i sex månader (med den naiva förhoppningen om anställning därefter), vilket gjorde att många av dessa hattade runt och jobbade gratis för att bygga sin CV, tills de till slut landade på nåt kommunjobb, medan deras övre medelklassföräldrar fick se till att deras barn kunde äta.

Det är anmärkningsvärt att skola och arbetsmarknad har så pass vattentäta skott att man inte inkorporerat LIA i utbildningen, eller så är man helt enkelt överens om att det är en bra strategi.

Detsamma gäller nu även lätt programmering, jobb som vilken dag som helst kommer överlåtas åt AI

Arbetsgivare som hade planer på att anställa människor från sånna där flum utbildningar, va också ganska tydliga med att det kommer finnas en plats för dig på vårat företag, dock får du jobba gratis i några månader sen så är du välkommen in i klubben.

Nu har det helt ändrats till och bli någon retorik kring arbetskraftsinvandrare som kommer in i landet och den mest besvärliga frågan av de alla. ”Vart ser du dig själv om 5år”

Det är ungefär som att säga, stick och brinn för helvete.
Citera
2025-11-04, 23:03
Medlem
Imnshos avatar
Medie- och kommunikationsvetenskap....

Är inte arbetsmarknaden JÄVLIGT mättad redan på både sådana jobb, och med dom som har dylik utbildning?

Måste vara det absolut sämsta valet man kan göra när man börjar studera.

Hur mycket jävla media ska vi ha?

PS. Jaha, artikeln var alltså en bluff. Ja, det ändrar ju inget. Utom att det än en gång visar att vi har för mycket media. Det blir överdrifter och fake news av allt.
Senast redigerad av Imnsho 2025-11-04 kl. 23:12.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in