Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2025-11-04, 13:09
Medlem
Du bör åka in till VC eller akuten och få antibiotika så fort som möjligt eftersom katter har en del riktigt elaka bakterier i munnen. Stelkramp eller toxoplasmos behöver du inte oroa dig för, toxoplasmos smittar via avföring.

Och om honkatten är skygg/förvildad, låt henne vara med kattungarna. Hon är extra beskyddande nu när hon har ungar och hon vet inte om du är ett hot eller en vän. Det är viktigt att hantera kattungarna korta stunder varje dag, men när de är nyfödda och honan är orolig bör de får vara ifred. Om några dagar kan man börja hantera kattungarna varsamt, helst då när mamman är någon annanstans så att man kan stänga dörren och slippa bli attackerad. Då kan man även passa på att väga dem så att man ser att de växer som de ska.
Citera
2025-11-06, 13:26
Medlem
elektronikfreaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av humantoilet
Va nyss hos en släkting som släpade in en gravid katt .. troligtvis vildkatt ..
Jag brukar då och då nämna faktumet att det finns inga vildkatter i Sverige. Vildkatten dog ut under bronsåldern och idag finns det bara europeiska vildkatter dvs Felis silvestris i vissa delar av the UK samt i Tyskland.

Alla katter som vi kallar för vildkatter i sverige är hemlösa förvildade huskatter, tamkatter eller blandraskatter. INTE VILDKATTER!!!

Här är en bild på en vildkatt:
https://nordensark.se/djuren/daggdjur/europeisk-vildkatt/
Citera
2025-11-06, 13:52
Avstängd
Vatos.Locoss avatar
Går folk till doktorn för detta när dom kan rädda liv?

Blev beten utav en katt tidigare i veckan, i läppen. Kändes skummt i 10 minuter sen inget mer utav det.
Citera
2025-11-06, 15:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vatos.Locos
Går folk till doktorn för detta när dom kan rädda liv?

Blev beten utav en katt tidigare i veckan, i läppen. Kändes skummt i 10 minuter sen inget mer utav det.

Ett kattbett kan led till infektioner i leder om det är nära och det kan även leda till sepsis. Kattbett ska kollas av läkare så att antibiotika kan sättas in. Ibland behöver såret spolas också.
Citera
2025-11-10, 19:49
Medlem
Djangos avatar
När djurskötare eller veterinärer blir bitna av en katt så måste de ta sig läkaren med en gång. Inga undantag.
Citera
2025-11-12, 00:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Django
När djurskötare eller veterinärer blir bitna av en katt så måste de ta sig läkaren med en gång. Inga undantag.
Falskt.
Förr fick man alltid antibiotika vid hund och kattbett. Men nu bedöms det från fall till fall, och oftast får man inte antibiotika i förebyggande syfte.
Dock kan veterinären och djurskötare behöva få arbetsskadan dokumenterad eftersom det är just en arbetsskada.

Till TS kontakta din vårdcentral, ibland behöver man fylla på med stelkramp.
Och vid minsta tecken på infektion är det direkt till läkaren för att få antibiotika.
Citera
2025-11-13, 21:02
Medlem
Deras gift kan gå in i skelettet. Du borde ta dig till akuten
Citera
2025-11-14, 18:17
Medlem
Djangos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skykru
Falskt.
Förr fick man alltid antibiotika vid hund och kattbett. Men nu bedöms det från fall till fall, och oftast får man inte antibiotika i förebyggande syfte.
Dock kan veterinären och djurskötare behöva få arbetsskadan dokumenterad eftersom det är just en arbetsskada.

Och vid minsta tecken på infektion är det direkt till läkaren för att få antibiotika.

Har inte skrivit något om antibiotika, allt jag skrev är samma som du skrev. Ta sig till en läkare. Jösses!
Citera
2025-11-14, 22:59
Medlem
Carl-Ann von ss avatar
Jag vet en som blev biten av en sin katt och hamnade på sjukhuset och fick antibiotika! Under samma tidsperiod läste jag om en kvinna som hamnade på sjukhuset också av ett kattbett! Hon skrevs ut och dog tre dagar senare i sitt hem! Sepsis!

Inget att leka med!
Citera
2025-11-15, 03:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skykru
Falskt.

Eh, jo. Oftast får vi antibiotika. Säger en som jobbar inom djursjukvården och som har blivit biten ett par gånger. Visst är det så att vi ska uppsöka läkare pga. arbetskada, men det handlar även om att kattbett kan orsaka allvarliga infektioner. Jag har ett antal kollegor som har behövt ligga inne och få antibiotika IV pga. kattbett. Själv har jag alltid fått antibiotika vid kattbett. Stelkrampsspruta behövs inte.

Kan tillägga att jag även har tagit hand om hundar som blivit bitna av katter som har avlidit. Trots att att de har hamnat på IVA och omedelbart har satts på korrekt antibiotikabehandling.

Kattbett är inte att leka med!
Senast redigerad av Silvestris 2025-11-15 kl. 03:40.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in