2025-11-04, 10:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BlackRockInc
Ja, eller hur? Vad bra för samhället?
Nu kan företag äntligen få LÖNEDUMPA ännu mer.

Och folket gå utbildningar där de inte får något jobb.
Ja kan ett jobb inte konkurera med soc och aktivitetsstöd ekonomiskt så är det problem med jobbet. Inget annat. Allt prat om ”snabb omställning” osv. ska ses för vad det är, försämring av skyddsnät, vilket görs för sakens skull och att folk ska ta jobb som egentligen inte går att leva på.
Men men, med högern får vi nermonterad och sämre välfärd, men fortsatt höga skatter och invandring
Vilken blåsning, men ja ja, lite högre rot/rut prioriteringar och sånt ni vet
Citera
2025-11-04, 10:26
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vinc
Måste planera för worst cast scenario.
Har just nu akassa idag. Förhoppningsvis hamnar jag inte hos ekonomiska biståndet men tur att man har vänner man kan låna av.

Försäkringskassan/ aktivetsstöd kräver inte man ska ha noll kronor? Bara om man hamnar i ekonomiskt bistånd?

Stämmer. Detta är den STORA skillnaden mellan försörjningsstöd och de bidrag som kommer från Försäkringskassan respektive A-kassan, det är en viktigare skillnad än bidragens storlek, men alla är inte medvetna om detta förrän de hamnar där.

Angående bidragens storlek, så kan man faktiskt gå "med vinst" på soc jämfört med A-kassan/Fk i och med att soc räknar på hushållets storlek, medan bidraget från A-kassan eller F-kassan är lika stort oavsett om du bor med en partner eller inte, och oavsett hur många barn du har. Det är därför de utländska familjerna ofta får ut sådana fantasisummor från soc: varje barn får sin egen norm, och har man då åtta stycken så blir det pengar...
Citera
2025-11-04, 10:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av folkgemenskap
Många som ringt till försäkringskassan, dom som varit arbetslös i över 300 dagar och går på jobb och utvecklingsgarantin får lägre ersättning

Jag fick tidigare 479:- i dagsersättning nu 362:-
Det är bara att gå till soc.

https://www.facebook.com/groups/varn...tsformedningen

De hade räknat mina 300 dagar akassa + mina 157 dagar i FK och räknat det som 457 dagar på tabellen. Så de sänkte min ersättning från 80% ner till 60% nu. Om 50 dagar blir det 55% och om 100 dagar till 50% nivå. Känns fördjävligt.
Citera
2025-11-04, 10:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vinc
Måste planera för worst cast scenario.
Har just nu akassa idag. Förhoppningsvis hamnar jag inte hos ekonomiska biståndet men tur att man har vänner man kan låna av.

Försäkringskassan/ aktivetsstöd kräver inte man ska ha noll kronor? Bara om man hamnar i ekonomiskt bistånd?

Det är ju det som är det värsta att man ska behöva tänka att allt kan gå åt helvete inom snar framtid. Lär inte dröja länge innan sänkningarna gör att man inte kan betala för sig och jag har inga släktingar eller vänner att låna pengar av så det här är overkligt.
Citera
2025-11-04, 10:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av andersbachmann2
De hade räknat mina 300 dagar akassa + mina 157 dagar i FK och räknat det som 457 dagar på tabellen. Så de sänkte min ersättning från 80% ner till 60% nu. Om 50 dagar blir det 55% och om 100 dagar till 50% nivå. Känns fördjävligt.

Så om man har ännu mer "gjorda" dagar innan 1 oktober säg 600-700 dagar eller mer då ska man egentligen hamna i botten 365 kr om dagen på direkten, tolkar jag det som så? Hoppas du förstår min fråga?

Jag hittar det här under tabellen på försäkringskassan:

Om du ansöker om ersättning för tid från och med den 1 oktober 2025 och har förbrukat alla ersättningsdagar i en ersättningsperiod enligt de äldre reglerna så gäller övergångsbestämmelser och du kan som lägst få:

462 kronor per dag om ersättningen gäller perioden 1 oktober–31 december 2025
415 kronor per dag om ersättningen gäller perioden 1 januari–31 mars 2026
365 kronor per dag från och med 1 april 2026.
Senast redigerad av pokerboy 2025-11-04 kl. 11:15.
Citera
2025-11-04, 10:51
Medlem
Det är detta som i realiteten är arbetslinjen.

Vet inte vad jag tycker om det riktigt. Har själv varit arbetslös i omgångar men då levt på akassa. Det var rätt soft och jag ansträngde mig inte särskilt mycket för att få ett arbete.

Men undrar lite till vilket pris folk ska ut i jobb. Det finns en del simulanter som har det bekvämt, jag var tillfälligt en av dom. Samtidigt så finns det färre jobb att slåss om. Sedan kommer, enligt dom som anser dom har koll, AI att ersätta fler och fler.

Summa summarum så är någon form av ekonomiskt stöd utan krav på motprestation inom en framtid, enligt vad jag kan se, ofrånkomligt. Om vi inte vill ha ett samhälle där folk snor saker i stor skala p.g.a. att dom inte har pengar.

Men en basinkomst diskuteras väl inte på riktigt inom politiken. Tror dock att det blir svårare och svårare att ducka frågan när arbetslösheten sakta kryper uppåt.
Citera
2025-11-04, 11:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pokerboy
Så om man har ännu mer "gjorda" dagar innan 1 oktober säg 600-700 dagar eller mer då ska man egentligen hamna i botten 365 kr om dagen på direkten, tolkar jag det som så? Hoppas du förstår min fråga?

Beror på. Om du gjort 700 dagar på Försäkringkassan + dina 300 dagar hos din Akassa - eller 450dagar som tydligen mammor med barn hade rätt till - så går du upp i 1001 dagar och då gäller 365kr tydligen. ja.

Men din säkning var ju bara 2000kr? 365kr är ca 6000kr netto på en full månad eller mindre tom tror jag. Nu har jag 13984. så jag är inte där än.
Senast redigerad av andersbachmann2 2025-11-04 kl. 11:17.
Citera
2025-11-04, 11:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av falafel111
Ni som röstade på moderaterna hoppas ni är nöjda nu

Man ska leva på ynkliga 6000 kronor i aktivitetstöd
Eller gå på försörjningsstsöd om a kassan är slut

Hade M och SD inte lyckats lura arbetarklassen att de representerar dem hade de aldrig kommit över 10%. Borgarna representerar en liten klick smällfeta. Typ 5% av folket. Utan alla nyttiga idioter som inbillar sig att de är överklass hade de inte fått genom ett skit
Senast redigerad av Doosing 2025-11-04 kl. 11:17.
Citera
2025-11-04, 11:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av andersbachmann2
Beror på. Om du gjort 700 dagar på Försäkringkassan + dina 300 dagar hos din Akassa - eller 450dagar som tydligen mammor med barn hade rätt till - så går du upp i 1001 dagar och då gäller 365kr tydligen. ja.

Men din säkning var ju bara 2000kr? 365kr är ca 6000kr brutto på en full månad eller mindre tom tror jag. Nu har jag 13984. så jag är inte där än.

Blir ännu mer orolig nu över att dom räknat ut fel i preliminära och jag egentligen ska ha 365 kr.
Citera
2025-11-04, 11:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pokerboy
Blir ännu mer orolig nu över att dom räknat ut fel i preliminära och jag egentligen ska ha 365 kr.

har du ringt och frågat vilken nivå du hamnat i bara för att förtydliga hur det är de tänkt. Vilken bruttonivå du ligger på tex? du har ju fått en sänkning i alla fall. du bör kunna fråga lite om den.

den prelminära uträkningen ändras nog aldrig.

jag frågade om varför man tagit detta beslut på mej som fick beslut om FK den 24 februari i år.
Då sa dem bara att om man hade haft dagar kvar i sin akasse-period (de första 300 dagarna) så får man fortsätta dem ostört. utan någon nivå-sänkning.
Citera
2025-11-04, 11:25
Medlem
Tänkte på en annan grej med nya systemet: De sänker som sagt så pass mycket att det inte går att leva på tll slut.

Men säg att någon får ett nytt jobb i 6 månader = Ny ersättningsperiod, som ju inte heller går att leva på. Det blir lite moment 22 om någon arbetslös inte lyckas få ett jobb i uppåt ett år direkt. En eventuell ny ersättningsperiod kan bli ännu sämre om de får ett jobb i ett halvår. Kommer det locka fler till att ta kortvariga jobb?

Eftersom EGI räknas genom att ta snittet som man har tjänat på alla 12 månader senaste året. Så den som nu inte lyckas få jobb i närmare 12 av 12 månader kommer inte klara sig ekonomiskt sen heller. Eller de som hittar deltidsjobb. Osv.

I en drömvärld funkar det så att alla får stabila jobb i flera år men det ser inte alltid så ut. Men antar att ruinera folk ska lösa saken och leda till färre som söker försörjningsstöd och sånt?
Citera
2025-11-04, 11:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sjelvefaan
Tänkte på en annan grej med nya systemet: De sänker som sagt så pass mycket att det inte går att leva på tll slut.

Men säg att någon får ett nytt jobb i 6 månader = Ny ersättningsperiod, som ju inte heller går att leva på. Det blir lite moment 22 om någon arbetslös inte lyckas få ett jobb i uppåt ett år direkt. En eventuell ny ersättningsperiod kan bli ännu sämre om de får ett jobb i ett halvår. Kommer det locka fler till att ta kortvariga jobb?

Eftersom EGI räknas genom att ta snittet som man har tjänat på alla 12 månader senaste året. Så den som nu inte lyckas få jobb i närmare 12 av 12 månader kommer inte klara sig ekonomiskt sen heller. Eller de som hittar deltidsjobb. Osv.

I en drömvärld funkar det så att alla får stabila jobb i flera år men det ser inte alltid så ut. Men antar att ruinera folk ska lösa saken och leda till färre som söker försörjningsstöd och sånt?

Det där har jag tänkt på alltså om man hittar ett jobb i 6 månader sedan får man akassa i viss många dagar men vad händer sen är frågan, hamnar man åter i aktivitetsstödet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in