• 1
  • 2
2006-09-05, 21:31
Medlem
polyesterpams avatar
jag kanner mig alltid jattedum nar jag sitter dar och smaskar och tar pa mig en min som att jag vet vad jag ska forsoka kanna.

dock fick jag ett korkskadat vin en gang och det kandes markant.
Citera
2006-09-05, 21:54
Medlem
Nazipolizeis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LukeSthlm
Vissa defekter kan vara jäkligt svåra att känna, så jag brukar faktiskt be sommelieren smaka av vinet själv.
På en bättre restaurang gör de det gärna och blir glada över att man litar på dem, medans man på ett kyffe betraktas som en idiot... tyvärr...
Men, misstänker jag att servitrisen knappt kan skilja vitt från rött smakar jag av det själv. (som hon i förra veckan som kunde servera champagne, från Italien!!??)

men för fan! om man inte känner av att det är "dåligt" vad gör det då? är väll inte direkt giftigt... äh på resturang dricker man det som är gott, annars kan man ju lika väl supa sig full
Citera
2006-09-05, 21:56
Medlem
locmans avatar
när du beställt ett vin får du knappast byta för att du ångrar dig lr inte tycker om det... de e när du fått ett vin rekomenderat ex "husets" du får säga din mening o har rätt att be om ett nytt...
Citera
2006-09-05, 21:56
Medlem
jagvetdetduintes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nazipolizei
men för fan! om man inte känner av att det är "dåligt" vad gör det då? är väll inte direkt giftigt... äh på resturang dricker man det som är gott, annars kan man ju lika väl supa sig full

Det är inte giftigt, men äckligt. Är det korkskadat känner du av det, garanterat. Likaså om det är kraftigt oxiderat...
Citera
2006-09-05, 22:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jagvetdetduinte
Det är inte giftigt, men äckligt. Är det korkskadat känner du av det, garanterat. Likaså om det är kraftigt oxiderat...

Smygkork är det inte säkert du känner. Se ex. artikeln i sommarens "livets goda" om just det problemet, viner sänks i provningar pga defekter som vinprovarna inte känner.
Om du aldrig druckit vinet innan och inte vet hur det ska smaka, då är det väl bättre att sommelieren smakar av det, eller?
Citera
2006-09-05, 22:15
Medlem
jagvetdetduintes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LukeSthlm
Smygkork är det inte säkert du känner. Se ex. artikeln i sommarens "livets goda" om just det problemet, viner sänks i provningar pga defekter som vinprovarna inte känner.
Om du aldrig druckit vinet innan och inte vet hur det ska smaka, då är det väl bättre att sommelieren smakar av det, eller?

Det beror väl på om du gillar det du smakar på, om du ändå finner det njutbart är den möjliga smygkorkskadan irrelevant. Det är dock flera som fortfarande verkar tro att man smakar för att se om man gillar vinet. "Jo det var gott", "det passar nog", eller liknande kommentarer är väldigt vanliga...
Citera
2006-09-06, 12:58
Medlem
guldpåkens avatar
Då får du välja en ny flaska om de är snälla, om de är dumma, får du betala för den öppnade flaskan.
Det underlättar alltså att ha en fet plånbok om du ska våga dig på att beställa vin.
Ett annat tips är att du beställer ett glas vin av den sort du fundrar på. Om det är till tillfredställelse kan du betsälla in en hel flaska. Problemet blir då att du dricker ett glas mer än du annars hade gjort. och då blir du både fullare och fattigare.
Citera
2006-09-06, 22:06
Moderator
tobess avatar
Tror nog jag skickar över denna till Mat & Dryck då det snarare handlar om hur det går till på en restaurang än om vinet i sig..

Alkohol -> Mat & Dryck

/Moderator
Citera
2006-09-07, 00:39
Medlem
Mysonoxens avatar
Om inte vinet motsvarar dina förväntningar låter varje seriös restaurang dig byta flaskan.

Skulle de fitta sig kan du alltid hota med att anmäla dem till KO eller nåt annat.

Jag har vid flera tillfällen dissat undermåliga viner och har aldrig mötts av protester.

Var bombsäker i dina utlåtanden om ett dåligt vin så löser det sig.

Stå på dig.
Citera
2006-09-07, 04:13
Medlem
Som redan konstaterats så är det för att kunna avgöra om vinet fått kork i sig som man smakar. Har du beställt in ett vin som du helt enkelt inte tycker om så får du stå ditt kast.
Citera
2006-09-07, 09:15
Medlem
FNGs avatar
När en gäst väljer att skicka tillbaka ett vin så byter man ut det utan att fråga, även om det inter inte är något fel på vinet. Det säljer man lätt ut på glas efteråt i alla fall så länge det inte är defekt, då går det direkt till köket. Jag har drillat min personal till att alltid smaka av vinerna och att alltid karaffera vinerna åt gästen så att de vet om de serverar ett defekt vin eller inte. Ofta har personalen bättre koll på defekter än gästen och känner de att vinet är defekt så byter de flaskan på en gång utan att gästen behöver involveras. Dock ska de alltid fråga om gästen någonsin har provat ett defekt vin och sen erbjuda dom att prova av ett glas så att de lär sig känna igen det i framtiden.

//FNG
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in