Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2025-11-02, 17:35
Medlem
Mohaves avatar
Det finns en känd dikt av den franske poeten Stephane Mallarmé (1842-1898) som heter Un coup de Dés jamais n’abolira le Hasard, på svenska: Ett tärningskast kan aldrig upphäva slumpen.

Hur ser ni matematiker och andra naturvetare på påståendet? Är det självklart, rent av banalt? Är det uppenbart felaktigt? Är det en lek med definitioner? Eller är det rent av djupsinnigt?

Fundera gärna själv först på frågorna! Om du inte kommer fram till något, så kan dessa reflektioner över dikten och påståendet vara en grund att utgå ifrån:

https://reflectionandtheories.blogspot.com/2012/05/mallarme-och-slumpen.html
Citera
2025-11-02, 17:43
Medlem
Mohaves avatar
PS. Jag ställer denna fråga i forumet för Fysik, matematik och teknologi, eftersom jag tror att jag kan få de intressantaste svaren här, men om Moderator tycker den hör bättre hemma i Filosofi eller Litteratur har jag inget emot om tråden flyttas dit. ds
Citera
2025-11-02, 17:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mohave
Det finns en känd dikt av den franske poeten Stephane Mallarmé (1842-1898) som heter Un coup de Dés jamais n’abolira le Hasard, på svenska: Ett tärningskast kan aldrig upphäva slumpen.

Hur ser ni matematiker och andra naturvetare på påståendet? Är det självklart, rent av banalt? Är det uppenbart felaktigt? Är det en lek med definitioner? Eller är det rent av djupsinnigt?

Fundera gärna själv först på frågorna! Om du inte kommer fram till något, så kan dessa reflektioner över dikten och påståendet vara en grund att utgå ifrån:

https://reflectionandtheories.blogspot.com/2012/05/mallarme-och-slumpen.html
Väldigt teoretiskt är det större chance att en tärning visar sex än ett, om prickarna är urgröpta, som de vanligen är, och sidan med sex urgröpningar således teoretiskt är lättare än den med bara en, och borde hamna överst oftare.

På samma sätt, och detta är mer reellt, så är chancen att bli skjuten i rysk roulette mindre än en sjättedel, om magasinet är välsmort.
Citera
2025-11-02, 17:45
Medlem
Merwinnas avatar
Så är det naturligtvis, sannolikhetslagarna gäller ju.
Citera
2025-11-02, 18:22
Medlem
Mohaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thraelaburgh
Väldigt teoretiskt är det större chance att en tärning visar sex än ett, om prickarna är urgröpta, som de vanligen är, och sidan med sex urgröpningar således teoretiskt är lättare än den med bara en, och borde hamna överst oftare.

På samma sätt, och detta är mer reellt, så är chancen att bli skjuten i rysk roulette mindre än en sjättedel, om magasinet är välsmort.
Ja! Defekter i de fysiska tärningarnas konstruktion och pistolen och dess magasin kan rubba kalkylen.

En annan uppenbar invändning mot Mallarmés tes är att slumpen och tärningskastet (genomfört utan konstruktionsfel på tärningen), över en någorlunda lång följd, kommer att ge resultat som kryper allt närmare varandra desto fler gånger tärningen kastas.
Citera
2025-11-02, 19:19
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Det brukar handla om att konstnärssjälar tror att tärningen har ett minne.

Men jag orkade inte läsa den där jobbigt skrivna texten du länkande till...
Citera
2025-11-02, 19:52
Medlem
Mohaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hurt-Åke
Det brukar handla om att konstnärssjälar tror att tärningen har ett minne.

Men jag orkade inte läsa den där jobbigt skrivna texten du länkande till...
Ja, det är ett vanligt feltänk. Som när folk vid roulettebordet tror att chansen ökar att det ska bli rött bara för att kulan slutat på svart ett par gånger i rad.

Texten jag länkade till går djupare än så.
Citera
2025-11-02, 20:11
Medlem
Jag letade rätt på hela dikten i engelsk översättning och det verkar som att "påståendet" är utspritt över diktens 712 ord. För att hitta det måste man anta att ord med samma storlek på typsnittet hör ihop. Om man då enbart tittar på de ord som skrivs med det största typsnittet, kan man pussla ihop meningen "A THROW OF THE DICE NEVER WILL NEVER ABOLISH CHANCE". Men detta är 10 ord insprängda bland 518 andra ord. Kan man verkligen bortse från de 518 övriga orden för att förstå vad diktaren egentligen "påstår"?

Det är nog helt enkelt inte ett påstående tydligt nog för att kunna bedömas som sant eller falskt inom ramen för "fysik, matematik och teknologi". Då måste man först förstå vad diktaren egentligen menar, vilket är allt annat än tydligt.
Citera
2025-11-02, 21:15
Medlem
LeeVans avatar
Ingen tärning är perfekt, så ja det kommer att bli en statistiskt påvisbara skillnad vid tillräckligt många kast.

Med det sagt, så menar jag ändå att slumpen kan vara styrd vid ett fåtal händelser under ett människoliv.

Dels av "Den goda fen", dels krokben när det gått för bra. Nej, jag har ingen annan referenspunkt där än egna upplevelser.
Citera
2025-11-02, 22:19
Medlem
annica, sthlms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Ingen tärning är perfekt, så ja det kommer att bli en statistiskt påvisbara skillnad vid tillräckligt många kast. Med det sagt, så menar jag ändå att slumpen kan vara styrd vid ett fåtal händelser under ett människoliv. Dels av "Den goda fen", dels krokben när det gått för bra. Nej, jag har ingen annan referenspunkt där än egna upplevelser.

Jag har spelat mycket backgammon och tidvis också i form av lagspel. Vid något tillfälle spelade jag mot en finländare och hade den goda turen att slå ett sån't där omöjligt kast- att det var den enda tänkbara kombinationen av två tärningar som skulle kunna rädda mig ur ett prekärt läge- vi började prata om tur och slump...

Han fick mig att inse; om en tärning är exakt balanserad och alla 'om' tas bort är turen och slumpen exakt. Då man slår denna tänkta tärning ett oändligt antal gånger- även om en sexa kommer upp tusen gånger i rad, så är slumpen exakt och precis sett till en evighet... alla sidor av tärningen kommer visas precis lika många gånger.

Alltså; slumpen är exakt om man sätter den i evighet/oändlighet...
Citera
2025-11-02, 22:20
Medlem
Mohaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vgebler
Jag letade rätt på hela dikten i engelsk översättning och det verkar som att "påståendet" är utspritt över diktens 712 ord. För att hitta det måste man anta att ord med samma storlek på typsnittet hör ihop. Om man då enbart tittar på de ord som skrivs med det största typsnittet, kan man pussla ihop meningen "A THROW OF THE DICE NEVER WILL NEVER ABOLISH CHANCE". Men detta är 10 ord insprängda bland 518 andra ord. Kan man verkligen bortse från de 518 övriga orden för att förstå vad diktaren egentligen "påstår"?

Det är nog helt enkelt inte ett påstående tydligt nog för att kunna bedömas som sant eller falskt inom ramen för "fysik, matematik och teknologi". Då måste man först förstå vad diktaren egentligen menar, vilket är allt annat än tydligt.
Heder till dig som hittade och läste hela dikten!

Den är onekligen knepig och ställer inte bara frågan som titeln ställer utan också andra frågor. Som till exempel: var ska man diskutera denna fråga?

Jag provade med detta forum, eftersom det verkar finnas mest smartskallar här.
Citera
2025-11-02, 22:24
Medlem
Mohaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av annica, sthlm
Jag har spelat mycket backgammon och tidvis också i form av lagspel. Vid något tillfälle spelade jag mot en finländare och hade den goda turen att slå ett sån't där omöjligt kast- att det var den enda tänkbara kombinationen av två tärningar som skulle kunna rädda mig ur ett prekärt läge- vi började prata om tur och slump...

Han fick mig att inse; om en tärning är exakt balanserad och alla 'om' tas bort är turen och slumpen exakt. Då man slår denna tänkta tärning ett oändligt antal gånger- även om en sexa kommer upp tusen gånger i rad, så är slumpen exakt och precis sett till en evighet... alla sidor av tärningen kommer visas precis lika många gånger.

Alltså; slumpen är exakt om man sätter den i evighet/oändlighet...
Då blir väl din slutsats att ett tärningskast INTE kan upphäva slumpen?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in