Citat:
Ursprungligen postat av
HelgeBuk
Du menar att du vill göra ett nettolöneavdrag på 84tkr för att inte få någon förmån?
Isåfall är det bara att räkna så att du får nettolön 134 tkr. Och sen dra av de 84 som behöver dras av.
Det blir en helt vansinnig skatt på en sån stor summa om man går efter tabell eftersom den då utgår från att du får samma lön varje månad. Det är nog bättre (nu spekulerar jag) att manuellt göra ett rimligt skatteavdrag och låta det justeras vid deklarationen.
Behöver du verkligen ha in 50 tkr på kontot den här månaden?
Ska man följa reglerna för prelskatt så får man inte dra av mindre än enligt tabell om det inte finns ett jämkningsbeslut. Så TS måste hålla sig till tabellen.
Dock finns det ett undantag och det är om det är ett s k engångsbelopp som betalas ut. Då kan skatten på lönen dras enligt ordinarie tabell och skatt på engångsbeloppet dras enligt separat tabell.
Men jag tror inte det gör nån större skillnad med den inkomstnivå som TS ligger på, med ett antagande att TS har samma nettolön varje månad som den aktuella, 50 tkr.
För att få 50 tkr i nettolön krävs en bruttolön på 74,5 tkr. Skatt enligt tabell 24,5 tkr. Årslön 894 tkr.
Engångsbelopp har en skatt på 54% i detta inkomstläge och enligt tabellen för engångsbelopp.
För att få ett engångsbelopp netto på 84 tkr med en skatt på 54% behövs ett brutto på 183.
183 plus 74,5 = 257,5. Skatt enligt ordinarie tabell på hela är 47% dvs 121 tkr.
Min slutsats är att inom regelverket så är skatt enligt ordinarie tabell billigast.
Men TS bör räkna på hela årets inkomster med och utan nettolöneavdrag för att se vad som egentligen är bäst.