• 2
  • 3
2025-11-02, 11:34
Medlem
Necriss avatar
Det finns dialekter och det finns talfel. Egenkligen är inte dialektalt, det är ett talfel som oftast invandrare eller lågutbildade har.
Citera
2025-11-02, 11:37
Medlem
Necriss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Specialen
Dom som har detta talfel säger även, Änklien i stället för Äntligen.
Exakt! Det är samma typ av talfel. Har inget med dialekter att göra, personen har svårt för det och lärde sig aldrig.
Ambulangs är nästan lika slarvigt
Citera
2025-11-02, 11:40
Medlem
Man ser ju sällan någon skriva "igekligen". Jag förstår inte hur man en hel livstid skriver ordet på ett sätt men uttalar det på ett annat utan att själv reagera. Återfinns enligt mina erfarenheter bland alla samhällsklasser, åldrar och platser.
Citera
2025-11-02, 12:40
Medlem
Mjälls avatar
Uttalar du det som ett g menar du?

Borde väl vara så ijenklen pga släktskap med "egen".
Citera
2025-11-02, 14:29
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Många av er tycks leva i villfarelsen att skrivspråket ska bestämma talspråket.

I själva verket skiljer sig talspråket väldigt mycket från skrivspråket. Stavningen kan representera ett äldre sätt att uttala ordet. Ibland har man dock aldrig någonstans nånsin uttalat ett ord exakt som det stavas faktiskt!

Sen förekommer givetvis rena felsägningar som är vanliga. Men blanda inte in skrivspråket i det.
Citera
2025-11-02, 15:13
Medlem
PerniWhas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carl-Ann von s
Det är bara Stockholmare som uttalar det så! Det beror på att dom är utvecklingsstörda! Egentligen uttalas det!
Är benägen att hålla med, häromkring är det egentligen som gäller och vi befinner oss på ett ganska betydande avstånd från de utvecklingsstörda.
Citera
2025-11-02, 18:40
Medlem
Creaturs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Specialen
Dom som har detta talfel säger även, Änklien i stället för Äntligen.
Det här exemplet visar att det är något skumt med förklaringen att det skulle bero på att tli är svårt att säga för svensktalande. Ingen säger väl änkligen eller änklien?
Däremot säger man ofta äntlien, och själv säger jag egentlien. Så om nu tlig är svårt för oss att säga så känns det åtminstone för mig rimligare att släppa g:et än att stoppa in ett k.
Citera
2025-11-02, 20:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Van Nostrand
Hört det framför allt hos Stockholmare

Det låter efterblivet, utveckligsstört. I min bok är det snarast ett talfel. Typ som att läspa grovt, vilket många utvecklingsstörda gör..
Beror på deras tjocka tunga, du vet liknande mongolider har.
Citera
2025-11-02, 20:12
Medlem
Mentideros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carl-Ann von s
Det är bara Stockholmare som uttalar det så! Det beror på att dom är utvecklingsstörda! Egentligen uttalas det!

Éjänntli(g)änn
Citera
2025-11-02, 20:51
Medlem
Hovslättsmannens avatar
Det här är ju det gamla vanliga, att vissa människor utan självinsikt tror att de pratar som de skriver. De borde dricka tre starkbärs, och spela in sig själva i en konversation med vänner.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in