• 4
  • 5
2025-11-10, 12:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av maxnorrland
........ Skillnaden är att samtliga har växelspakar (inte små vred) som kräver mycket större rörelse, och ibland måste man samtidigt hålla en knapp intryckt på spaken.

På denna bilen är det ett vred, en rund "knapp" som bara kräver en liten lätt vridrörelse på ett par centimeter. Lättare att göra misstag. ..........

"Vredet" är en sån här mojäng (för dom som eventuellt inte vet):
https://ibb.co/35d2vbFN

Nackdelen med växelvred, jämfört med traditionell växelspak, är t.ex:
"Reduced physical feedback:
Rotary dials often lack the distinct, fixed positions and tactile feedback of a traditional lever, making it hard to confirm the gear selected without looking."
Citera
2025-11-10, 12:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av maxnorrland
Bra input.
Där (och i hans andra videor) framgår att backkamera tänds på några modeller av Ford och Toyota.
Det framgår inte om backljuset tänds också, men det kan man anta.

Undrar varför det är ett problem att backkameran går igång. På min förra bil, en volvo V40 kunde man aktivera backkameran med en knapp men bara om bilen stod still eller körde väldigt långsamt.

På min nuvarande, en Tesla M3 så finns ingen sådan spärr utan man kan starta backkameran oavsett hur fort man kör.
(Däremot kan man bara lägga i backen om bilen står still eller rullar väldigt långsamt. Neutralen kan man däremot lägga i även när man kör, bra om man vill motionera bromsskivorna)
Citera
2025-11-10, 12:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tram123
Lite så, moderna bilar har inte ens mekanisk ratt utan det är en signal som säger hur mycket man vrider på ratten och åt vilket håll.
De är även uppkopplade mot internet så bara en tidsfråga innan bilar börjar bli hackade.

Har själv en modern bil och man har det lite i bakhuvudet att hackar någon bilen så kan jag inte göra ett smack då inget är mekaniskt, allt går att styra med bilens dator.

Det är ju dock relativt komplext då bilen inte har ett enda datorsystem utan flera olika. Normalt har de en virtualiserad miljö där de olika systemen körs. Tex mediaspelaren och webbläsaren kör i en os instans som är lyckligt omedveten om de FuSa certifierade delarna som styr saker du nämner.
Citera
2025-11-10, 14:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Undrar varför det är ett problem att backkameran går igång. På min förra bil, en volvo V40 kunde man aktivera backkameran med en knapp men bara om bilen stod still eller körde väldigt långsamt.

På min nuvarande, en Tesla M3 så finns ingen sådan spärr utan man kan starta backkameran oavsett hur fort man kör.
(Däremot kan man bara lägga i backen om bilen står still eller rullar väldigt långsamt. Neutralen kan man däremot lägga i även när man kör, bra om man vill motionera bromsskivorna)
Vad menar du med att det kan vara bra och lägga i neutralen och motionera bromsarna?
Går det inte att motionera(bromsa) bromsarna om inte neutralenligger i?
Lägga ur växeln i fart går väl, såvitt jag vet, på alla bilar?
(Men inte det omvända på vissa bilar - DAF med derivator t ex)
Citera
2025-11-10, 14:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flattematte
Vad menar du med att det kan vara bra och lägga i neutralen och motionera bromsarna?
Går det inte att motionera(bromsa) bromsarna om inte neutralenligger i?
Lägga ur växeln i fart går väl, såvitt jag vet, på alla bilar?
(Men inte det omvända på vissa bilar - DAF med derivator t ex)

Normalt har man ju regenerering som tar rätt mycket av bromsarbetet, lägger man i neutralen så stängs det av och bromsar så får beläggen och skivorna ta allt.
Citera
2025-11-10, 14:21
Medlem
tram123s avatar
Citat:
Det är ju dock relativt komplext då bilen inte har ett enda datorsystem utan flera olika. Normalt har de en virtualiserad miljö där de olika systemen körs. Tex mediaspelaren och webbläsaren kör i en os instans som är lyckligt omedveten om de FuSa certifierade delarna som styr saker du nämner.
Tesla har ett enda datorsystem och Volvo har börjat med det med.
Citera
2025-11-10, 14:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tram123
Tesla har ett enda datorsystem och Volvo har börjat med det med.

Vad menar du med "ett enda"? Du kan ha flera snurrande på samma SoC?
Citera
2025-11-10, 15:00
Medlem
Citat:

Det finns nog inga problem med att kunna starta backkameran när bilen rullar framåt.

Däremot kan det bli problem om även backljuset går igång då (t.ex. om föraren inte upptäcker det), eftersom det är olagligt med vitt ljus bakåt när bilen rullar framåt.

I det här fallet (enligt trådstarten) går det att lägga i backen utan problem
eftersom bilen då inte lämnar friläget N.
Citera
  • 4
  • 5

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in