2025-10-31, 16:35
Medlem
TokayGecks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Soneking1
LSD och "magic mushrooms"

Haha galen eller? De är inget man däckar av som alkohol. Mycket mildrare i min värld.

Ketamin skulle jag säga är närmast.
Citera
2025-10-31, 16:35
Medlem
BalduinGrollers avatar
Muscimol verkar på GABAa precis som alkohol.
Citera
2025-10-31, 16:40
Medlem
Quetiapin/alimemimezan känner jag är som typ en kl 5 på morgonen fylla efter en hemmafest och alla andra har dragit hem
Citera
2025-10-31, 16:52
Medlem
Underkasts avatar
Av de jag testat så skulle jag säga Lyrica. Känslan är snarlik fast skallen är klarare. Motoriken är dock helt åt helvete, betydligt sämre än på alkohol. Gått in i många dörrposter och annat.. tror man har en halvmeter minst till godo men icke.
Citera
2025-10-31, 16:54
Medlem
Lyrica 100%. En medium dos benzo är också rätt likt alkohol
Citera
2025-10-31, 16:56
Medlem
CooolaFlickan2014s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Bensodiazepiner (oxazepam, diazepam med flera) brukar kallas för torrsprit. Lite kul är att man får det om man kommer in på avgiftning från alkohol.
Det är för att lindra abstinensen ifrån alkohol så det är inget konstigt alls att man får. Det är även ångestdämpande som också gör att den som avgiftas slipper den fruktansvärda ångesten som uppstår i samband med för lite dopamin och för mycket glutamat och kortisol.

Men tycker inte benzo påminner särskilt mycket om alkohol mer än då att båda har en ångestdämpande effekt. Alkohol är en drog som är i sitt eget fack, det finns ingen annan drog i närheten av alkohol.
Citera
2025-10-31, 16:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CooolaFlickan2014
Det är för att lindra abstinensen ifrån alkohol så det är inget konstigt alls att man får. Det är även ångestdämpande som också gör att den som avgiftas slipper den fruktansvärda ångesten som uppstår i samband med för lite dopamin och för mycket glutamat och kortisol.

Men tycker inte benzo påminner särskilt mycket om alkohol mer än då att båda har en ångestdämpande effekt. Alkohol är en drog som är i sitt eget fack, det finns ingen annan drog i närheten av alkohol.
Jo, jag förstår såklart varför man får benso vid alkoholavgiftning. Samtidigt är det den drogen många tar till som vill hålla sig nyktra, och det kallas ofta torrsprit på AA-möten.

Det är väl mest den ångestdämpande effekten man vill ha av alkohol, och då fungerar Valium som substitut.
Citera
2025-10-31, 17:04
Medlem
Har för mig att Kava va rätt likt fast det va många år sen så kan minnas fel.
Citera
2025-10-31, 17:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jhes
Har för mig att Kava va rätt likt fast det va många år sen så kan minnas fel.

Kava ger bra torrfylla.

En som inte nämnts: Gabapentin
Citera
2025-10-31, 17:45
Medlem
Soneking1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TokayGeck
Haha galen eller? De är inget man däckar av som alkohol. Mycket mildrare i min värld.

Ketamin skulle jag säga är närmast.
Jag förknippar det med halucinationer
Citera
2025-10-31, 17:48
Medlem
zombie-nations avatar
Folk har ju lite olika reaktioner. Som på Lyrica. En del kännner ångestdämpning. Själv känner jag bara den fysiska snurrigheten som från alkohol. Inget annat.

Alkohol och benso är gabaergt, så vissa ser nog likheter. Men för mig ger de helt olika upplevelse. Benso känns för mig mycket lugnare, mer introvert och väldigt få kroppsliga biverkningar.
Citera
2025-10-31, 18:09
Medlem
Samtliga droger som verkar på GABA-receptorer bör vara lika i viss mån. Sannolikt individuellt.

GHB. Pregabalin (Lyrica). Höga doser Gabapentin. Phenibut. Bensodiazepiner.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in