Hoppas vi kan diskutera sansat även om frestelsen är svår
Jag tänker spontant på byggena
Hur ser det ut i byggsvängen? Är det mest svenskar och öststatare/slaver idag och imorgon?
Såg en dokumentär om new york på 70 80 talet byggföretagen och unions/fack bara anställde vita men blev tvungna att kvotera svarta.
Sök hard hat riot på youtube
Jag har svårt att se vvs och elfirmor med annat än svenskar? Lantbruk? Skogsbruk?
Dock ser jag nu i mindre skala folk från mellanöstern som flippar hus och lägenheter.
Bilbegagnat marknaden? Där är väl svensson redan fridlyst?
Hur det ut i framtiden när man ska köpa en ny volvo? Vad heter säljaren?
Likaså mäklare
Offentlig sektor?
Hotell och restaurang?
Boende drottningholms slott?
Charkdisken östermalm?
Hoppas vi kan diskutera sansat även om frestelsen är svår
Jag tänker spontant på byggena
Hur ser det ut i byggsvängen? Är det mest svenskar och öststatare/slaver idag och imorgon?
Såg en dokumentär om new york på 70 80 talet byggföretagen och unions/fack bara anställde vita men blev tvungna att kvotera svarta.
Sök hard hat riot på youtube
Jag har svårt att se vvs och elfirmor med annat än svenskar? Lantbruk? Skogsbruk?
Dock ser jag nu i mindre skala folk från mellanöstern som flippar hus och lägenheter.
Bilbegagnat marknaden? Där är väl svensson redan fridlyst?
Hur det ut i framtiden när man ska köpa en ny volvo? Vad heter säljaren?
Likaså mäklare
Offentlig sektor?
Hotell och restaurang?
Boende drottningholms slott?
Charkdisken östermalm?
Ingen direkt arbetsplats utan mer en bransch, bland säljare så finns inte många invandrare, de som är mörka är ofta adopterade.
Som säljare räknas inte telefonsäljarna eller dörrknackarna utan de som åker runt till olika företag och verkligen säljer en produkt eller en tjänst som gör nytta.
Beror lite på vad man 2050 ser som svenskar.
Ser vi genetiskt till dem vars förfäder kom till sverige före år 1800: Så lär det nog enbart vara mindre jordbruk.
Men frågan är vad som är relevant om 25år??
Där jag idag jobbar kommer majoriteten ha rötter utanför Sverige redan 2035:
Just nu är det en majoritet av Svenskar(Om man räknar in svenskfödda finnar), men det beror på att vi är ett gäng 60talister som hänger kvar. Nyanställda ungdomar så har de flesta rötter någon annan stans, just nu är vi närmare 30 nationaliteter på drygt 60 anställda. Av de under 50 har 2 svenska rötter.
Men så har det väl alltid sett ut: Idag räknas väl finnar och Italienare vars far/morföräldrars föräldrar som kom hit efter WW2 som mer eller mindre svenskar?
Hur kan man tro att hemköp heter hemköp och inte bagdadköp 2050? Med den utvecklingen vi har?
JAg tänkte droppa "svensklärare" mest på skämt. För det är inte ens säkert att svensklärare kan svenska 2050. Möjligen hemspråkslärare i svenska språket om inte araberna avskaffat hemspråksundervisning.
Men den som skrev lantbrukare har nog träffat rätt. Det är svårt att etablera sig utifrån. Och lär inte bli lättare när eu har lagt 20% av jordbruksmarken i träda.
År 2050 så är det väldigt invandrardominerat i Sverige. Men jag skulle tro att konflikterna som vi har idag är värre än nånsin och då framförallt mellan olika invandrargrupper och såklart olika länder i världen som inte gillar Sverige utan är fientliga. Vi kan också tänka oss att korruption är vardagsmat precis som i de flesta "svenskars" hemländer samt att gäng och klaner styr sina områden väldigt hårt.
Det gör att chansen till arbetsplatser som domineras av svenskar, det är högt säkerhetsklassade yrken där man har höga krav på de anställda för att minska risken för korruption, kriminalitet, insidersbrott etc.
Sedan kanske att det finns ett antal mindre företag som ägs av svenskar där man medvetet undviker att anställa andra än etniska svenskar, vilket nog år 2050 är accepterat eftersom där finns massor av företag i Sverige där de bara anställer andra landsmän, dvs "svenskar".
Senast redigerad av SecretGarden352 2025-10-31 kl. 08:19.