Citat:
Ursprungligen postat av
8686
Lånade pengar av en närstående, och skuldebrevet är avbetalt sedan ett par månader tillbaks.
Varje amortering av skulden har skett via Swish, med beskrivning vad transaktionen avser och att det rör skuldebrevet.
Ifall den närstående dör, och dödsboet hittar pappren på skuldebrevet, kan de då kräva mig på pengarna?
Räcker det då för mig att bara visa Swish-transaktionerna, eller bör jag allra helst bara få begära att få tillbaks skuldebrevspapprena redan nu och inte riskera huvudvärk längre fram?
Det normala är väl i så fall att man utfärdar ett kvitto på att skulden är betald. Men annars bör ju swish-betalningar funka (notera att de också syns i kontoutdrag). Ett tips kan vara att helt enkelt skriva ut kontouttdraget och sätta in i en pärm och ha någon slags ordning så du kan hitta papprena i pärmen. Skulle det uppstå problem så är det bara att plocka fram pärmen. Notera att samma skulle eventuellt troligen inte kunna ske med vemhelst du skall betala pengar till (och där finns ju oftast inte möjlighet att makulera det som styrker betalningsansvar).
I tvistemål är det inte som i brottsmål (där åklagaren har bevisbördan). När någon går till domstol för en skuld är det bara upp till honom att övertyga rätten om att skulden är/var riktig, gäldenären förväntas visa på att den är betald för att slippa betala. Det är kanske inte helt uteslutet att domstol kan godta kopia och andra omständigheter som belägg för att skulden uppstod.