2006-09-05, 13:38
Medlem
Megalomanias avatar
Jag har suttit större delen av förmiddagen och kollat på japanska band på YouTube och efter ett tag så började jag fundera på vad det är i den japanska scenen som gynnar kvinnor. Den västerländska rockscenen har alltid varit en manlig plattform och det är tunnsått med både renodlade tjejband och sådana som bara frontas av en tjej. I Japan är förhållandena helt annorlunda och mitt intryck är att könsfördelningen närmast är 50-50. Vad kommer sig den här skillnaden av?

Några trevliga exempel:

The 5, 6, 7, 8's - Woo Hoo

Gito Gito Hustler - Wonderful

GO!GO!7188 - Kinkyori Renai

Lolita No. 18 - Video Killed The Radio Star Bästa videon någonsin.

Red Bacteria Vacuum - Free Soul

Seagull Screaming Kiss Her Kiss Her - Evolution

Shonon Knife - Riding On the Rocket

Super Junky Monkey - RPG
Citera
2006-09-05, 14:20
Medlem
Nemesis1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Megalomania
Den västerländska rockscenen har alltid varit en manlig plattform och det är tunnsått med både renodlade tjejband och sådana som bara frontas av en tjej. I Japan är förhållandena helt annorlunda och mitt intryck är att könsfördelningen närmast är 50-50. Vad kommer sig den här skillnaden av?
Allt är inte vad det ser ut att vara, låt dig inte luras av "Visual Kei"-maskeringen! ;D
Citera
2006-09-05, 14:31
Medlem
Megalomanias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nemesis1
Allt är inte vad det ser ut att vara, låt dig inte luras av "Visual Kei"-maskeringen! ;D
Där har du en poäng och det är faktiskt ofta lätt att missta sig på könstillhörigheten i vissa fall när det gäller band man inte vet någonting om men jag tror inte jag gjort några misstag bland de band jag har med som exempel och även om det kryllar av androgyna varelser så måste jag vidhålla att den japanska scenen är begåvad med fler kvinnor än vad vi är vana vid.
Citera
2006-09-05, 22:05
Medlem
Vi här i väst ansåg väl från början att musik inte var något kvinnor skulle hålla på med, de hade helt enkelt andra sysslor att ta hand om. Och denna tankegång har nog följt med oss genom åren.

Japan å andra sidan har varit rätt så avskärmat från utländska influenser en bra bit in på 1900-talet. Efter 2:a VK så vällde allt in i landet på en gång utan alla dessa föreställningar om vilka som kunde spela vad och så vidare. Både kvinnor och män började alltså från noll samtidigt vilket skapade kvinnliga förebilder redan från första början.

En annan teori är att den japanska kvinnan helt enkelt besitter en vida överlägsen musikalisk begåvning i jämförelse med våran västerländska motsvarighet
Citera
2006-09-06, 14:50
Medlem
pentrys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Megalomania
Den västerländska rockscenen har alltid varit en manlig plattform och det är tunnsått med både renodlade tjejband och sådana som bara frontas av en tjej. I Japan är förhållandena helt annorlunda och mitt intryck är att könsfördelningen närmast är 50-50. Vad kommer sig den här skillnaden av?

Först, trevliga klipp. Tyvärr hittade jag inget på sötnosarna i ramonesinfluerade tjejbandet Supersnazz. Plattan Diode City rekommenderas om ni finner den.

Till din frågeställning så vet jag inte......Det är ungefär lika fördelat där som i västvärlden tycker jag. Då jag har en fetisch för japansk garage/punk/skrammel stöter man inte på speciellt många kvinnliga utövare bland banden. Inom powerpop och indie av olika slag kan jag dock jag dock inte uttala mig, men om så vore fallet är det bara trevligt

Eller som sångerskan i Shonen Knife sa från en scen på Roskilde; "Thank you very kind, please forgive us for playing this song." Charmigt!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in