2025-10-30, 15:20
Medlem
Jag åker med Uber dagligen och har regelbundet stött på dessa problem:

Föraren förstår varken svenska eller engelska.

Föraren talar högljutt i telefon under hela resan.

Föraren tar resan men sedan ställer sig på en plats och ibland kontaktar mig och ber mig avboka resan, om jag inte gör detta så står han still tills jag av tidsskäl måste avboka och debiteras då 60:-.

Har vid flera tillfällen blivit debiterad dricks som jag inte har godkänt.

När jag kontaktat supporten så svarar det att det är inget de kan ersätta utan allt ser ut som det ska. Uppenbart så är det ai som är support hos Uber.

Jag är övertygad om att det finns fler kundrelaterade problem och ber alla som läser min post att själv berätta om era upplevelser med Uber, tack på förhand.
Citera
2025-10-30, 16:15
Medlem
Då frågar man ju sig - varför fortsätter du anlita Uber dagligen för dina resor?

Dessutom har appen den funktionen efter varje resa - att du kan fylla i "hur upplevede du din resa".

Där finns olika alternativ efter att du satt dina eventuella stjärnor. Vid en eller två stjärnor, så får man frågan om vad som var dåligt. Då kan man klicka i att föraren prata i mobil, körde slarvigt, gick ej att kommunicera med, skicket på bilen, osv. Systemet ser då till, att du framöver inte blir tilldelad den föraren/bilen.
Senast redigerad av PatricHbg 2025-10-30 kl. 16:21.
Citera
2025-10-30, 17:24
Medlem
Glostrups avatar
Det finns en funktion där man kan klaga på förare som kör dåligt eller på annat dålig service. Min erfarenhet är att Uber tar klagomålen på allvar, och om en förare sätter det i system att stå stilla tills beställaren avbeställer färden så kan man be om pengarna tillbaka för detta.

Uber står definitivt mer på kundernas sida än på sina förares sida vid klagomål, vilket är både bra och dåligt.
Citera
2025-10-30, 18:44
Medlem
För att klargöra vissa frågor så använder jag mig av betygssystemet samt kontaktat kundtjänst flertalet gånger utan resultat, kundtjänst fungerade bra för ca ett år sedan men nu har jag med flera kontaktat dem utan att få problemet löst.

Har även talat med några förare som kunde svenska och de förklarade att betygssystemet är bara kosmetiskt och att det även förekommer att förare ger en stjärna om du inte ger dricks.

Anledningen till att jag fortfarande använder Uber är priset som är lågt men det betyder inte att kunden ska acceptera denna dåliga kundservice speciellt när deras reklam försöker profilera Uber som ett premium företag.
Citera
2025-10-30, 19:15
Avstängd
67arigGubbes avatar
Åkt ibland då jag inte vågar köra bil mer, funkar bra. Bryr mig inte myckrt ifall de pratar i telefon och oftast mumlar de tyst.

Även fått tillbaka pengar varje gång av support då jag klagat så tror du är en lögnare.
Citera
2025-10-30, 19:22
Medlem
Lobengulas avatar
Man får vad man betalar för och uber är inget undantag. Det är inte välutbildade erfarna förare som kommer att köra dig. Trots det så tycker jag att uber fungerar bra i de länder de finns. Visst, jag har också någon enstaka gång råkat ut för "förare som ber mig avboka en accepterad körning så att de kan scamma sig till avbokningsavgift" men verkligen inte ofta.

Man ska för övrigt alltid kolla vilka "uberföretag" som är bäst i det land man besöker.
Citera
2025-10-31, 19:01
Moderator
Neksnors avatar
Europa --> Stadsplanering, infrastruktur och arkitektur
/Moderator
Citera
2025-10-31, 19:04
Medlem
Sleepyoh22s avatar
Åkt en del, en gång var det en 65 årig kvinna som fått taxi legitimation veckan innan det var hennes första vecka, hon hade tråkigt som pensionär och ville göra något. Vinglade ut på vägen, katastrofalt dålig förare som vinglade, höll på att missa avfarten vi skulle av på osv.

Ibland är det superbra chaufförer som är trevliga, ibland får man en adidas krigare som skriker i telefon hela resan och kör som ett svin. Det är ett jäkla lotteri men det är ju billigt och bekvämt.
Citera
2025-11-10, 11:04
Medlem
Fick häromdagen ytterligare det bekräftat att om du inte dricksar så får du en stjärna av vissa förare , detta sa en förare efter det att jag frågade.

Försökt att kontakta kundtjänst men de är omöjliga att få tag på.

Har även fått dricks dragit från mitt konto då jag inte godkänt det.
Citera
2025-11-10, 11:07
Medlem
Jahbrahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av therightway
Jag åker med Uber dagligen och har regelbundet stött på dessa problem:

Föraren förstår varken svenska eller engelska.

Föraren talar högljutt i telefon under hela resan.

Föraren tar resan men sedan ställer sig på en plats och ibland kontaktar mig och ber mig avboka resan, om jag inte gör detta så står han still tills jag av tidsskäl måste avboka och debiteras då 60:-.

Har vid flera tillfällen blivit debiterad dricks som jag inte har godkänt.

När jag kontaktat supporten så svarar det att det är inget de kan ersätta utan allt ser ut som det ska. Uppenbart så är det ai som är support hos Uber.

Jag är övertygad om att det finns fler kundrelaterade problem och ber alla som läser min post att själv berätta om era upplevelser med Uber, tack på förhand.

När jag är i Sverige, ca 2 veckor om året, kör jag uber. Alltid skitbra bil. Brukar ge dricks också, av egen vilja. Detta låter konstigt.

Jag vet att förarna inte pratar svenska, men det skiter jag i då jag vill vara ifred i telefonen under färden.
Citera
2025-11-10, 11:08
Medlem
BigBusinesss avatar
Känner ALLTID att jag blir lurad när jag åker taxameter-Taxi.

Betalar gärna för min resa men så guld värt att veta vad det ska kosta i förväg, och inte hänvisas till en ”jämförpris”-dekal som ingen vettig människa hinner analysera.

Bara bra erfarenhet från Ūber förutom att jag får en lite sunkig känsla när man betalar så lite. Dricksar alltid max.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in