Vilka industrier finns det i Skåne, som kan tänkas behöva industrielektriker? Även andra tips på typ av verksamhet är av intresse (skeppsvarv, tekniska kontor för större offentliga verksamheter etc.) om de behöver industrielektriker.
Boomertips som "använd google" undanbedes för det gör jag redan i mitt sökande. Ett problem med sökmotorer är att man får upp en massa skräpträffar som industristädning, platser som heter Industrigatan och annat.
Vilka industrier finns det i Skåne, som kan tänkas behöva industrielektriker? Även andra tips på typ av verksamhet är av intresse (skeppsvarv, tekniska kontor för större offentliga verksamheter etc.) om de behöver industrielektriker.
Boomertips som "använd google" undanbedes för det gör jag redan i mitt sökande. Ett problem med sökmotorer är att man får upp en massa skräpträffar som industristädning, platser som heter Industrigatan och annat.
Skåne är väl numera tämligen avindustrialiserat i klassisk bemärkelse.
Det är nog mest negerbankomaterna och migrantmagneterna som behöver lite underhåll
Kör eget som hantverkare/elektriker i stället. Där har du hur mycket jobb som helst och du bestämmer själv dina arbetstider 👍
Bråka lite med chatgpt tills den ger dig det du vill?
Om målet är att hitta jobb som industritekniker/industrielektriker i Skåne, är det klokt att veta vilka områden som har störst koncentration av industrier och produktion.
Här är en tydlig sammanställning baserad på industriell närvaro, företagskluster och logistiknoder i Skåne (uppdaterad 2025):
🏭 Större industriområden i Skåne
1. Malmöregionen
Fosie / Jägersro / Norra Hamnen / Malmö Industrial Park
– Tyngdpunkt på tillverkning, logistik, energi och hamnverksamhet.
– Företag: SKF, Tetra Pak (nära Lund), E.ON, Alfa Laval, Bring, DHL.
– Många el- och automationsjobb via entreprenörer som jobbar i fabriker och hamnområden.
2. Lund / Dalby / Eslöv
Lund – Ideon, Gastelyckan, Gunnesbo industriområde
– Mer teknik och avancerad tillverkning (Tetra Pak, Axis, Sony, Alfa Laval).
– Mycket el-automation, processindustri och servicejobb.
Eslöv
– Kända företag: Orkla Foods, Nordic Sugar, Baxter, Findus (förr)
– Klassisk industriort med livsmedelsproduktion och underhållsjobb.
3. Helsingborg
Ättekulla, Väla Södra, Långeberga industriområde, hamnområdet
– Stor hamn och logistiknav med livsmedels- och kemikalieindustri.
– Företag: Kemira, ICA-lagret, Zoégas, IKEA lager, Oatly (Landskrona närliggande).
– Mycket el- och underhållsarbeten i fabriker och logistikcenter.
4. Landskrona
Landskrona industriområde / Öresunds industripark / Västhamnen
– Tung tillverkning, stål, plast, energi och logistik.
– Företag: Öresundskraft, Boliden Bergsöe, Oatly, Alfa Laval, Pumphuset.
– Väldigt aktivt område för industri- och elentreprenörer.
5. Trelleborg
Hamn- och industriområde söder om centrum (Maglarp – Västra industriområdet)
– Trelleborgs AB (gummi, tätningar), logistik och hamnverksamhet.
– Elektriker behövs ofta för service, installation och underhåll.
6. Hässleholm / Perstorp / Östra Göinge
Hässleholm – Verkstadsindustri, byggmaterial, trä och metall.
Perstorp – Kemisk industri (Perstorp AB – stor arbetsgivare).
Östra Göinge (Broby, Sibbhult) – Mekanisk industri, metall och plast.
→ Dessa orter har stark industrihistoria och stabil efterfrågan på industriella elektriker.
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!