2025-10-29, 20:19
Medlem
GastonLeMans avatar
Såg på tv att väldigt många är osäkra på vad deras ( nyhets ) ” flöde” på virrvarret i olika medier förvirrar mänskligheten.

Är det elektroniska flödet av information/desinformation till fördel för vår överlevnad?

Eller skapar det mer paranoia för gemene man?

https://youtu.be/9-JCbcsskYs?si=gb3OiWVknxHODaVS

Har sångfågeln från Gävle en profetia i sin text från länge sedan?

Har vi blivit noggrannare att kolla upp ”fakta” som vi blir matade med?
Citera
2025-10-30, 03:31
Medlem
Reverend.Camdens avatar
Börjar redan bli rätt trött på allt ai material i mina flöden.
Jag misstänker att den kreativa sidan av nätet snart äts upp av ai och det innebär kanske även slutet för viss social media. Kanske blir böcker populära igen?
Citera
2025-10-30, 06:18
Medlem
SmarterThanYous avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GastonLeMan
Såg på tv att väldigt många är osäkra på vad deras ( nyhets ) ” flöde” på virrvarret i olika medier förvirrar mänskligheten.

Är det elektroniska flödet av information/desinformation till fördel för vår överlevnad?

Eller skapar det mer paranoia för gemene man?

https://youtu.be/9-JCbcsskYs?si=gb3OiWVknxHODaVS

Har sångfågeln från Gävle en profetia i sin text från länge sedan?

Har vi blivit noggrannare att kolla upp ”fakta” som vi blir matade med?

Det är tbh helt kört.

AI har brutit ner tilliten i samhället och det är vad vårt samhällssystem bygger på.

En demokrati fungerar enbart om folket når upp till de bildningskrav den samhällsformen har.

Det bästa man kan göra är att börja koppla ner och sluta engagera sig i react-ekonomin.

Men ah, vi har inte en chans i de delar av världen där kulturen motarbetar samhället.

Väst håller på att falla. Det är ett kulturell nederlag vi kanske inte reser oss från.

Näthatet är oerhört viktigt att bekämpa då AI används i ett informationskrig som urholkar tilltron till vad som är verkligt.

Försvarsmakten borde kopplas in beträffande det, det är ofärdsår och vi befinner oss någonstans i gränslandet innan det verkligen brakar lös.

Vi kan inte försvara oss om allmänheten inte vet vad som är sant.

MInska hatet. Det borde vara FM som går ut och uppmanar om det så allvaret går in.
Senast redigerad av SmarterThanYou 2025-10-30 kl. 06:32.
Citera
2025-10-30, 06:30
Medlem
Galejans avatar
Den äldre generationen kommer helt klart att få luften slagen ur sig av AI. Ännu en gång något de inte förstår och som för oss bort från ”det gamla samhället”. Yngre generationer påverkas inte på samma sätt då man vet att ingenting egentligen är på riktigt utan att allting bara är en ”take”, ett narrativ.

Det är också ganska enkelt att se vad som är AI-genererat och vad som inte är det. Det finns en lyster i AI-genererat material som inte finns i verkligheten. Det finns också ett annat flow i rörelserna i det som är AI-genererat då AI inte tar hänsyn till tyngdkraften/vikten hos saker den avbildar. En man som lyfter en cykel i verkligheten har inte samma flow i rörelsen som motsvarande AI-genererade cykellyftare då AI inte tar hänsyn till vikt. Ett annat sätt är att räkna fingrar/tår. AI lägger inte vidare vikt på fem fingrar på varje hand. Det finns mängder av sådana små saker att titta på. Men om man inte är uppdaterad är det såklart svårt. Dåtidens äldre generation hade samma problem när Photoshop kom.

Personligen väljer jag att se det positiva med AI. Jag är inte så intresserad av samhället som sådant. Jag är heller inte särskilt brydd om förtroendet människor emellan. Däremot öppnar AI helt nya dörrar till världen som varit stängda tidigare. Vi behöver bara bli av med de negativa nejsägarna för att på allvar kunna utnyttja de möjligheter AI ger.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in