2025-10-29, 20:11
Medlem
Undersnusks avatar
Göteborg står inför en av sina största infrastruktursatsningar någonsin. HAVS-projektet, som ska modernisera och framtidssäkra avloppsreningen i regionen, är en investering på flera miljarder kronor. Att det nu finns brottsmisstankar kopplade till delar av upphandlingen inom Gryaab är allvarligt och måste utredas grundligt. Samtidigt är det viktigt att inte låta dessa misstankar överskugga själva syftet med satsningen. Göteborg växer, klimatförändringarna ställer nya krav och dagens system är nära sin kapacitetsgräns. Utan HAVS riskerar vi både miljön och stadens långsiktiga utveckling.

Att Gryaab självt har anmält misstänkta oegentligheter till polisen visar att transparens och ansvarstagande tas på allvar. Det är precis så offentliga bolag ska agera när frågor om förtroende uppstår. Men att pausa eller ifrågasätta hela projektet vore att förväxla enskilda problem med det övergripande målet. Vi behöver både rent vatten och rena processer, och det ena får inte utesluta det andra.

Det är därför rimligt att granskningen fortsätter parallellt med att projektet drivs vidare. Göteborgs framtid kräver att vi vågar hålla två tankar i huvudet samtidigt: att vi måste bygga hållbar infrastruktur för kommande generationer, och att vi samtidigt måste säkerställa att varje krona används på ett rättssäkert och transparent sätt. HAVS är inte bara ett tekniskt bygge, det är en investering i tillit, miljö och framtid.

Länk
Vad tror ni kommer hända?
Citera
2025-10-29, 20:33
Medlem
Varför måste man säkerställa att varenda krona används på ett rättssäkert och transparent sätt?
Vi öser ju ut miljarder till ett av världens mest korrupta länder.
Ytterligare miljarder regnar över skumma biståndsprojekt i Afrika, där SIDA avsagt sig rätten att kontrollera att allt går rätt till.

Vad spelar det då för roll om kriminella inom Sverige tar hand om en del av pengarna? Om inte annat så får vi ökad BNP.

Göteborg har dessutom inte haft något problem med bräddning förut så varför är det ett problem nu?
Är det ingen som undrar varför och hur Göteborg växer när det föds 100 000 svenskar varje år och har gjort det de senaste 100 åren?

Stryp invandringen så behöver man inte bygga ut något
Stryp invandringen så minskar svinnet av skattepengar.

Det är lösningen på det mesta faktiskt.
Citera
2025-10-29, 21:17
Medlem
kyrkstockens avatar
Lol, jag gissade att det var götet innan jag tryckte på länken.

Som barn var jag med pappa och överlämnade pengar till politiker. Nu såg jag inga pengar som barn men fått det förklarat vad vi gjorde där. Vi brukade stanna en stund och fika.
Citera
2025-10-29, 22:41
Medlem
Inom bygg har det funnits mygel och korruption i många, många år.

Jobbade tillfälligt inom bygg på 80-90talet.
Blev väldigt förvånad när min firma mutade och betalade inköparna på stora företag, de fick tvapparater, tankade sina privata bilar, lyxiga restaurangbesök, vi renoverade även deras villor, allt för att få byggkontrakten.
Jag, som ung på den tiden, trodde inte sånt förekom alls i sosseSverige.
Senast redigerad av Cuttherope 2025-10-29 kl. 23:32.
Citera
2025-10-31, 17:34
Medlem
https://www.gp.se/nyheter/goteborg/f...b-c1fd57b943a7
Fler uppgifter framkommer nu om kommunala bolaget Gryaab.
Fyra höga chefer har stängts av, misstänkta för korruption.

Sosse-styrda Göteborg upphör aldrig att förvåna. Muteborg.
Citera
Igår, 12:20
Medlem
Vad står i artiklarna bakom betalvägg? Jag kollade i protokollet till styrelsemötet som hölls den 24/10. Där nämns inte det avbrytna samarbetet med NCC eller den misstänkta korruptionen. Bara några dagar senare går de ut med det offentligt. Har det hänt något däremellan eller togs beslutet off the record på styrelsemötet?
Citera
Igår, 12:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GrevenFB
https://www.gp.se/nyheter/goteborg/f...b-c1fd57b943a7
Fler uppgifter framkommer nu om kommunala bolaget Gryaab.
Fyra höga chefer har stängts av, misstänkta för korruption.

Sosse-styrda Göteborg upphör aldrig att förvåna. Muteborg.

Märkligt att inte styrelseordföranden, en fackligt aktiv undersköterska med socialdemokratisk partibok, haft koll på tjänstemännen i Gryaabs ledning :-)
Citera
Igår, 13:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flonaldo
Vad står i artiklarna bakom betalvägg? Jag kollade i protokollet till styrelsemötet som hölls den 24/10. Där nämns inte det avbrytna samarbetet med NCC eller den misstänkta korruptionen. Bara några dagar senare går de ut med det offentligt. Har det hänt något däremellan eller togs beslutet off the record på styrelsemötet?

Det märkliga är att Gryaab inlett ett så ingående samarbete med NCC.

Det verkar som att NCC, utan att ha konkurrensutsatts, fått i uppdrag att projektera och uppföra ett nytt reningsverk för ca 8-10 miljarder kronor. Och detta på löpande räkning eller så kallad ”partnering” som det kallas numera.

Är det inte korruption så är det i vart fall grav inkompetens.
Citera
Igår, 16:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Patrina
Det märkliga är att Gryaab inlett ett så ingående samarbete med NCC.

Det verkar som att NCC, utan att ha konkurrensutsatts, fått i uppdrag att projektera och uppföra ett nytt reningsverk för ca 8-10 miljarder kronor. Och detta på löpande räkning eller så kallad ”partnering” som det kallas numera.

Är det inte korruption så är det i vart fall grav inkompetens.
Ja det fär med patnering är märkligt. De kanske har handlat upp partneringuppdraget genom LOU, men det säger ju ingenting om vilket pris uppdraget får i slutändan. Det är ett ytterst märkligt system.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in