Flashback bygger pepparkakshus!
2025-10-29, 18:09
Medlem
Flyttade från min före detta för några år sen. Vi har ju hållt kontakten pga barn i bilden. Med tiden har de kontakter jag hade då gått under jorden, och har varit fruktansvärt svårt att finna nya bekantskaper i en så liten stad. Blir ju tvungen att bo kvar här eller inom rimligt avstånd för barnens skull.

Har ju gått i tankarna på att skaffa någon form av husdjur sen jag flyttade ut. Nu har jag påvisat viss allergi mot katt och viss del hund, sen slår det sig väldigt olika från gång till gång. Kan vara hos en släkting och sova över i flera dagar, där det finns både katt och hund. Min mamma har hund.

Kan ju inte direkt dra hem kompisar från där jag bodde innan och sova över varje dag, de har ju sina familjer att ta hand om. Och vet ju aldrig när kärleken knackar på.

Vet inte om det har någon betydelse med ute och innekatt, hur det städas (är inte överdrivet städat hos den släktingen jag tänker på), osv.

Ska ju finnas allergivänliga katter och hundar, men om det är en myt eller inte vette katten...

Vet en granne i huset som har flera utekatter. Skulle ju vara om det gick att låna någon av dem och se hur det artar sig.

Att provlåna från typ katthem eller "provköpa" känns ju inte riktigt bra, om det nu skulle skita sig.
Citera
2025-10-29, 19:12
Medlem
Sereenas avatar
Det är väldigt individuellt vad som funkar/inte funkar, det kan tom vara skillnad på olika individer av samma ras.

Men bland hundar tex så klarar många av en välskött pudel (ie som badas regelbundet för att minimera mjäll mm) då dom inte släpper hår (pudel har hår, inte päls i vanlig bemärkelse).
Det finns fler raser med liknande pälstyp tex Portugisisk vattenhund, Irländsk vattenspaniel, Lagotto och Bichon som många allergiker klarar av.

Även "doodlar" (pudelkorsningar) tenderar att ärva pudelns allergivänlighet, men jag anser personligen att all form av blandavel ska undvikas.
Senast redigerad av Sereena 2025-10-29 kl. 19:16.
Citera
2025-10-30, 09:43
Medlem
link71s avatar
Mitt ex var allergisk mot djur hår, så vi köpte en naken katt, gick jätte bra , men se till o bada/tvätta dom varje vecka för dom blir smutsiga snabbt .
Citera
2025-11-05, 05:33
Medlem
Svar på allergivänlig hund Katt

Vi har 2 st renrasiga portugisiska vattenhundar de är 11,5 nu båda 2.
En fantastisk familjehund, våra älskar barn. När vi köpte dem hade vi då 3 hemmavarande barn)
De är otroligt trevliga att ha o göra med men som i alla köp var noga med att köpa från en seriös uppfödare och be att få kolla valparna fädrar. Bra att ha koll på ögondialys och höfter

Rasen är toppen att ha med i skog och mark älskar att vara delaktig med familjen, våra hundar ÄLSKAR att åka bil, när vi packar bilen får vi göra som när barnen var små, sätta ut hundarna först sen packa bilen . Vi bodde I Tyskland I 3 år med dem som de fick springa fritt där, Dröm!!!

Vi föll för rasen då 4 av 5 i Familjen är allergiska , vi åkte och hälsade på uppfödarna så alla fick grotta ner sig i pälsen , vi besökte dem flera ggr innan vi bestämde oss.

Vi har dem heller inte som rasstandard då den ena blev för varm i all sin päls och den andra avskydde pälsvården och själv orkade vi inte hålla på med flera timmars päslvård i veckan .

Det bästa vi gjort är att köpt våra pälsbebisar som snart är 12 år 🥺

Hoppas att ni hittar en ras som ni faller för och jag håller med som någon sa här jag skulle INTE heller satsa på blandras utan en egen ras och kolla upp föräldrarna s bakgrund för sjukdomshistorik

LYCKA TILL med hundletandet!!!!❤️
Senast redigerad av Gitis 2025-11-05 kl. 05:48. Anledning: Gjorde en test skrivning
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in