2025-10-29, 09:06
Medlem
Jag har ADHD, vilket såklart kommer med sina nackdelar jag har aldrig varit en stjärna i skolan men har tagit mig fram. Men jag har ett stort driv och kan se saker och dra kopplingar mellan saker som jag upplever att alla inte kan. På de jobb jag haft så har jag presterat som bäst under stress, behållit lugnet när andra kollegor gått sönder och lyckats ta mig igenom stressen för att sen komma ut starkare på andra sidan. Jag kan även snabbt lära mig om saker och få insyn i verksamheter som intresserar mig.

Men hur ska jag visa för en arbetsgivare att jag kan detta, jag har inte bäst betyg och har aldrig varit bra på den delen men jag har en hel del arbetsliverfenhet från olika jobb och ideellt arbete.

Jag har ofta känt mig begränsad när jag ser saker som skulle kunna förbättras på arbetsplatser så tas jag inte på alvar av chefer, de flesta verkar tro att dem kan allt. Jag kan inte allt men jag kan ofta se lösningar som skulle kunna göra verksamheten bättre.

Så hur ska jag visa för en arbetsgivare att jag har dessa förmågor? Utan att ha högsta betyg från universitetet eller gymnasiet. Jag känner mig fast i att chefer inte lyssnar på mig och låter mig visa framfötterna.

Jag är snart klar ekonom och har jobbat mycket inom restaurang, butik och inom sälj. Jag vill bidra och göra skillnad i en verksamhet som ex säljare. Jag mår som bäst när jag ställs in för komplexa problem.
Citera
2025-10-29, 09:14
Medlem
a-mortals avatar
Chefer jobbar redan 60 timmar i veckan innan du kommer med dina förslag som kräver sin tid.
Fokusera på din egna utveckling om du får tid över. Om du inte kan sälja in dig till en chef så har du väl några brister du bör jobba med.
Citera
2025-10-29, 10:06
Medlem
Belters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av darthvader998

Jag har ofta känt mig begränsad när jag ser saker som skulle kunna förbättras på arbetsplatser så tas jag inte på alvar av chefer, de flesta verkar tro att dem kan allt. Jag kan inte allt men jag kan ofta se lösningar som skulle kunna göra verksamheten bättre.

Tror detta beror mer på ett visst kontrollbehov från din sida. Om något ska fungera bättre i verksamheten så vill nog chefen komma på det själv.
Behöver dom dina åsikter eller synpunkter så kommer du nog att bli tillfrågad om det.
Ligg lågt istället och sköt bara dina arbetsuppgifter så länge.
Citera
2025-10-29, 10:19
Medlem
buhbyes avatar
Det blir svårt det där. Först måste du hitta någon chef som gillar information och initativ och gillar lösningar. Sen kan du inte lasta över allt på chefen heller, utan du måste själv visa att det är något du kan fixa om du har rätt verktyg för det...

Så istället för att säga "det här borde vi göra annorlunda." Fråga chefen om du kan få ta o pröva något i liten skala?
Citera
2025-10-29, 10:27
Medlem
Citat:
Men jag har ett stort driv och kan se saker och dra kopplingar mellan saker som jag upplever att alla inte kan. På de jobb jag haft så har jag presterat som bäst under stress, behållit lugnet när andra kollegor gått sönder och lyckats ta mig igenom stressen för att sen komma ut starkare på andra sidan. Jag kan även snabbt lära mig om saker och få insyn i verksamheter som intresserar mig.

Men hur ska jag visa för en arbetsgivare att jag kan detta, jag har inte bäst betyg och har aldrig varit bra på den delen men jag har en hel del arbetsliverfenhet från olika jobb och ideellt arbete.

Om du har dessa förmågor, varför hrár du då inte bäst betyg? Om betygen har varit ett undantag när det kommer till hur du presterar under stress och att du snabbt lär dig nya saker hur kan du då vara säker på att jobbet du nu söker också inte blir ett undantag?
Citera
2025-10-29, 10:29
Medlem
Ha i åtanke att när du ser dessa saker så finns det en god chans att andra sett möjligheten men...
På grund av X,Y,Z kan det inte göras som du vill göra det.
Chefen blir trött om du drar upp saker som redan testats och misslyckats. Kanske fråga en medarbetare och se om de vet varför det inte sköts på ett annat vis.
Citera
2025-10-29, 14:54
Medlem
sojapojkes avatar
Citat:
Jag har ADHD, vilket såklart kommer med sina nackdelar jag har aldrig varit en stjärna i skolan men har tagit mig fram. Men jag har ett stort driv och kan se saker och dra kopplingar mellan saker som jag upplever att alla inte kan. På de jobb jag haft så har jag presterat som bäst under stress, behållit lugnet när andra kollegor gått sönder och lyckats ta mig igenom stressen för att sen komma ut starkare på andra sidan. Jag kan även snabbt lära mig om saker och få insyn i verksamheter som intresserar mig.

Så hur ska jag visa för en arbetsgivare att jag har dessa förmågor? Utan att ha högsta betyg från universitetet eller gymnasiet. Jag känner mig fast i att chefer inte lyssnar på mig och låter mig visa framfötterna.

Jag är snart klar ekonom och har jobbat mycket inom restaurang, butik och inom sälj. Jag vill bidra och göra skillnad i en verksamhet som ex säljare. Jag mår som bäst när jag ställs in för komplexa problem.
Har träffat många med din inställning och ofta handlar det om småbegåvade narcissister som tror att deras tankegångar är unika fast de inte har läst en enda bok, eller som inte kan prestera väl i ett enda område.
Människor som "ser saker som andra inte gör" gör unika saker/handlingar FÖRE alla andra.
Vänd på det hela, varför ska någon ge dig något när resultatet av dina handlingar inte sticker ut?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in