• 4
  • 5
2025-10-29, 09:23
Medlem
Knulla
Citera
2025-10-29, 09:34
Medlem
grungewhores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snorren-Kukegaard
Det har du helt rätt i. Och det finns säkert 1000 olika faktorer som spökar. Men generellt på gruppnivå så finns det ändå skillnader om man krasst delar upp i folk med högskoleutbildning och folk utan högskoleutbildning.
Och även om det, som du säger, är många olika faktorer, så kan man ändå göra en sådan krass uppdelning. Och se en skillnad. Men jag förstår din poäng, att det i många fall inte primärt behöver vara själva ”högskolepoängen” som är den största faktorn. Det kan istället vara en tredje faktor som spökar.
Men det finns ändå en korrelation.
Högskolepoäng idag ger inte mer än vad vi kan kalla särlingo, d v s ett specifikt språk för ett specifikt yrke eller särområde.

Detta kan förstås, när studenterna och sedemera yrkeskollegor talar med varandra, ge ett sken av ett slags "förhöjt" språkbruk men det blir tydligare om du sätter en civilingenjör och en socionom vid samma bord att det mer handlar om knåparmoj än en akademisk konsensus.

Varför de kommer överens eller inte kring världsliga saker som konstens skönhet eller politik beror mer på deras ursprungliga bakgrund, som i sin tur kanske speglar deras respektive yrkesval på ett eller annat sätt

Citat:
Man skulle kunna göra andra typer av jämförelser och se korrelationer. Men ditt ex med ”bildningsideal” är svårare att ”mäta”.
Högskoleutbildning är enklare.
Inte alls. Bildning handlar om fördjupad kunskap i mer än bara sitt eget fält. Arte et marte s a s. Man bör behärska språk, enklare kalkyleringar, retorik, historia samt behärska något fysiskt (alltifrån att snickra till att ta bälte i karate s a s). Det vi en gång kallade renässansmannen blev med materialismens intåg möjlig att göra vulgärt.

Materialism är dock ett sluttande plan, liksom kapitalism, och man omdanade därför bildning till nyttobaserad utbildning. Det vi idag ser som "bildande" ämnen är mer sysselsättning för att dölja arbetslöshetssiffror. Litteraturvetare hamnar på McDonalds om de inte får gömma sig på nån institution och dissekrera ännu en dikt av Edit Södergran.

Så man skulle kunna mäta en människas bildning utifrån kunskapsmängd, snarare än högskolepoäng eftersom de senare egentligen bara visar att du tragglat dig igenom en utbildning för att klara ett jobb. Som en sopåkare men längre tid.

Vi har väl prov på sånt där man kan ta: högskoleprovet. Har en gammal bekant som essade det tre år i rad utan någon som helst utbildning. Han fick fängelse tredje året i gymnasiet och blev mördad senare i livet som yrkeskriminell. Men han kom från en bildad familj.
Citera
2025-10-29, 09:59
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snorren-Kukegaard
Vilka ord, uttryck och sätt att prata är vanliga bland icke-akademiker?

Vilka exempel kommer du på?

Mina exempel:
1) Citerar sig själv: ”Jag brukar säga … ”
2) Eller: ”Jag har alltid sagt det, och säger det igen …”
3) Ordet Välbefinnande

1. BROR!
2. DUDE!
3. Carport
Citera
2025-10-29, 10:33
Medlem
Det finns, för mig, två saker som jag irriterar mig på och som låter väldigt obildat (=icke-akademiker)

1. Vart ligger det?
Användningen av en riktning (vart) om en plats (var).

2. Blandning av tempus om framtid.
"Det hade varit roligt att åka dit". Här pratar personen med dåtid om något vi skulle vilja göra.
"Det skulle vara roligt att åka dit". Detta är ett mer korrekt uttryck.

3. Jag kom på en tredje grej under tiden jag skriver. Dubbelsupinum.
"Jag hade inte kunnat gjort det bättre". Kunnat och gjort är två supinum efter varandra, dubbelsupinum.
"Jag hade inte kunnat göra det bättre". Språkligt korrekt.
Citera
2025-10-29, 12:11
Medlem
Jazkers avatar
Att inte kunna skilja på spendera och tillbringa.

Spendera = pengar
Tillbringa = tid
Citera
2025-10-29, 14:02
Medlem
Fantens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av casii
"När jag känner tårar börja bränna
Ja, det är då jag måste ut o ränna
Änna änna äh äh ey ey
Då kan jag inte stanna hemma
Hemma hemma nej nej nej nej"

Nej men jag tänker att akademiker uttrycker sig mer försiktigt, medans icke-akademiker är lite mer rakt på sak.
Vilket kan låta lite plumpt men inte vara fel i sak.

"Det finns indikationer på..."
"asså funkar det så funkar det ju liksom (änna)"
Roffe Ruff i huset yo!

Det där var en rätt intressant spaning. Nu är du säger det så upplever jag också att akademiskt lagda människor ofta är framstår som mindre säkra på sin sak och är oftare "å ena sidan, å andra sidan" än dom som inte är det.

Jag menar för övrigt inte "högskoleutbildad" när jag säger "akademiskt lagd" då det finns en shitload med människor med massor av högskolepoäng som är i det närmaste motsatsen till akademiskt lagda, och det finns människor som aldrig satt sin fot inom högre utbildningar som är väldigt akademiskt lagda.

Jag upplever också att människor som är just akademiskt lagda snarare än bara utbildade är bättre på att använda "vanliga" ord.

Edit: Jag inser att jaq har svarat på en frågeställning som är tvärtom mot den som faktiskt är i TS.
Senast redigerad av Fanten 2025-10-29 kl. 14:05.
Citera
2025-10-29, 14:39
Medlem
sicmusss avatar
”Ja jäklar anoda” eller ”satan amalia”
Citera
2025-10-29, 15:27
Medlem
sojapojkes avatar
Varningssignaler för mig som inte är de övertydliga exemplerna är att man direktöversätter engelska ordspråk. "actions speak louder than words." blir "gärningar talar högre än ord". Istället för "handlingar väger tyngre än ord".
Personen i fråga är nödvändigtvis inte dum men det är troligtvis ingen som läser regelbundet.
Citera
2025-10-29, 19:53
Medlem
Trakessons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grungewhore
Haha... får göra det när det låter göra sig möjligt.

Det jag reagerar på är väl främst att akademiker inte är en enhetlig grupp, där graden av påverkan inte är uppenbar. Jämför det t ex med politiker skolade i SSU, där alla har ett gemensamt språk, tonfall, emfasis och handrörelser som är oerhört tydligt att det är intränat (lyssna på Maria Wetterstrand så hör du att hon är tränad inom SSU på sättet hon pratar t ex).

En sådan monokultur existerar inte inom akademierna på samma sätt.
Varför tror du att Wetterstrand skulle vara tränad inom SSU? Hon har aldrig varit medlem där. Däremot i Grön Ungdom, så din teori om en monokultur bland politiker fallerar kraftigt redan i exemplet. Jag undrar också varför du tror att akademiker skulle prata ett mer diversifierat språk än politiker?
Eftersom många politiker även är akademiker blir det lite som att säga att ”hallon smakar mer olika än bär gör”.
Citera
2025-10-29, 20:12
Medlem
Obeskönt.
Citera
2025-10-29, 20:29
Medlem
grungewhores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trakesson
Varför tror du att Wetterstrand skulle vara tränad inom SSU? Hon har aldrig varit medlem där. Däremot i Grön Ungdom, så din teori om en monokultur bland politiker fallerar kraftigt redan i exemplet. Jag undrar också varför du tror att akademiker skulle prata ett mer diversifierat språk än politiker?
Eftersom många politiker även är akademiker blir det lite som att säga att ”hallon smakar mer olika än bär gör”.
Jag har inte heller varit med i SSU men tränats i deras debatt-teknik på diverse kursgårdar. Deras skolning är större än du tror, klappträ.
Citera
2025-10-30, 09:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av grungewhore
Högskolepoäng idag ger inte mer än vad vi kan kalla särlingo, d v s ett specifikt språk för ett specifikt yrke eller särområde.

Detta kan förstås, när studenterna och sedemera yrkeskollegor talar med varandra, ge ett sken av ett slags "förhöjt" språkbruk men det blir tydligare om du sätter en civilingenjör och en socionom vid samma bord att det mer handlar om knåparmoj än en akademisk konsensus.

Varför de kommer överens eller inte kring världsliga saker som konstens skönhet eller politik beror mer på deras ursprungliga bakgrund, som i sin tur kanske speglar deras respektive yrkesval på ett eller annat sätt

Inte alls. Bildning handlar om fördjupad kunskap i mer än bara sitt eget fält. Arte et marte s a s. Man bör behärska språk, enklare kalkyleringar, retorik, historia samt behärska något fysiskt (alltifrån att snickra till att ta bälte i karate s a s). Det vi en gång kallade renässansmannen blev med materialismens intåg möjlig att göra vulgärt.

Materialism är dock ett sluttande plan, liksom kapitalism, och man omdanade därför bildning till nyttobaserad utbildning. Det vi idag ser som "bildande" ämnen är mer sysselsättning för att dölja arbetslöshetssiffror. Litteraturvetare hamnar på McDonalds om de inte får gömma sig på nån institution och dissekrera ännu en dikt av Edit Södergran.

Så man skulle kunna mäta en människas bildning utifrån kunskapsmängd, snarare än högskolepoäng eftersom de senare egentligen bara visar att du tragglat dig igenom en utbildning för att klara ett jobb. Som en sopåkare men längre tid.

Vi har väl prov på sånt där man kan ta: högskoleprovet. Har en gammal bekant som essade det tre år i rad utan någon som helst utbildning. Han fick fängelse tredje året i gymnasiet och blev mördad senare i livet som yrkeskriminell. Men han kom från en bildad familj.

Bildning är ett mångfacetterat begrepp. Det har liksom ingen entydig definition.
Ja, man skulle kunna jämföra talspråk mellan hur personer presterar på högskoleprovet. (Men varför skulle det ge en sannare bild?) Och som vi verkar vara överens om: Det finns många olika faktorer vi skulle kunna väga in.
Men just den här tråden, om vi kan hålla oss till den, fokuserar på skillnader i talspråk mellan folk med högskoleutbildning och folk utan.
Det finns en korrelation. På gruppnivå.

Jag tror du har fastnat i tanken att det kan vara andra socioekonomiska faktorer som spelar in.
Men den här tråden handlar inte om de exakta orsakssambanden.
Utan enbart en jämförelse utifrån en faktor: högskoleutbildning.

Det är fullt rimligt att studera jämförelser utifrån en faktor. Det har t.ex. gjorts en massa studier där man jämför mellan kvinnor och män. Och det är ju samma där, det finns många faktorer som spelar in. Men trots alla komplexa faktorer så kan man ändå se skillnader. På gruppnivå.
Citera
  • 4
  • 5

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in