2025-10-28, 19:24
Medlem
Nihennas avatar
Min nya stackars hyresvärd har verkligen fått kämpa med min nya lägenhet. Fåglar som bor på balkongen som skiter så hon fick be anticimex sätta upp fågelnät, slitet golv i köket som hon erbjöd byta ut, gratis, eluttag i taket som inte funkar som de ska så hon har bokat elektriker, och ny silikontätning i badrum för att det inte var helt tätt efter att de hade tagit bort handikappsanpassade handtag i badrummet.

Jag har så dåligt samvete över att bara ha bott här ett litet tag, men redan ha massa ärenden liggande, så jag ville visa uppskattning.

Gick till affären och köpte massa fikabröd som kanelgifflar, rulltårta, mazariner och annat. Sedan gick jag till mitt husvärdskontor och gav henne fikat.

Hon blev jätteglad och uppskattade det, men hon sa också något som förvånade mig. Hon sa "jag får egentligen inte ta emot mutor, men detta håller jag tyst om ".

Får anställda på kommunala bostadsbolag inte ta emot presenter? Jag vet att vissa statliga tjänster som t ex polis inte får det, men får inte fastighetsskötare det heller? Aldrig haft några problem innan med att ge sjukhuspersonal fika som tack för allt de gjorde när man legat inne, och de är ju också statligt/regionalt/kommunalt anställda, så vad gäller personal inom allmännyttan?
Citera
2025-10-28, 19:47
Medlem
Snarkarns avatar
En kaffe är gränsfall
Citera
2025-10-28, 20:08
Medlem
Vitiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nihenna
Min nya stackars hyresvärd har verkligen fått kämpa med min nya lägenhet. Fåglar som bor på balkongen som skiter så hon fick be anticimex sätta upp fågelnät, slitet golv i köket som hon erbjöd byta ut, gratis, eluttag i taket som inte funkar som de ska så hon har bokat elektriker, och ny silikontätning i badrum för att det inte var helt tätt efter att de hade tagit bort handikappsanpassade handtag i badrummet.

Jag har så dåligt samvete över att bara ha bott här ett litet tag, men redan ha massa ärenden liggande, så jag ville visa uppskattning.

Gick till affären och köpte massa fikabröd som kanelgifflar, rulltårta, mazariner och annat. Sedan gick jag till mitt husvärdskontor och gav henne fikat.

Hon blev jätteglad och uppskattade det, men hon sa också något som förvånade mig. Hon sa "jag får egentligen inte ta emot mutor, men detta håller jag tyst om ".

Får anställda på kommunala bostadsbolag inte ta emot presenter? Jag vet att vissa statliga tjänster som t ex polis inte får det, men får inte fastighetsskötare det heller? Aldrig haft några problem innan med att ge sjukhuspersonal fika som tack för allt de gjorde när man legat inne, och de är ju också statligt/regionalt/kommunalt anställda, så vad gäller personal inom allmännyttan?

Går det inte en "mutgräns" vid 500:-?
Citera
2025-10-28, 20:21
Medlem
Nej, fikabröd är ingen muta och det hade du kunnat googla dig till istället för att hitta på en rövarhistoria för uppmärksamhet. Tråden kan stängas, varsågod.
Citera
2025-10-28, 20:32
Medlem
StoreSvartes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av busy-signal
Nej, fikabröd är ingen muta och det hade du kunnat googla dig till istället för att hitta på en rövarhistoria för uppmärksamhet. Tråden kan stängas, varsågod.

Nja det är faktiskt förbjudet. Sen är det också en stor skillnad mellan en bullpåse och en princesstårta för 500 spänn.
Citera
2025-10-28, 21:35
Medlem
IanMcEwans avatar
Frågan är väl varför du köpte fikabröd i så stor omfattning när hon bara gjort sitt jobb, dvs ringa lite samtal.
Citera
2025-10-29, 07:35
Medlem
Det beror på värdet av gåvan och omständigheterna.

Har gått utbildningen på en myndighet i den statliga värdegrunden. Vad jag minns är det ok om tjänstemannen tar emot tårtan och sen bjuder övriga kollegor.

Samma kommunalt/ offentlig sektor
Citera
2025-10-29, 12:32
Medlem
CureMes avatar
Beror mycket på vem avsändaren är.
Om du jobbar med snöröjning på entreprenad och den här personen har inflytande så blir det problem
Citera
2025-10-29, 18:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nihenna

Om det är frågan om en anställd på ett kommunalt bostadsbolag så är det sannolikt brottet "handel med inflytande" som är aktuellt, även om detta har samma straffskala som givande av muta.

Gränser är inte definierad i lag, enbart att gåvan skall vara "otillbörlig". Vad betyder det. Att bjuda på en kaffe är inte otillbörligt, att ge någon ett presentkort på 1000 kr är det. Mellan de två är det en väl en gråskala där omständigheterna spelar in. En kasse full med fikabröd är mer än att "bjuda på en fika" men hur mycket mer?

Vari detta kan aktualiseras är väl om en granne anser att du får fördelaktigare behandling och konstaterar att du samtidigt föder administrationen med fikabullar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in